Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Optimalizace pro vyhledávače (SEO)

Přeskočit na seznam odkazů v kategorii

Optimalizace pro vyhledávače, neboli SEO (z angl. Search Engine Optimization) je dlouhodobý proces, při kterém ladíme web a odkazy na něj vedoucí tak, aby se na relevantní dotazy co nejlépe umísťoval v neplacených výsledcích vyhledávání. A získával z internetových vyhledávačů co největší, ale zároveň dobře cílenou návštěvnost.

Zařazení SEO v rámci marketingových aktivit

Optimatizace pro vyhledávače patří do sféry inbound marketingu, společně s email marketingem či marketingem v sociálních sítítch. To proto, že tyto nástroje nebombardují plošně uživatele internetu reklamou, ale doručují ji lidem, které zajímá (tzv. pull princip). Optimalizace pro vyhledávače je zároveň jednou ze dvou větví marketingu ve vyhledávačích (SEM). Tou druhou je pak PPC reklama. Ta se SEO hodně souvisí a obě tyto oblasti se vzájemně doplňují a obohacují.

Marketing ve vyhledávačích a inbound marketing jsou zase součástí internetového marketingu (neboli online marketingu). Nad ním stojí digitální marketing (někdy též zvaný elektronickým marketingem). I když dnes už se digitální marketing a internetový marketing tolik nerozlišují, protože téměř všechny přístroje už jsou online. Nad ním vším pak leží obecný marketing.

Z přechozího odstavce by to mohlo vypadat, že optimalizace pro vyhledávače je tedy čistě marketingovou disciplínou. Ve skutečnosti ale stojí na rozhraní mnoha dalších oborů – copywritinguobsahového marketingu obecně, technických a IT záležitostí (týká se například kvality kódování, programování a celkového vývoje webu), UXpoužitelnosti webu či přístupnosti webu (zejména pro roboty vyhledávačů). A samozřejmě webové analytiky.

Proto, i když obvykle patří optimalizace pro vyhledávače do sféry marketingového oddělení, dobré výsledky dává až při dokonalé spolupráci všech dalších oddělení a zúčastněných firem. Ze stejných důvodů nelze optimalizaci pro vyhledávače jednoduše outourcovat na SEO agenturu či SEO konzultanta a jen čekat na výsledky. Aby optimalizace pro vyhledávače skutečně fungovala, zadavatel jí musí také rozumět, alespoň základům – a musí se aktivně všech procesů účastnit, byť zde agentura či SEO konzultant fungují jako hybatel a vrchní dohled. To se týká i dalších zaměstnanců zadavatele, například správců webu či lidí, kteří vytvářejí obsah. A pochopitelně také lidí na straně web developera.

Členění optimalizace pro vyhledávače

Optimalizace pro vyhledávače má mnoho různých podoborů:

Optimalizace pro vyhledávače se také dělí podle toho, co lidé hledají:

Benefity optimalizace pro vyhledávače

Optimalizace pro vyhledávače s sebou nese spoustu přínosů:

  1. SEO zvyšuje návštěvnost

    Vyšší návštěvnosti webu je obvykle hlavním důvodem, proč se optimalizaci pro vyhledávače věnujeme. Vyhledávače mohou být velmi efektivním zdrojem – a navíc zde, narozdíl třeba od PPC reklamy, náklady nejsou přímo úměrné počtu přivedených lidí. Jakmile se jednou dostanete na první stránky výsledků vyhledávání, návštěvníci na váš web přichází stále a přitom nemusíte každý měsíc platit faktury za reklamní prostor (byť i optimalizace pro vyhledávače má své průběžné náklady, žádné usínání na vavřínech).

  2. Více konverzí díky optimalizaci pro vyhledávače

    Větší a lépe cílená návštěvnost získaná pomocí SEO s sebou pochopitelně nese také nárůst prodejů či jiných konverzí. Zejména, optimalizujeme-li web na konkurenčnější fráze stojící na konci nákupního cyklu, kdy se potenciální zákazník nachází již jen malý kousek od nákupu. Optimalizace pro vyhledávače tedy přímo pomáhá zvyšování počtu objednávek.

  3. Vtažení zákazníka do hry

    Lidé na web chodí opakovaně z mnoha zdrojů a každá návštěva je posouvá k nákupu právě u vás. Každou návštěvou si budujete značku a vztah se zákazníkem. Říká se tomu multichannel. Čím je však zákazník dále od nákupu, tím méně se nám vyplácí ho oslovit placenou reklamou. A jak nás učí STDC framework, právě optimalizace pro vyhledávače se hodí pro fázi „see“ a je tak vhodným kanálem pro otvírání konverzních cest.

  4. Lepší viditelnost pomocí SEO

    Uživatelům vyhledávače se váš web zobrazuje ve výsledcích vyhledávání, i když na váš odkaz zrovna nekliknou. Mohou si ale zapamatovat doménu a přijít jindy, možná už při příštím vyhledávání. Na web také přichází lidé, kteří se sice nikdy sami vašimi zákazníky nestanou, nemají ten potenciál, ale mohou vás doporučit dále – novináři, různí influenceři či třeba příbuzní a známí vašich zákazníků.

  5. Zvýšení důvěryhodnosti

    Lidé očekávají, že lídr trhu bude všude na prvních místech. A to platí i pro výsledky vyhledávání. Dobrá umístění tedy přináší nejen vyšší návštěvnost, ale také zlepšují důvěryhodnost a status majitele webu.

Zařazeno v kategorii SEO – optimalizace pro vyhledávače