Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

SEO friendly URL

Jako SEO friendly URL se označují adresy stránek (URL) vytvářené s ohledem na optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Pokud vybíráte, nebo dokonce navrhujete redakční systém, prověřte si způsob, jakým adresy stránek vytváří – spousta administrací to dělá špatně a internetovým projektům to pak způsobuje zbytečné potíže, či jim to snižuje potenciál umístit se dobře ve vyhledávání.

HTTPS protokol

Zmiňuji to jen pro pořádek, nejspíš to dobře víte. Protokol HTTPS je tzv. ranking signal. Řečí SEO konzultantů to znamená, že weby běžící na protokolu HTTPS mají větší šanci dostat se do výsledků vyhledávání než weby na nezabezpečeném protokolu HTTP. Potvrzuje to i sám Google.

URL stránky by tedy jednoznačně měla začínat na https://. Adresy na HTTP protokolu by měly být na HTTPS verzi přesměrované trvalým přesměrováním 301.

Adresy s WWW a bez WWW

Provozovatel každého webu by si měl vybrat, zda bude používat v adrese subdoménu www či nikoliv. A druhou verzi opět přesměrovat na tu používanou. Jde o to, že stejně jako u kombinace https:// vs. http:// by jinak vznikal duplicitní obsah – stejný obsah stránky by se nacházel na dvou různých URL.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Parametrické URL vs. klasické URL

Využití URL parametrů je pro programátory nejjednodušším řešením tvorby URL. Proto to tak dělá spousta starších redakčních sytémů. Adresa stránky pak vypadá takto (to hnědé jsou právě parametry):

https://example.cz/index.php?cat=faq&cont=421&lang=cz

Jak vidíte, taková adresa není pro uživatele příliš přátelská, byť z hlediska SEO žádné zásadní překážky neklade. Pokud parametrů není příliš „mnoho“, vyhledávače si s ní poradí, stránku si projdouzaindexují. Slovo mnoho jsem do uvozovek proto, že to tak Google tvrdí, aniž by počet parametrů blíže specifikoval. Parametrická URL by tedy neměla z hlediska SEO nijak rozdílná proti URL bez parametrů:

https://example.cz/cz/faq/421.php

Nicméně existují studie, keré potvrzují, že klasická URL bez parametrů jsou ve vyhledávání úspěšnější než URL parametrická.

URL parametry vytvářející duplicity

Výše uvedené pravidlo má jednu výjimku – URL parametry také nesmí vytvářet duplicitní obsah. To se může stát například takto:

  • stejný obsah stránka zobrazuje s různým pořadím URL parametrů → je třeba stanovit pořadí parametrů a v odlišných případech přesměrovávat na stanovenou verzi URL
  • stejný obsah se zobrazí, když je v URL parametr uveden, i když není uveden → pokud nemá URL parametr vliv na obsah stránky a v adrese k ničemu není (je to třeba pozůstatek nějaké dřívejší funkce), můžeme také přesměrovat na verzi bez parametru. Pokud musí být URL parametr zachován, zajistíme kanonizaci URL. A po určité době, když už vyhledávače kanizaci zaregistrovaly, můžeme také zakázat procházení URL parametru v souboru robots.txt.

Klíčová slova v URL

Tady už se láme chleba. Adresy obsahující klíčová slova jsou rozhodně mnohem více SEO friendly. Dnes už sice význam klíčových slov v URL hodně poklesl, protože je to věc velmi snadno ovlivnitelná tvůrci webů, zejména v doméně webu. Nicméně určitou malou váhu to stále má. Aby to správně fungovalo, doporučuji dodržet následující pravidla:

  1. Klíčová slova musí být relevantní

    Do URL nepoužívejte klíčová slova, která se stránkou nijak nesouvisí, v obsahu stránky se nenacházejí a ani nemají žádnou tématickou souvislost. Vyhledávače souvislosti témat, slov a frází snadno rozpoznávají, stejně jako vztahy mezi synonymy. Mají na to vytvořené speciální slovníky.

  2. Použijte co nejméně klíčových slov

    Čím méně klíčových slov použijete, tím větší význam bude každé z nich mít. Klíčová slova se vzájemně ředí – a platí to v URL, stejně jako třeba v nadpisech nebo titulku stránky. Příklad: Jestliže použijete slovo „babička“, stránka bude zjevně o babičce. Pokud ale použijeme slova „babička, koláčky“, bude nejspíš napůl o babičce a napůl o pečivu.

    Obecné doporučení tedy zní: vejít se do čtyř klíčových slov. Ale pět či šest slov, pokud to tak musí být, je samozřejmě ještě v pohodě.

  3. Vynechejte stop slova

    Stop slova jsou slova, která se často v češtině vyskytují, i když nenesou žádný význam. Typicky jsou to třeba předložky, spojky nebo v angličtině třeba členy. Stop slova, až na specifické výjimky, do URL nepatří.

  4. Klíčová slova upravte

    Máte-li vybraná klíčová slova či fráze, odstraňte z nich diakritiku (háčky a čárky). Pak je převeďte na malá písmena, na internetu je to určitý zvyk. Dále odstraňte všechny neobvyklé znaky (třeba #, @, %…), nechte jen ty alfanumerické (tj. písmena a číslice).

  5. Klíčová slova oddělte v URL pomlčkou

    Nyní výsledná slova spojte pomlčkami. Takže URL pak bude vypadat třeba takto: /cz/podadresar/hlavni-klicova-fraze.php. Pokud byste místo pomlčky použili třeba podtržítko, vyhledávač by danou fázi považoval za jediné slovo. Podle pomlček si ji ale rozdělí a vidí slov více.

  6. Přemýšlejte nad kontextem hledání

    Pravidlo „co nejméně klíčových slov“ má svou výjimku. Ta vychází z faktu, že URL stránky se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání. Alespoň pokud web nevyužívá strukturovaná data pro drobečkovou navigaci. Pak může dávat někdy smysl přidat do URL další slovo, které uživatele ujistí, že stránka obsahuje to, co hledá. URL je zkrátka dalším místem, kde kromě titulku a popisku můžete zvednout míru prokliku z vyhledávání.

Adresáře v URL

Adresáře v URL jsou části za názevem domény, před názvem stránky:

https://example.cz/znalosti/slovnicek/heslo.php

V dobách, kdy weby ještě bývaly vytvářeny statickými stránkami, tj. nebyly generovány redakčními systémy, adresáře v URL umožňovaly tvůrcům webů lépe si zorganizovat uložené soubory. Dnes už však ve většině případů adresářová cesta v URL smysl nedává a adresáře v URL často vytváří další problémy.

Typickým příkladem mohou být e-shopy, které v adresářích zrcadlí strukturu webu. Produkt tak má třeba adresu /kosmetika/nazev-produktu.php. Co když ho ale budete chtít přesunout do jiné kategorie? Nebo co když kategorii přejmenujete? Pak se adresa změní a vy budete muset řešit její přesměrování. Což je zbytečná komplikace.

V opačném případě crawleři vyhledávačů a lidé, kteří přijdou na původní adresu třeba ze starého mailingu, nebo si stránku uložili do záložek, už produkt nenajdou. Vyhledávače navíc ke stránce budou přistupovat, jakoby vznikla nově, čímž mimo jiné přijde o všechny dřívější zpětné odkazy. A to určitě nechcete.

Délka URL a koncovky souborů

Čím kratší URL, tím lépe se stránka umisťuje ve vyhledávání. Pokud ale podle výše uvedených doporučení nepoužíváte parametry a adresáře, jak můžete URL ještě více zkrátit?

Další dobré místo, kde ušetřit znaky, je koncovka souboru. Například .htm, .php, .asp apod. Koncovky souborů jsou dalším historickým reliktem z dob statických webů a do SEO friendly URL rozhodně nepatří. Server podle nich dříve poznával, zda má stránku poslat, jak ji načetl z adresáře, nebo zda ji má nejdříve ještě nějak zpracovat. U dynamického webu už to ale k ničemu potřeba není.

Jak poznat #SEO friendly URL: běží na protokolu #HTTPS, adresa je krátká a srozumitelná. Obsahuje klíčová slova oddělená pomlčkami (max. 4). Neobsahuje adresáře, parametry či koncovky souborů. Ani #UTM parametry. A hlavně se nikdy nezmění!

User friendly URL

Existují také studie potvrzující, že kratší a srozumitelná URL, tzv. User friendly URL, také lidé raději sdílí na sociálních sítích. To může nejen přinést návštěvnost přímo z Facebooku či Twitteru, ale tyto zpětné odkazy se také započítávají do odkazového profilu, čímž nám též ovlivňují SEO.

Dalším prvkem, který adresy kazí, bývají měřící UTM parametry. Ty sice vyhledávače umí ignorovat, ale adresa je kvůli nim dlouhá, nepěkná a může se dokonce špatně zalamovat například v e-mailech či v diskuzních fórech. Po uložení měření do Google Analytics či jiného měřícího nástroje by je tedy měl redakční systém z URL odstranit, stejně, jako se to děje na tomto webu.

To samé se týká parametru fbclid, který Facebook automaticky přidává ke všem proklikům z jeho webu. Zajistěte, aby redakční systém automaticky přesměroval uživatele na adresu bez tohoto URL parametru.

Trvalá URL

A poslední, ale nejspíš nejdůležitější doporučení. SEO friendly URL by měla být trvalá. Tzn. že byste je neměli měnit, obsah přesouvat jinam apod. A to ani při redesignech webů. Často tedy dává smysl některá z výše uvedených doporučení porušit, než aby se adresa stránky musela změnit.

Dokonce i když nový web běží na úplně odlišné technologii, není problém mu třeba pomocí souboru .htaccess podstrkávat adresy stránek ve starém formátu. A ano, programátoři většinou tvrdí, že to nejde – protože je to pro ně tak snazší.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.