Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Fbclid

Fbclid je speciální URL parametr, který Facebook přidává do všech odkazů vedoucích na jiné weby. Činí tak od října 2018 u webové verze Facebooku, tedy nikoliv v Android či iOS aplikaci třeba v telefonu. Fbclid je nejspíš zkratka z Facebook Click Identifier.

Jak fbclid vypadá?

Adresa odkazu, pokud na úvodní stránku tohoto webu přijde uživatel proklikem z Facebooku, vypadá takto:

https://www.strafelda.cz?fbclid=IwAR0y-RXiYNPWnN2Qpk9uiCuvQLUGcnu8d4NgYjdQD22epPggdKgnsAUB69A

Hnědě zde vidíte parametr fbclid a zeleně jeho zaheshovanou hodnotu, kterou si nese a podle které Facebok proklik daného uživatele rozpozná.

K čemu fbclid slouží

Nám majitelům webů parametr fbclid nijak nepomáhá a pouze škodí. Facebook nejspíš parametr fbclid používá k tomu, aby mohl napárovat aktivitu uživatele na webu Facebooku s jeho další činností na dané stránce. To samozřejmě funguje jen v případě, že máte na webu Facebook pixel (měřící kód Facebooku), ale ten už dnes implementovala většina webů, protože nejspíš na Facebooku inzerují. A Facebook tak získává ještě více cenných dat o chování uživatelů.

Proč je fbclid problém

Pro nás marketéry a majitele webů nese existence fbclid parametru spousty nevýhod:

Jak parametr fbclid ošetřit

Přesměrování 301

Protože pro majitele webu nepřináší fbclid žádnou hodnotu, nejlepším řešením se mi zdá ihned při příchodu na stránku přesměrovat uživatele na variantu bez parametru. Využijeme k tomu přesměrování 301, které zachová všechny informace o uživateli (například HTTP referer) a také předá link juice (hodnotu odkazu) variantě bez parametru.

Pokud váš web běží na serveru Apache (který dnes pohání většinu webů), nejsnáze vývojáři nastaví přesměrování přidáním třech řádků do konfiguračního souboru .htaccess:

RewriteEngine on
RewriteCond %{QUERY_STRING} ^(.*)&?fbclid=[^&]+&?(.*)$ [NC]
RewriteRule ^/?(.*)$ /$1?%1%2 [R=301,L]

Přesměrováním se vyřeší všechny tři výše zmíněné problémy. Uživatel v adrese fbclid nevidí, duplicita obsahu se odstraní a měřící systémy se spouští až na přesměrované stránce, tedy v nich také nevznikají duplicity s fbclid parametry.

Odstranění parametru fbclid z URL

Přesměrování uživatele na verzi bez parametru fbclid má jednu nevýhodu – chvilku trvá a uživatel si tedy musí počkat, než proběhne. Na běžném serveru jsou to milisekundy, ale přesto někteří lidé raději volí jiné řešení. Pomocí JavaScriptu odstraňují fbclid z adresního řádku prohlížeče.

Řešení duplicitního obsahu

Pozor na to, že pokud odstraňujeme fbclid pomocí JavaScriptu z URL, je ještě potřeba ošetřit duplicitní obsah, protože robot vyhledávače nemusí JavaScript spouštět, případně může stránku zaregistrovat ještě než se daný skript stáhne a spustí. Nejsnazší možností je vyloučit daný parametr v Google Search Console.

Zároveň doporučuji také zakázat robotovi procházení stránek s fbclid parametry v souboru robots.txt. Tím si ušetříte crawl budget. Stačí do souboru robots.txt přidat následující dva řádky:

User-agent: *
Disallow: /*?*fbclid=

A nakonec nezapomeňte vyloučit parametr fbclid v Google Analytics (odkaz na návod) a ve všech dalších používaných nástrojích.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.