Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

HTTP referer

HTTP referer, nebo někdy také referer stránky či referrer (se dvěma „r“), je speciální HTTP hlavička, ve které webový prohlížeč posílá serveru při vyžádání stránky adresu, ze které se návštěvník na danou stránku dostal. Tj. referer říká, z jaké stránky vedl odkaz na aktuálně zobrazenou stránku.

To je užitečné zejména ve webové analytice, neboť měřící nástroj pak podle refereru dokáže návštěvu přiřadit k jejímu zdroji. A protože marketéři tyto informace v příslušných přehledech bedlivě sledují, referery bývají zneužívány k vytváření tzv. referral spamu. Referery stránek se také ukládají do serverových logů. Referer se však hodí i při běžném programování webových aplikací.

Podoba HTTP hlavičky

HTTP hlavička referer vypadá takto jednoduše:

Referer:  https://www.example.cz/example-page.htm

Je to jeden řádek, jehož součástí je absolutní adresa odkazující stránky.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Referer nebo referrer?

Možná máte pocit, že správně by se to anglicky mělo psát referrer, se dvěma „r“. A je to pocit oprávněný. Jde o překlep, který vytvořil autor HTTP protokolu Phillip Hallam-Baker v roce 1996 a který zůstal v dobách začátků internetu neodhalen, protože tehdejší textové editory neuměly překlepy dokonale kontrolovat. A mezitím se slovo referer stalo široce používaným standardem, už nebylo možné překlep změnit.

Mně se tento příběh moc líbí. Je to, jako byste se narodili na Měsíci, v místní lunární metropoli prožili půl života a teď si četli o Neilu Armstrongovi a o tom, jak něco malého nepodstatného pokazil a jak ta chybička zůstává i po desetiletích součástí vašeho světa Emotikon: úsměv

Omezování HTTP refereru v prohlížečích

V souvislosti se snahami o zvyšování soukromí uživatelů přicházejí prohlížeče postupně se změnami výchozích nastavení politiky předávání HTTP refereru. Stejně, jako to dělají u cookies, HTTP hlavičky User Agent a jinde.

Například prohlížeč Chrome nepředává v této hlavičce od verze 85, která vyšla v srpnu 2020, přesnou URL stránky s odkazem a v HTTP hlavičce předává pouze doménu. Sice to jednotlivé weby mohou změnit, pokud to však neudělají, přesná data o původu uživatele nejsou dostupná.

To mimo jiné znamená, že konkrétní stránku neuvidíte ani v Google Analytics v přehledu Odkazující stránky. Nebo že vám vyhledávač Seznam může začít padat do kanálu referral místo organic (protože se tím odřízne i parametr q=hledane-slovo, podle které Analytics poznávají, že jde o vyhledávání). Jak toto nežádoucí chování v Google Analytics opravit pomocí filtrů píše Marek Lecián.

Pokud z nějakého důvodu potřebujete, aby váš web předával i nadále celou URL stránky, třeba protože si vzájemně předáváte návštěvnost s jiným webem, můžete to zařídit posíláním speciální HTTP hlavičky Referrer-Policy s hodnotou unsafe-url. Viz podrobnější specifikace této hlavičky na MDN. Je však myslím dobré začít do budoucna počítat s tím, že se tato politika prohlížečů bude dále zpřísňovat.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.