Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Referral spam

Referral spam je podvodná forma propagace webu postavená na tom, že majitelé webů pravidelně kontrolují v měřících systémech, jako je Google Analytics, z jakých webů na ně vedou odkazy. A pokud v přehledu narazí na web, který neznají, pravděpodobně ho navštíví. Je to problém i proto, že referral spam snižuje relevanci dat.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Jak referral spam funguje

Existují dva typy spamu, které se liší tím, jak se do měřících systémů nepravdivá informace dostane – crawler referral spam a tzv. ghost referral spam.

  1. Crawler referral spam

    Měřící systém pozná odkazující stránky podle HTTP hlavičky referer (ano, píše se to kupodivu s jedním „r“), kterou prohlížeč posílá serveru při žádosti o zobrazení stránky na našem webu. Spammer však může adresu v této hlavičce podvrhnout a tím se do měřícího systému dostane adresa, která na náš web ve skutečnosti neodkazuje. Obvykle k tomu slouží speciální crawleři, kteří prochází po webech a tváří se, že je přivedl odkaz na spamerově webu.

  2. Ghost referral spam

    U ghost referral spamu náš web nikdo nenavštíví, dokonce ani žádný robot. Proto ghost (anglicky duch). Spammer si jednoduše naprogramuje automatický skript, kterým chybnou informaci posílá rovnou do měřícího systému, nejčastěji do Google Analytics.

Jak s referral spamem bojovat

Spamovacího robota můžete, pokud znáte jeho IP adresu či User Agenta, zablokovat na úrovni serveru. Například tím, že mu zakážete přístup v souboru .htaccess. Na ghost referral spam však toto řešení pochopitelně nefunguje. Spamovací robot také časem může změnit IP adresu či User Agenta a pak se na web dostane znovu.

Účinnější je odfiltrovat podvodné adresy v měřícím systému. V Google Analytics si v nastaveních na úrovni „Služby“ otevřete záložku „Údaje o měření“ a v ní podzáložku „Seznam vyloučených odkazujících zdrojů“. Zde pak zadáte adresy, které se referral spam snaží propagovat – a máte hotovo Emotikon: úsměv Abyste nemuseli přidávat adresy jednu po druhé ručně, zde najdete jejich průběžně aktualizovaný seznam.

Dnes už není referral spam takový problém, jako býval kolem v letech 2015 až 2016. V té době se s ním doslova roztrhl pytel, což následně Google přinutilo integrovat automatické filtry, které už dnes velkou část podvodných adres zachytí.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.