Referral spam je podvodná forma propagace webu postavená na tom, že majitelé webů pravidelně kontrolují v měřících systémech, jako je Google Analytics, z jakých webů na ně vedou odkazy. A pokud v přehledu narazí na web, který neznají, pravděpodobně ho navštíví. Je to problém i proto, že referral spam snižuje relevanci dat.
Obsah
Jak referral spam funguje
Existují dva typy spamu, které se liší tím, jak se do měřících systémů nepravdivá informace dostane – crawler referral spam a tzv. ghost referral spam.
Crawler referral spam
Měřící systém pozná odkazující stránky podle HTTP hlavičky referer (ano, píše se to kupodivu s jedním „r“), kterou prohlížeč posílá serveru při žádosti o zobrazení stránky na našem webu. Spammer však může adresu v této hlavičce podvrhnout a tím se do měřícího systému dostane adresa, která na náš web ve skutečnosti neodkazuje. Obvykle k tomu slouží speciální crawleři, kteří prochází po webech a tváří se, že je přivedl odkaz na spamerově webu.
Ghost referral spam
U ghost referral spamu náš web nikdo nenavštíví, dokonce ani žádný robot. Proto ghost (anglicky duch). Spammer si jednoduše naprogramuje automatický skript, kterým chybnou informaci posílá rovnou do měřícího systému, nejčastěji do Google Analytics.
Jak s referral spamem bojovat
Spamovacího robota můžete, pokud znáte jeho IP adresu či User Agenta, zablokovat na úrovni serveru. Například tím, že mu zakážete přístup v souboru .htaccess. Na ghost referral spam však toto řešení pochopitelně nefunguje. Spamovací robot také časem může změnit IP adresu či User Agenta a pak se na web dostane znovu.
Účinnější je odfiltrovat podvodné adresy v měřícím systému. V Google Analytics si v nastaveních na úrovni „Služby“ otevřete záložku „Údaje o měření“ a v ní podzáložku „Seznam vyloučených odkazujících zdrojů“. Zde pak zadáte adresy, které se referral spam snaží propagovat – a máte hotovo Abyste nemuseli přidávat adresy jednu po druhé ručně, zde najdete jejich průběžně aktualizovaný seznam.
Dnes už není referral spam takový problém, jako býval kolem v letech 2015 až 2016. V té době se s ním doslova roztrhl pytel, což následně Google přinutilo integrovat automatické filtry, které už dnes velkou část podvodných adres zachytí.
Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:
Zprávy posílám cca 8× ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.