Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Průvodce online projektem

Firmy si mě při tvorbě webu najímají jako průvodce projektem, nejčastěji při redesignu webu či e-shopu. Do interního týmu přináším znalosti a zkušenosti z online prostředí. A čerstvý pohled zvenku. Pomáhám projekt lépe uchopit, domyslet a zadat k výrobě.

Příčiny nefunkčnosti webu

Graf A ukazuje příčiny, které mi firmy nejčastěji uvádějí pro nefunkční web. Ve skutečnosti by měl vypadat jako graf B, chyba je vždy je na straně zadavatele. Špatně vybral dodavatele, redakční systém apod… Samozřejmě, zadavatel v první řadě rozumí svému oboru, ne internetu. Proč si však nenechal poradit?

Proč nestačí jen vybrat dodavatele

Většina zásadních vad na webech vzniká už při tvorbě zadání. Zadavatel chybně nastaví celkový rámec, ve kterém se dodavatel pohybuje. Ten samozřejmě při účasti v tendru zadání nerozporuje, pouze podle něj vytvoří kalkulaci. Právě tak vznikají všechny ty vyprázdněné korporátní weby, bez hlubší marketingové strategie, orientované na firmu a ne na potřeby zákazníků.

Proto je lepší rozdělit tvorbu webu na dvě nezávislé fáze – koncepční a realizační. Je to jako se stavbou domu. Domluvíte se se stavební firmou a ona dům „nějak postaví“. Podle stejné šablony, jako už postavili stovky domů. Nebo si nejdřív najdete šikovného architekta, který prozkoumá pozemek a okolí, zjistí potřeby všech členů rodiny, poradí vám, co funguje a čemu se vyhnout. Architekta, se kterým vše předem do detailu promyslíte a vytvoříte tak zadání pro stavitele.

Uvědomte si také, že dodavatel webu nestojí na vaší straně. Tváří se tak, ale má jen malou motivaci zlepšovat vaše obchodní výsledky. V jeho zájmu je na vás vydělat, tj. s minimem úsilí vytvořit zisk. Kráčí vyšlapanými cestičkami zaběhlých vnitřních procesů a nekomplikuje si život hledáním ideálních řešení, abyste právě vy utekli konkurenci. Invenci, která o úspěchu projektu do velké míry rozhoduje, musíte zajistit zvenku.

Ukázka wireframe e-shopu Hanibal

Ukázka grafiky e-shopu Hanibal

Ukázka wireframe, který jsem navrhl pro e-shop Hanibal, známého prodejce outdoorového vybavení. Na druhém obrázku je pak vidět grafika, která z wireframe vychází a kterou jsme vytvořili v Adapticu.

Jak to uděláme lépe

  1. Vstupní analýza a porozumění zákazníkům

    Seznámím se s vaší firmou, její pozicí na trhu, konkurencí a s produkty. Tak dojdeme k definici cílů projektuunikátního prodejního argumentu. Pak se zamyslíme nad cílovými skupinami a jejich motivacemi. V tom nám pomůže průzkum u zákazníků či rozhovory s obchodníky.

    Poté zpracuji podrobnou analýzu klíčových slov, která obrázek o potřebách zákazníků doplní. U většího projektu možná také vytvoříme persony a definujeme tzv. touchpointy – různé situace, kdy návštěvník webu přichází s produkty či službami do styku. A to nejen před nákupem, ale už od chvíle prvních úvah o koupi, přes hledání prodejce, nákup až po následnou poprodejní péči (viz STDC framework).

  2. Strategie a informační architektura

    Když víme, jaké informace zákazníci potřebují, můžeme vymýšlet, jak jim je doručit. Jaké marketingové kanály použijeme k akvizici nových návštěvníků, kde je webu zachytíme (do newsletteru, remarketingem či sociálních sítí), jak je zaktivizujeme a provedeme nákupním cyklem. Vnímáte, jak se nám postupně odhaluje obsahová strategienavigační cesty?

    Dalším krokem je tvorba struktury webu. Následují wireframy typových stránek či přímo živý HTML prototyp. Ty pak, po ověření na uživatelích, poslouží společně s technickou dokumentací k poptání dodavatele.

  3. Výběr dodavatele

    Vidíte ten rozdíl? Nyní už oslovujeme dodavatele s přesným zadáním, dostaneme tedy srovnatelné nabídky. Ne jako u klasického výběrového řízení, které dodavatel vyhrává tím, že podstřelí reálnou cenu a pak ji v průběhu realizace o 200 % navýší. S argumentací, že zadání se přece měnilo.

    Pomohu vám také nastavit s dodavatelem dlouhodobou spolupráci, abyste se později nestali jeho rukojmím, nebo aby naopak časem neztratil o projekt zájem (win-win).

  4. Stavební dozor

    V realizační fázi kontroluji jednotlivé výstupy dodavatele a hledám jejich slabá místa. Po 14 letech vedení webového studia v tom opravdu vynikám. Mám na to zpracované rozsáhlé checklisty a dobře vím, na co se zaměřit.

  5. První krůčky nového webu

    Po spuštění webu neusneme na vavřínech. Teprve teď vlastně začíná opravdová práce. Nejprve vám pomohu s nastavením webové analytiky a s definicí KPI (hodnotících metrik) odvozených od dříve definovaných cílů projektu. Také nastavíme procesy, aby probíhal tzv. permanentní redesign a stránky tak rychle nezastarávaly. A následně se vrhneme na marketing.

Kolik to stojí

Vystačím si s jednoduchým ceníkem:

Hodinovou cenu vynásobím konečným počtem odpracovaných hodin. Jejich předběžný odhad vám sdělím hned na začátku a bez vašeho souhlasu nebude překročen.

Jak probíhá spolupráce

Sám projekty neřídím, mou rolí je mentoring. Nejlépe se mi osvědčuje, když projekt řídí na straně klienta jediný člověk, kterému jsem k ruce a procesem ho vedu. U menších firem to bývá majitel firmy, u velkých je to výše postavený manažer, kvůli pravomoci rychle rozhodovat. Získáme tak tyto výhody:

Zaujal jsem vás?

Skvělé! Schůzku si však raději domluvte hned. Mám téměř plné kapacity a mohu aktuálně přijmout jen jednoho nového klienta:

Chci se sejít se Štráfeldou



Nezávazná poptávka

  (volitelné)