Firmy si mě najímají jako průvodce projektem, nejčastěji při tvorbě webu nebo e-shopu či při jejich redesignu. Do interního týmu přináším znalosti a zkušenosti z online prostředí. A čerstvý pohled zvenku. Pomáhám projekt lépe uchopit, domyslet a zadat k výrobě.
Graf A ukazuje příčiny, které mi firmy nejčastěji uvádějí pro nefunkční web. Ve skutečnosti by měl vypadat jako graf B, chyba je vždy je na straně zadavatele. Špatně vybral dodavatele, redakční systém apod… Samozřejmě, zadavatel v první řadě rozumí svému oboru, ne internetu. Proč si však nenechal poradit?
Většina zásadních vad na webech vzniká už při tvorbě zadání. Zadavatel chybně nastaví celkový rámec, ve kterém se dodavatel pohybuje. Ten samozřejmě při účasti v tendru zadání nerozporuje, pouze podle něj vytvoří kalkulaci. Právě tak vznikají všechny ty vyprázdněné korporátní weby, bez hlubší marketingové strategie, orientované na firmu a ne na potřeby zákazníků.
Proto je lepší rozdělit tvorbu webu na dvě nezávislé fáze – koncepční a realizační. Je to jako se stavbou domu. Domluvíte se se stavební firmou a ona dům „nějak postaví“. Podle stejné šablony, jako už postavili stovky domů. Nebo si nejdřív najdete šikovného architekta, který prozkoumá pozemek a okolí, zjistí potřeby všech členů rodiny, poradí vám, co funguje a čemu se vyhnout. Architekta, se kterým vše předem do detailu promyslíte a vytvoříte tak zadání pro stavitele.
Uvědomte si také, že dodavatel webu nestojí na vaší straně. Tváří se tak, ale má jen malou motivaci zlepšovat vaše obchodní výsledky. V jeho zájmu je na vás vydělat, tj. s minimem úsilí vytvořit zisk. Kráčí vyšlapanými cestičkami zaběhlých vnitřních procesů a nekomplikuje si život hledáním ideálních řešení, abyste právě vy utekli konkurenci. Invenci, která o úspěchu projektu do velké míry rozhoduje, musíte zajistit zvenku.
Ukázka wireframe, který jsem navrhl pro e-shop Hanibal, známého prodejce outdoorového vybavení. Na druhém obrázku je pak vidět grafika, která z wireframe vychází a kterou jsme vytvořili v Adapticu.
Seznámím se s vaší firmou, její pozicí na trhu, konkurencí a s produkty. Tak dojdeme k definici cílů projektu a unikátního prodejního argumentu. Pak se zamyslíme nad cílovými skupinami a jejich motivacemi. V tom nám pomůže průzkum u zákazníků či rozhovory s obchodníky.
Poté zpracuji podrobnou analýzu klíčových slov, která obrázek o potřebách zákazníků doplní. U většího projektu možná také vytvoříme persony a definujeme tzv. touchpointy – různé situace, kdy návštěvník webu přichází s produkty či službami do styku. A to nejen před nákupem, ale už od chvíle prvních úvah o koupi, přes hledání prodejce, nákup až po následnou poprodejní péči (viz STDC framework).
Když víme, jaké informace zákazníci potřebují, můžeme vymýšlet, jak jim je doručit. Jaké marketingové kanály použijeme k akvizici nových návštěvníků, kde je na webu zachytíme (do newsletteru, remarketingem či sociálních sítí), jak je zaktivizujeme a provedeme nákupním cyklem. Vnímáte, jak se nám postupně odhaluje obsahová strategie i navigační cesty?
Dalším krokem je tvorba struktury webu. Následují wireframy typových stránek či přímo živý HTML prototyp. Ty pak, po ověření na uživatelích, poslouží společně s technickou dokumentací k poptání dodavatele.
Vidíte ten rozdíl? Nyní už oslovujeme dodavatele s přesným zadáním, dostaneme tedy srovnatelné nabídky. Ne jako u klasického výběrového řízení, které dodavatel vyhrává tím, že podstřelí reálnou cenu a pak ji v průběhu realizace o 200 % navýší. S argumentací, že zadání se přece měnilo.
Pomohu vám také nastavit s dodavatelem dlouhodobou spolupráci, abyste se později nestali jeho rukojmím, nebo aby naopak časem neztratil o projekt zájem (win-win).
V realizační fázi kontroluji jednotlivé výstupy dodavatele a hledám jejich slabá místa. Po 14 letech vedení webového studia v tom opravdu vynikám. Mám na to zpracované rozsáhlé checklisty a dobře vím, na co se zaměřit.
Po spuštění webu neusneme na vavřínech. Teprve teď vlastně začíná opravdová práce. Nejprve vám pomohu s nastavením webové analytiky a s definicí KPI (hodnotících metrik) odvozených od dříve definovaných cílů projektu. Také nastavíme procesy, aby probíhal tzv. permanentní redesign a stránky tak rychle nezastarávaly. A následně se vrhneme na marketing.
Vystačím si s jednoduchým ceníkem:
Hodinovou cenu vynásobím konečným počtem odpracovaných hodin. Jejich předběžný odhad vám rád sdělím hned na začátku. Bez vašeho souhlasu nebude překročen.
Sám projekty neřídím, mou rolí je mentoring. Nejlépe se mi osvědčuje, když projekt řídí na straně klienta jediný člověk, kterému jsem k ruce a procesem ho vedu. U menších firem to bývá majitel firmy, u velkých je to výše postavený manažer, kvůli pravomoci rychle rozhodovat. Získáme tak tyto výhody:
Skvělé! Schůzku si však raději domluvte hned. Mám již téměř plné kapacity a to bohužel omezuje prostor na nové klienty: