Marketingové kanály jako zdroj návštěvnosti
Z pohledu webové analytiky si můžete marketingové kanály zjednodušeně představit jako zdroje návštěvnosti svého webu. Třeba Google, Facebook, katalog Firmy.cz apod. Tyto zdroje se pak ještě budou dále štěpit podle druhu zdroje, například z vyhledávače Google můžeme získat jak přirozené odkazy (organic), tak placené odkazy (ppc). Nebo Facebook – to není jen firemní profil, ale i různé skupiny, chatboty nebo také placená reklama.
Marketingovým kanálem také může být display reklama, e-mail marketing, affiliate program, další sociální sítě, odkazy na jiných webech (tzv. referral), public relations či třeba influencer marketing. A pro e-shopy jsou pořád zásadní zbožové srovnávače, zejména Heuréka, Google Nákupy a Zboží.cz
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Multichannel marketing
Je důležité si uvědomit, že marketingové kanály nikdy nefungují samostatně. Lidé, než udělají konverzi (objednávku, nákup...) obvykle přicházejí na web opakovaně, většinou přes různé marketingové kanály. Říká se tomu konverzní cesta.
Zkušenosti, které tím s firmou postupně získávají, obvykle o budoucím nákupu rozhodují. Zejména u nákupu, které lidé zvažují déle. Každou takovou návštěvou si budujeme značku. Vyladit marketingové kanály tak, aby v rámci daného rozpočtu fungovaly v synergii, vyvážit správně brand building a výkonnostní marketing, to jsou velké úkoly každé online marketingové strategie.
Každý marketingový kanál funguje jinak
Laičtí marketéři si také často neuvědomují, že role jednotlivých marketingových kanálů se značně liší podle toho, jak člověk prochází nákupním cyklem. Hezky to popisuje STDC framework. Některé kanály dokážou přivádět návštěvníky, kteří o nákupu teprve váhavě přemýšlejí. Sem patří zejména přirozené vyhledávání. Jiné kanály jsou silné v přivádění potenciálních zákazníků blížícím se k nákupu. Třeba PPC kampaně. A další kanály konverzní cesty uzavírají, typicky remarketing či newslettery.
Dobrý online marketér by měl chápat roli jednotlivých marketingových kanálů a správně je vyvažovat. Pomáhají mu v tom atribuční modely.
Silné a slabé stránky
Mám zkušenost, že každá společnost je silná v některých kanálech a slabá v jiných. Podle toho, jaký má management, jak ten se orientuje na internetu, jakou má firma online historii, upřednostňuje některé marketingové kanály před jinými.
Narovnání tohoto stavu přináší firmě obrovské příležitosti, neboť tak náhle dosáhne na nízko visící ovoce na marketingovém kanálu, kterému se zatím nevěnovala dostatečně, místo aby těžce bojovala s konkurencí na kanálech, kde už je firma hodně silná.
Inbound marketing
Zpět od webové analytiky a zjednodušujícímu pohledu na marketingové kanály jen jako na zdroje návštěvnosti. Byť firemní web je stále zásadní, dnes už to bohužel nestačí, je nutné pracovat s lidmi tam, kde se právě nacházejí. Přesně o to se snaží inbound marketing.
Profily firmy či skupiny na sociálních sítích, diskuzní fóra, hodnocení firmy na Google Mapách či na Firmy.cz, reakce na Heuréce – to jsou jen některé příklady, kde by měla být společnost na internetu přítomna a kde je třeba na potenciální zákazníky reagovat a působit. I když to třeba nevede ke zvýšení návštěvnosti webu. Alespoň ne přímo.