Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Analýza UX a použitelnosti

Možná si jako majitelé webu myslíte, že funguje skvěle. To proto, že už ho detailně znáte, zvykli jste si na jeho mouchy a problémy. A ani už je dávno nevidíte. Ale uživatelé na ně naráží neustále. A vám to snižuje zisky, znovu a znovu, každý den. Nebo počty poptávek či dalších konverzí, které od návštěvníků očekáváte.

Řešením je heuristická analýza použitelnosti, někdy také nazývaná UX analýza. Jednoduchý a levný postup, jak si nechat zkontrolovat web expertem. Použitelnosti a UX se věnuji prakticky od vzniku tohoto oboru, takže snadno odhalím chyby, které nyní zbytečně snižují obchodní účinnost webu.

Přínosy analýzy použitelnosti

Co analýzou UX a použitelnosti získáte:

Analýza pouřžitelnosti a UX (ilustrace)

Nepoužitelný web zkrátka drhne. Klade návštěvníkům do cesty překážky, nutí je přemýšlet nad ovládáním (místo aby se soustředili třeba na argumenty k nákupu). Draze zaplacení návštěvníci pak z webu odcházejí, stoupá jejich nespokojenost, klesá ochota objednat… Odladěním chyb použitelnosti tedy promažete celé online marketingové soukolí a web bude mnohem efektivněji plnit svůj účel.

Co může analýza použitelnosti zlepšit

Nejčastější druhy problémů, které při analýze použitelnosti nacházím:

Co znamená „heuristická“ analýza

Heuristická analýza použitelnosti je jednou z nejpopulárnějších a nejjednodušších metod testování uživatelského rozhraní (UI) a zkušeností s webem. Vychází se z rozsáhlé sady obecně platných pravidel pro funkční design, tzv. heuristik, které byly popsány odborníky z celého světa a ověřeny opakovanými experimenty. Postupně si tedy procházím web, testuji ho a hledám místa, kde tato doporučení porušuje.

Heuristická analýza použitelnosti je proti jiným metodám rychlá a levná. Například uživatelské testování použitelnosti stojí cca 10× více a zabere také mnohem více času. A potřebujete k němu sehnat reálné uživatele. Heuristická analýza použitelnosti je tedy vhodná jako první krok, než se případně pustíte do pokročilejších metod zlepšování použitelnosti webu.

Jak při analýze UX a použitelnosti postupuji

  1. Úvodní schůzka

    Sejdeme se online na 60–90 minut a já se vás důkladně vyptám na celkový kontext. Zajímat mě budou obchodní a marketingové cíle, cílové skupiny a jejich chování, váš obor a konkurence, vaše produkty či služby, historie webu atd. Seznam těchto témat vám pošlu předem, abyste si mohli odpovědi promyslet v předstihu či je probrat v širším týmu.

  2. Využiji nástroje

    Dále vás požádám o přístup do Google Analytics a podívám se, jak si stojí a kde lidé nejvíc narážejí. Web také zkontroluju pomocí několika osvědčených nástrojů, které například umí najít nefunkční odkazy, změřit rychlost načítání apod.

  3. Zkontroluji celý web ručně

    Tohle je ta nejtěžší část. Postupně procházím všechny důležité stránky webu a snažím se identifikovat místa, která odporují obecně platným doporučením. Kde to dře. A to jak na desktopech, tak i na mobilních zařízeních. Využívám přitom své roky získávané expertní znalosti a také dlouhé checklisty, které k tomu mám zpracované.

  4. Zpracování zprávy

    Následně vytvářím rozsáhlý PDF dokument, kde popisuji zjištěný stav a vysvětluji konkrétní doporučení pro jeho zlepšení. Objevené problémy řadím do tří priorit, abyste věděli, co opravdu hoří a co případně může chvíli počkat. Získáte tedy srozumitelný návod, jak s tím vším dále naložit.

  5. Finální online konzultace

    Až si předchozí dokument prostudujete, sejdeme se ještě jednou online, odpovím na vaše otázky a objasním vše, čemu jste případně nerozuměli.

    Chci se ujistit, že všechno chápete. Že víte, co je na webu špatně, co s tím máte konkrétně udělat a komu máte co zadat. Je pro mě důležité, abychom neskončili u mrtvého papíru ležícího na stole, ale abyste dokázali závěry UX analýzy uvést v praxi.

Kolik stojí analýza UX a použitelnosti

U všech konzultací si vystačím s jednoduchým ceníkem:

  • 2 200 Kč/hod., pokud na výstup ukrutně spěcháte (ASAP analýza)
  • 1 500 Kč/hod. za běžné konzultace v obvyklých termínech

Touto hodinovkou přepočítávám též všechny audity a analýzy. Například analýza použitelnosti a UX menšího webu obvykle vychází na 12 000–18 000 , pokud ji nepotřebujete hned zítra. Konkrétní cena závisí na tom, jak je samotný projekt rozsáhlý.

Také mohu snadno analýzu použitelnosti přizpůsobit tomu, co přesně potřebujete. Třeba ji zaměřit jen na navigaci nebo jinou skupinu problémů, která váš web trápí. Stačí mi to napsat do poptávky a já vám rád sdělím předpokládaný odhad hodin. Bez vašeho souhlasu nebude cena překročena.

Proč si mě pro UX analýzu vybrat

  1. Použitelnosti a UX skutečně rozumím, jen na tomto webu o něm mám přes 60 článků (viz kategorie UX – User experience a CRO – optimalizace konverzního poměru). Snadno si tak můžete ověřit, jak o použitelnosti přemýšlím.
  2. Dívám se očima vašich zákazníků. Chápu, co potřebují, jak to hledají, jak se chovají. A vím, jak je přimět, aby splnili i vaše cíle.
  3. Jsem zkušený marketér, v online marketingu se pohybuju od roku 1999. Většina dnešních specialistů v oboru začínala až o 10 let později.
  4. Umím se na projekt dívat z pohledu byznysu (od roku 2006 mám vlastní firmu). A také pragmaticky, prohledem project managementu.
  5. Neživí mě jen UX a použitelnost, ale mám velké přesahy i do dalších souvisejících oborů (zejména SEO, content marketingu, webové analytiky a digitálních strategií).

Zaujal jsem vás?

Skvělé! Schůzku si však raději domluvte hned. Mám již téměř plné kapacity a to bohužel omezuje prostor na nové klienty:

Chci se sejít se Štráfeldou