Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Fulltextové vyhledávání

Jako fulltextové vyhledávání se označuje způsob navigace, který se v podobě formuláře obvykle nachází v hlavičce stránek. Návštěvník webu sem zapíše vyhledávaný dotaz a web mu pomocí fulltextu vrátí stránky, na kterých se dané klíčové slovo vyskytuje.

Proč potřebujeme fulltextové vyhledávání

Část návštěvníků webů patří mezi tzv. hledače, kteří ihned po příchodu na web hledají formulář fulltextového vyhledávání, aniž by nějak zkoumali strukturu webu a jeho navigaci. I proto je nutné, aby fulltextové vyhledávání poskytovalo kvalitní výsledky, řadilo je podle relevance a zobrazovalo je přehledným způsobem, ideálně i s popiskem dané stránky.

e-shopů je fulltextové vyhledávání ještě důležitější. V průměru ho použije každý pátý návštěvník. Ale záleží to na oboru, v některých oborech lidé hledají více než v jiných. A podoba fulltextu zásadně ovlivňuje obrat e-shopu, protože uživatelé, kteří na e-shopu použijí fulltextové vyhledávání, mívají 5× vyšší konverze než lidé, kteří web procházejí pomocí běžné navigace.

Jak poznat kvalitní fulltextové vyhledávání

  1. Relevantní výsledky

    Proto fulltextové vyhledávání používáme. Chceme na webu rychle najít konkrétní informaci, aniž bychom se museli brodit složitou navigací. Nejdůležitějí je tedy algoritmus, jakým daný web vybírá výsledky vyhledávání a jak je řadí podle relevance. V praxi to obvykle znamená, že se při vyhledávání každému výsledku počítá skóre, jak moc odpovídá zadanému dotazu. Například pokud se informace nachází v hlavním nadpisu stránky či názvu produktu, skóre bude vyšší, než nachází-li se pouze v textu či popisku produktu. Existují také obory, kde se produkty jmenují krátkými názvy o dvou znacích (třeba vitamín B1), přičemž ale většina fulltxtových vyhledávání pracuje až od tříznakových či čtyřznakových frází.

  2. Vyhledávání podle všech důležitých informací

    U e-shopů je také zásadní, aby fungovalo vyhledávání nejen podle názvu produktu, ale i podle variant, EAN kódů a dalších specifických označení produktů (představte si třeba hledání varné desky Whirlpool WB B8360 NE). Nebo nějakého šroubku, u kterého znáte délku, průměr a typ hlavy. Záleží tedy i na oboru. Jiný příklad: hledáme-li v online knikupectví určitého autora, možná chceme najít všechny knihy, které napsal. Ale také se možná chceme dostat na stránku o samotném autorovi, s jeho životopisem a celkovým přehledem díla.

  3. Filtry ve vyhledávání

    U velkých webů pomáhají také filtry hledání, tj. možnost omezit vyhledávání pouze na určitou skupinu informací (třeba jen na produkty, kategorie produktů, blogové články apod.).

  4. Srozumitelné výsledky

    Na stránce s výsledky hledání bych měl opět najít vyhledávací formulář pro případ, že chci vyhledávání opravit. Zároveň musím vidět vyhledávanou frázi (třeba jsem omylem udělal překlep) a samozřejmě počet nalezených výsledků. U jednotlivých výsledků potřebuji vidět název stránky či produktu, ideálně také popisek, typ informace (produkt, blogový článek) a v závislosti na struktuře adres může pomoci i zobrazení URL. Také se může hodit vypsat ono výše zmíněné skóre relevance. U mnoha e-shopů bude důležitý také dostatečně veliký obrázek produktu (například u e-shopu s módou).

  5. Jasně viditelný formulář

    Vyhledávací formulář by měl být jasně viditelný na všech stránkách webu, včetně chybové stránky 404. Na desktopech ideálně v hlavičce stránky v pravém horním rohu. Tzn. nemá být součástí vyjížděcích menu, nemá být skrytý pod ikonkou, která ho terpve rozbalí (to může být vhodné řešení na telefonech, kde je třeba extrémně šetřit s prostorem v hlavičce). A zejména na e-shopech platí, že vyhledávací formulář musí být dostatečně široký, aby se do něj vešel celý název produktu. Pomáhá také ikonka lupy, kterou si lidé s vyhledáváním spojují.

  6. Výborná použitelnost

    Celková použitelnost a UX výsledků vyhledávání je velké téma, které by vydalo na samostatný článek. Svou roli hraje vizuální zpracování, barevnost, textace prvků apod. Důležité je soustředit se také na responzivní zobrazení, zejména na chytrých telefonech je to obtížné, protože máme k dispizic pouzue malou plochu, z níž navíc při zadávání velkou část zabírá klávesnice.

  7. Našeptávač

    Pokud fulltextové vyhledávání na webu používá hodně lidí, určitě se vyplatí implementovat našeptávač. Jde o funkci, která uživateli napovídá možnosti vyplnění políčka na základě již zadaných písmen. Zejména je to užitečné na chytrých telefonech, kde se nám hůře píše a kde snadno děláme překlepy.

  8. Oprava překlepů

    Překlepy můžeme opravovat také při samotném vyhledávání výsledků, stejně jako to dělají vyhledávače. Tak to děláme v našem firemním redakčním systému Adaptic Admin. Základem této funkce je databázová tabulka s nejčastějšími překlepy a jim odpovídajícími správnými frázemi. Při vyhledávání se pak algoritmus podívá do tabulky a pokud jde o překlep, vypíše zprávu ve stylu Zobrazují se výsledky pro „marketing“. Nebo opravdu chcete hledat „makreting“? Přičemž druhá část věty funguje jako proklik do výsledků vyhledávání, kde už je oprava překlepů vypnutá (takže si pak mohu najít na webu stránky, kde jsem třeba daný překlep udělal). Tuto tabulku pak jednou za čas doplňujeme reálnými překlepy, které naměříme například pomocí Google Analytics.

Fulltextové vyhledávání a SEO

Výsledky vyhledávání obvykle bývají pro roboty vyhledávače neviditelné, protože ti neumí odeslat vyhledávací formulář. Pokud však někdo odkáže na stránku s výsledky, robot se tak o ní dozví a může ji zaindexovat. Tomu obvykle chceme zabránit, protože dané fráze pokrýváme lepším pzůsobem, třeba články. Proto většinou na stránkách výsledků vyhledávání implementujeme meta tag robots s hodnotami noindexfollow.

Existují však situace, kdy naopak při optimalizaci pro vyhledávače chceme pomocí výsledků fultextového vyhledávání pokrýt nějaké specifické fráze. Pak je potřeba jim naopak v meta tagu robots změnit hodnotu na index a na tyto fráze někde z webu odkázat. Často se též používá paletka s textaxí „Lidé také hledali“ a výpisem dalších frází ve formě odkazů na další výsledky vyhledávání.

Měření fulltextového vyhledávání

Měření fulltextového vyhledávání si můžete jednoduše zapnout v Google Analytics. V Universal Analytics se to dělá na přehledu „Správce“ (ozubené kolečko vlevo dole). Následně v pravém sloupečku vyberete výběr dat a kliknete na odkaz „Nastavení výběru dat“. Zde pak jednoduchým přepínačem povolíte měření fulltextového vyhledávání a dále zadáte parametr v URL, za kterým se propisuje hledaná fráze. Samozřejmě je potřeba mít měřící kód nasazený na stránkách výsledků vyhledávání (ale to už je dnes snad samozřejmé).

V přehledech „Chování“ pak uvidíte celou sadu přehledů, které vám ukážou, kolik procent návštěvníků použilo fulltextové vyhledávání, jaké vyhledávací dotazy zadali, na jakých stránkách hledali apod. 

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8× ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.