Responzivní web nebo také responzivní design, je způsob kódování frontendu webu tak, aby se dokázal přizpůsobit velikosti displeje, na němž se zobrazuje. Responzivní web tedy nepotřebuje žádnou mobilní verzi a přitom bude fungovat na všech zařízeních s nejrůznějšími rozlišeními, od maličkého chytrého telefonu, přes různě velké tablety, notebooky, desktopy s malými či velkými velkým monitory až třeba po obrovské plazmové televize.
Rozdíl proti mobilní verzi webu, není jen ve větší škále podporovaných rozlišení, ale i v tom, že responzivní web používá stejné URL adresy pro všechna zařízení. Díky tomu nedochází k duplicitám a responzivní weby se výborně umisťují ve vyhledávačích.
Další výhodou jsou menší náklady, než u dříve používaných klasických webů a k nim paralelních mobilních verzí. Majitelé neprovozují a nespravují dva weby, ale jeden univerzálnější.
Responzivní weby se staly standardem přibližně kolem roku 2016, kdy prudce stouply počty chytrých mobilních telefonů. Dnes už z těchto zařízení přichází na běžný web více než 50 % návštěvnosti.