E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Začátky Google Ads
Původně se o reklamní kampaně ve vyhledávači Google starali sami zaměstnanci Google a inzerenti je platili formou měsíčních paušálů. Později Google vytvořil rozhraní, pomocí kterého si inzerenti mohli kampaně spravovat sami. To byl skvělý krok, protože Google se tím otevřel i světu malého podnikání, zbavil se tak odpovědnosti za kvalitu kampaní (a nutnosti držet příslušné zaměstnance) a umožnil inzerentům lépe využívat své reklamní investice.
PPC model v Google Ads
V únoru 2002 zároveň Google zavedl v systému Google Ads platební model PPC a s tím související aukční model, kterým udělal další významný krok směrem k inzerentům (přestali platit za zobrazení lidem, které služba nezajímá a platí až za potenciální zákazníky, které inzerát zaujal natolik, že na něj klikli).
Vyhledávači to zároveň umožnilo vydražit každý jednotlivý dotaz návštěvníků za nejvyšší možnou cenu. Společně s výbornou kvalitou vyhledávání založenou na počítání tzv. PageRanku si tak Google položil základy, které mu postupně umožnily porazit konkurenční vyhledávače ve většině zemí světa (až na Rusko, Čínu a Českou republiku).
Bannery a videa v Google Ads
V roce 2003 Google Ads umožnil spravovat inzerc i na webech nepatřících Google pomocí tzv. Google AdSense (tzv. obsahová síť). Tj. majitelé webů mohou své reklamní plochy nabídnout Google a ten jim vyplácí podíl na platbách. Přes platformu Google Ads tak začalo být možné spravovat i bannerovou reklamu. V listopadu 2006 koupil Google videoserver YouTube (za tehdy neuvěřitelných 1,65 miliardy dolarů) a už v srpnu 2007 nabídl inzerentům možnost spravovat na něm přes systém Google Ads videoreklamu.
Doslova reklamní revolucí bylo zavedení remarketingu do systému Google Ads v květnu 2010. Majitelé webů si mohou „označkovat“ své návštěvníky a těm pak zobrazovat příslušnou reklamu, nejdříve v obsahové síti i od května 2013 i přímo ve vyhledávání (tzv. RLSA, Remarketing Lists for Search Ads). Umožňuje to vytvářet různé reklamní strategie podle charakteru publika, navštívených stránek apod. Určitě jste se setkali třeba s připomínáním produktů vložených do košíku na jiných navštívených webech.
Platforma se vyvíjí čím dál rychleji
V červnu 2012 přišly do Google Ads skripty, které usnadnily reportování a automatizaci některých procesů. V červenci 2012 Google spustil službu Google Nákupy a umožnil tak majitelům e-shopů zobrazovat konkrétní produkty přímo ve výsledcích vyhledávání. V únoru 2013 pak přišly na svět tzv. rozšířené kampaně (Enhanced Campaigns), které zjednodušily správu kampaní na více typech zařízení.
Další změny přibývají obrovským tempem. Jen v rychlosti jmenuji ty hlavní – zavedení reklam jen pro volání v únoru 2015, rozšířené textové reklamy, stále se rozrůstající seznam rozšíření reklam (začalo to rozšířením o adresu, telefon a sitelinky), dynamický remarketing v mailovém klientu gMail v únoru 2017 atd.
Květen roku 2018 přinesl novou podobu rozhraní a v červenci 2018 se platforma přejmenovala z Google AdWords na Google Ads. Dává to smysl, jak vidíte z textu výše, při správě reklam již dávno nejde jen o klíčová slova ve vyhledávači.