Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Google Ads

Google Ads (dříve Google AdWords) je reklamní platforma vyvíjená vyhledávačem Google od roku 2000. Původně se o reklamní kampaně ve vyhledávači Google starali sami zaměstnanci Google a inzerenti je platili formou měsíčních paušálů. Později Google vytvořil rozhraní, pomocí kterého si inzerenti mohli kampaně spravovat sami. To byl skvělý krok, protože Google se tím otevřel i světu malého podnikání, zbavil se tak odpovědnosti za kvalitu kampaní (a nutnosti držet příslušné zaměstnance) a umožnil inzerentům lépe využívat své reklamní investice.

V únoru 2002 zároveň Google zavedl v systému Google Ads platební model PPC a s tím související aukční model, kterým udělal další významný krok směrem k inzerentům (přestali platit za zobrazení lidem, které služba nezajímá a platí až za potenciální zákazníky, které inzerát zaujal natolik, že na něj klikli). Vyhledávači to zároveň umožnilo vydražit každý jednotlivý dotaz návštěvníků za nejvyšší možnou cenu. Společně s výbornou kvalitou vyhledávání založenou na počítání tzv. PageRanku si tak Google položil základy, které mu postupně umožnily porazit konkurenční vyhledávače ve většině zemí světa (až na Rusko, Čínu a Českou republiku).

V roce 2003 Google Ads umožnil spravovat inzerci i na webech nepatřících Google pomocí tzv. Google AdSense (tzv. obsahová síť)Tj. majitelé webů mohou své reklamní plochy nabídnout Google a ten jim vyplácí podíl na platbách. Přes platformu Google Ads tak začalo být možné spravovat i bannerovou reklamu. V listopadu 2006 koupil Google videoserver YouTube (za tehdy neuvěřitelných 1,65 miliardy dolarů) a už v srpnu 2007 nabídl inzerentům možnost spravovat na něm přes systém Google Ads videoreklamu.

Doslova reklamní revolucí bylo zavedení remarketingu do systému Google Ads v květnu 2010. Majitelé webů si mohou „označkovat“ své návštěvníky a těm pak zobrazovat příslušnou reklamu, nejdříve v obsahové síti i od května 2013 i přímo ve vyhledávání (tzv. RLSA, Remarketing Lists for Search Ads). Umožňuje to vytvářet různé reklamní strategie podle charakteru publika, navštívených stránek apod. Určitě jste se setkali třeba s připomínáním produktů vložených do košíku na jiných navštívených webech. 

V červnu 2012 přišly do Google Ads skripty, které usnadnily reportování a automatizaci některých procesů. V červenci 2012 Google spustil službu Google Nákupy a umožnil tak majitelům e-shopů zobrazovat konkrétní produkty přímo ve výsledcích vyhledávání. V únoru 2013 pak přišly na svět tzv. rozšířené kampaně (Enhanced Campaigns), které zjednodušily správu kampaní na více typech zařízení.

Další změny přibývají obrovským tempem. Jen v rychlosti jmenuji ty hlavní – zavedení reklam jen pro volání v únoru 2015, rozšířené textové reklamy, stále se rozrůstající seznam rozšíření reklam (začalo to rozšířením o adresu, telefon a sitelinky), dynamický remarketing v mailovém klientu gMail v únoru 2017 atd.

Květen roku 2018 přinesl novou podobu rozhraní a v červenci 2018 se platforma přejmenovala z Google AdWords na Google Ads. Dává to smysl, jak vidíte z textu výše, při správě reklam již dávno nejde jen o klíčová slova ve vyhledávači. 

Zařazeno ke štítku Google Ads



Nezávazná poptávka

  (volitelné)