Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

PageRank

PageRank (někdy též Page Rank) je pojem z oblasti optimalizace pro vyhledávače. Označuje se tak propracovaný algoritmus vyhledávače Google, jenž každé webové stránce s vlastní URL adresou přidává číselné ohodnocení, které vypovídá o její kvalitě v rámci struktury ostatních okolních stránek (tzv. odkazové sítě). Zdůrazňuji, že PageRank se týká každé jednotlivé stránky, nikoliv celé domény.

PageRank vychází z předpokladu, že o kvalitě stránky vypovídá počet zpětných odkazů ze stránek ostatních. Pokud tyto odkazy navíc vedou z kvalitních stránek (tj. ze stránek majících vysoký PageRank), PageRank naší stránky se tím ještě zvyšuje. Pokud však odkazující stránka obsahuje více odkazů, „předávaný“ Pagerank se dělí tímto počtem odkazů. Slovo přdávaný píšu v uvozovkách, protože ve skutečnosti se PageRank nepředává, odkazující stránka nic neztrácí.

Výše zmíněná pravidla jsou však pouhým zjednodušeným pohledem na PageRank, skutečnost je jako obvykle o něco komplikovanější. Pokud se vám i tak zdají příliš složitá, zkuste si představit člověka, který kliká na náhodně vybrané odkazy. PageRank určité stránky je pouze matematickým modelem pravděpodobnosti, že takový uživatel na tuto stránku přijde.

Google používá PageRank nejen při rozhodování, kde se stránka umístí ve výsledcích vyhledávání, ale určuje podle něj i frekvenci indexace a ochotu vyhledávacího robota procházet podstránky daného webu..

Skutečný PageRank používaný vyhledávačem se nedá zjistit, protože by pro tvůrce webu by bylo snazší manipulovat s výsledky vyhledávání. Zajímavé také je, že ani samotný Google už dnes nepoužívá pouze zde popsaný PageRank (označovaný někdy za klasický), ale s velkou pravděpodobností používá celou řadu dalších ranků, z nichž některé jsou provázány i na obsah stránek. Proto se stále častěji mluví spíše o link juice.

Název veličiny PageRank je dle vyhledavače Google odvozován od jména jednoho z jeho tvůrců, Larryho Page, který jej společně se Sergeyem Brinnem v roce 1996 vymyslel při studiu na Standfordské univerzitě, nejde tedy o „hodnocení stránky“, jak bývá PageRank často mylně překládán, ale spíše o „Pageův rank“.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.



Nezávazná poptávka

  (volitelné)