Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

PageRank Sculpting

PageRank Sculpting (= „sochání PageRanku“) či link sculpting je technika z oblasti optimalizace pro vyhledávače, která umožňuje koncentrování PageRanku, jakési hodnoty stránky z pohledu vyhledávače, na některé, pro majitele webu významnější stránky. Takovéto posílené stránky se pak lépe umisťují ve výsledcích vyhledávání.

Podle Google už dnes PageRank Sculpting nefunguje, neboť se mezi tvůrci webů natolik masivně rozšířil, že ho to přimělo upravit algoritmy.

V čem spočívá PageRank Sculpting

Jak se předává PageRank

PageRank si můžete představit jako číslo, pod kterým si vyhledávač ukládá hodnotu stránky. Čím větší hodnota, tím spíše se stránka umístí ve výsledcích vyhledávání. Alespoň tak to bývalo, dnes už je to složitější, protože nejde o jediné číslo, ale o spoustu souvisejících signálů. Spíše než o předávání PageRanku se proto dnes mluví o link juice. Vyhledávač Seznam.cz jej nazývá odkazovými ranky. Ale princip zůstává stále stejný.

PageRank se mezi stránkami předává pomocí odkazů. Přitom platí, že čím více odkazů na stránce máme, tím menší podíl se předá. Pro příklad si představte, že stránka má PageRank = 10 a na stránce se nachází dva odkazy. Každá z odkazovaných stránek tak získá PageRank = 5 (ve skutečnosti je to trochu složitější, ale nebudu zabíhat do detailů).

Kouzla s nofollow odkazy

V roce 2005 Google představil nofollow odkazy. To jsou běžné odkazy, jen mají navíc atribut rel s hodnotou nofollow. Google k nim pak přistupoval stejně, jako by odkazy na stránce vůbec nebyly. Tj. nepředával PageRank odkazovaným stránkám a z ostatních odkazů ho předával v poměru, jako by odkazovaná stránka obsahovala jen dofolllow odkazy (tj. odkazy bez příznaku nofollow).

Právě to umožnilo PageRank Sculpting. Stačilo si na webu označit jako nofollow vnitřní odkazy vedoucí na méně zajímavé sekce či na stránky, které měly malý potenciál umístit se ve vyhledávání, a zbylé stránky pak vystřelily ve výsledcích nahoru. Vyhledávači Google se to samozřejmě moc nelíbilo, ale nikdy PageRank Sculpting neprohlásil za zakázanou techniku (tzv. black hat seo).

Stejně fungoval i princip označování všech odchozích odkazů jako nofollow, PageRank se tím koncentroval na webu. Takto si hodně pomohla třeba Wikipedie, která se stala jakousi pastí na PageRank – lidé na ni hojně odkazovali a ona sama odkazovala pryč jen s nofollow odkazy. Primárně se tak snažila chránit se proti spamu, ale zároveň jí to značně pomáhalo ve výsledcích vyhledávání. Vysloužila si za to spoustu kritiky z řad SEO expertů, neboť neposílala link juice recipročně zpět k externím stránkách, o kterých referovala jako o užitečných zdrojích

Víte, jak funguje PageRank Sculpting? A proč už dnes nedává smysl se jím v #SEO zabývat? 

Tweetnout jedním klikem

Změny chování nofollow odkazů

Výše uvedené efekty pochopitelně nebyly záměrem Google, protože se tak pro vyhledávač stalo mnohem obtížnější porozumět hodnotě odkazů a zkreslovalo to také odkazové profily webů. Postupně proto nejspíš začal započítávat do odkazového profilu webu i nofollow odkazy, byť zřejmě jiným způsobem, než odkazy klasické.

Říká to zdravý selský rozum a potvrzuje to i spousta různých studií. Weby, na keré míří pouze nofollow odkazy, se mohou umisťovat dobře ve vyhledávači. Nofollow odkazy se také zobrazují v nástroji Search Console – proč by tam jinak byly? PageRank Sculpting tak přestal fungovat, resp. se značně omezily efekty, které přinášel.

Google zřejmě také jinak přistupuje k vnitřním odkazům a jinak k těm odchozím. A při počítání toho, jaký PageRank stránka dostane, už pravděpodobně rozděluje podobný PageRank, jako by i stránky odkázané nofollow odkazy dostaly svůj díl (ale reálně ho pak nedostanou, nebo spíše získají jen malý podíl).

PageRank Sculpting pomocí JavaScriptu

SEO specialisté pak ještě experimentovali s odkazy vytvářenými pomocí JavaScriptu, které vyhledávače dlouho neuměly zpracovávat. Ale rychle se to naučily a dnes už, minimálně pro Google, není JavaScript žádný problém.

Tak dostal PageRank Sculpting další zásah.

Nové tipy odkazů a změna přístupu k nofollow

V roce 2019 Google představil další dva typy odkazů – UGC odkazysponzorované odkazy. Zároveň informoval, že od března 2020 začne označení nofollow vnímat pouze jako doporučení, kterým se však v konkrétních případech nemusí vůbec řídit.

PageRank Sculpting se tak zdá být, po mnoha letech fungování, definitivně mrtvou technikou.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.



Nezávazná poptávka

  (volitelné)