Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Pasivní linkbuilding

Pasivní linkbuilding je strategie budování zpětných odkazů spočívající v cíleném úsilí tvořit takový obsah, aby ho lidé sami rádi sdíleli, psali o něm novináři apod. Tomuto záměru by měla odpovídat také forma prezentace obsahu – musí být čitelný, srozumitelný, hodně členěný a vizuálně zajímavý, doplněný fotkami a ilustracemi.

A nejde samozřejmě pouze o texty. Stejně dobře fungují také unikátní fotografie, videa, infografiky nebo nejrůznější formy interaktivního obsahu (kalkulačky, kvízy…).

Pasivní vs. aktivní linkbuilding

Opačným přístupem je aktivní linkbuilding, kdy se snažíme získávat zpětné odkazy na naše stránky přímo, tj. komunikací s majiteli jiných webů. Například si s jiným webem domluvíme výměnu odkazů, oslovíme partnery, novináře či influencery, odkazy rovnou nakoupíme, hledáme zmínky o naší firmě a pak majitele článku požádáme o prolinkování apod.

Taktiky pasivního linkbuildingu

Pasivní linkbuilding je většinou vlastně klasický obsahový marketing, jen přizpůsobený konkrétnímu účelu získávat zpětné odkazy. Pár příkladů metod, abyste získali přesnější představu:

  • Linkbaiting – píšeme vtipné, poučné či kontroverzní články, které mají velký potenciál být sdíleny a odkazovány. Nebo třeba naprogramujeme nějaký užitečný nástroj či interaktivní hru. Skvěle také fungují různé výzkumy a statistiky.
  • Egobaiting – na svém webu pochválíme jinou firmu nebo významnou osobnost. A očekáváme, že oni se budou chtít pochvalou pochlubit a náš článek odkážou ze svého webu. Nebo s někým známějším natočíme rozhovor.
  • Expert round-up – v češtině tento typ obsahu asi ještě nemá ustálené jméno. Ale je to jednoduché, oslovíme třeba šest profesionálů z našeho oboru a všem položíme stejnou otázku. Například: „Co nás čeká v linkbuildingu příští rok?“ A z odpovědí pak uděláme přehledný článek, vymazlíme styl, doplníme ho o fotky a stručné představení jednotlivých expertů.
  • Metoda mrakodrapu – napíšeme opravdu rozsáhlý článek, který dané téma pokrývá ze všech možných úhlů pohledu. Mrakodrap se mu říká proto, že takový článek ční vysoko nad ostatními texty na podobné téma. Jednou ze zásadních výhod takto kvalitních článků je kromě linkbuildingu i jejich schopnost obsazovat první příčky výsledků vyhledávání.
  • Vizuální obsah – už to zmiňuji výše. Internet již dávno není tvořen pouze texty. Máte velkou šanci na získání cenných odkazů, pokud si dáte tu práci a nakreslíte k nějakému tématu dokonalé ilustrace, nafotíte dokonalé fotky dokumentující právě proběhlou akci či natočíte perfektní video návod k řešení některéhu problému, který vaše publikum často trápí.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.