Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Výměna odkazů

Výměna odkazů (anglicky link exchange) je nejstarší a patrně nejznámější technikou linkbuildingu, budování zpětných odkazů. V základní podobě to funguje tak, že se s jiným webem domluvíme, že on odkáže na nás a my zase na něj. Existují ale také vícecestné výměny odkazů.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Jak se dělá výměna odkazů

Zdánlivě vše funguje poměrně jednoduše:

  1. Najdeme vhodný web.
  2. Umístíme odkaz na něj na našem webu.
  3. Požádáme jeho majitele o výměnu odkazů.
  4. Existenci obou odkazů průběžně kontrolujeme.

Problémy výměny odkazů

Dnes už je však výměna odkazů považována za zastaralou a nevýhodnou techniku budování odkazů. Zejména z těchto důvodů:

  1. Pracnost

    Ve většině případů je výměna odkazů velice pracná, zejména jde-li o komerčně zaměřenou prezentaci. Udává se potřeba cca 30 minut na získání jednoho odkazu. Také je třeba na webu nabízet obsah, díky kterému na něj budou ostatní rádi odkazovat.

  2. Obtížné hledání webů

    Také hledání vhodného webu pro výměnu odkazů bývá složité. Mělo by jít o web stejného či podobného tématu (ne však konkurenční), web by měl být dostatečně navštěvovaný a dobře hodnocený vyhledávači, odkaz by měl být součástí kvalitní stránky, na této stránce by nemělo být příliš mnoho dalších odkazů…

  3. Problémy u vyhledávačů

    Kvůli stále dokonalejším algoritmům vyhledávačů se efekt výměny odkazů postupně snižoval. A výměna odkazů může i škodit.

    Pár vyměněných odkazů nejmusí vadit, to je přirozené. Ale velké množství recipročních odkazů obvykle značí, že se majitel webu snaží s vyhledávačem manipulovat. Proto Google výměnu odkazů zakazuje ve svých doporučeních pro webmastery. A samozřejmě umí takové odkazy velmi dobře detekovat – od roku 2018 k tomu využívá dokonce umělou inteligenci nazývanou SpamBrain.

Ze všech těchto důvodů bývají zpětné odkazy stále častěji získávány jinými způsoby (publikace článků, nepřímý linkbuilding).

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 210 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.