Kdy SpamBrain vzniknul
Pokud vím, Google používá SpamBrain od roku 2018. Postupně ho vylepšoval a nebylo o něm moc slyšet. Až v roce 2022 Google spustil velkou aktualizaci, která se projevila na mnoha webech výraznými propady ve výsledcích vyhledávání. Poté se o tomto algoritmu začalo mluvit více, zejména mezi SEO konzultanty a odbornou veřejností.
SpamBrain tak navázal na řadu velkých aktualizací vyhledávacího algoritmu jménem Penguin, které proběhly v letech 2012, 2013, 2014 a 2016. Doba však mezitím pokročila a SpamBrain toho umí podstatně více. Sám Google ho označuje za jejich nejefektivnější řešení proti spamu.
Jak SpamBrain funguje
SpamBrain se neustále vyvíjí
SpamBrain je postavený na principech neuronové sítě a strojového učení. To znamená, že dokáže velmi efektivně pracovat s obrovským množstvím dat a rozpoznávat v nich typické vzory, které by jiné postupy uměly detekovat jen velmi obtížně.
Funguje to stejně jako jazykové modely, nebo třeba rozpoznávání obrázků. Na začátku umělé inteligenci předložíme hromadu různých fotek a u každé jí řekneme, co přesně na fotce je. Síť se na těchto datech naučí typické vzory, hodně podobně, jako by to dělal lidský mozek. A pak už obsah fotky umí poznat sama.
A co víc, s přibývajícími pokusy se v tom stále zlepšuje – síť se neustále učí. Stejně jako lidé, jen podstatně rychleji a má k tomu k dispozici velká data.
Vzory odkazů
Mezi snadno identifikovatelné vzory, na které se algoritmus SpamBrain zaměřuje, patří různé druhy nekvalitních a umělých odkazů. Typicky jsou to odkazy z málo kvalitních webů, ze stránek s generovaným obsahem či s obsahem automaticky postahovaným z jiných webů, z webů hacknutých, podvodných nebo třeba odkazy z webů, které používají automatické lišty či jiné systémy pro výměny odkazů.
Pojem spam je však v tomto případě podstatně širší a zahrnuje také umělé a manipulativní odkazy. Tj. odkazy, které vznikly hlavně za účelem zlepšit umístění odkazované stránky ve výsledcích vyhledávání. SpamBrain se tedy snaží rozpoznávat i odkazy, které vznikly prodejem, různými výměnami, koupěmi expirovaných domén a dalšími technikami obvyklými pro běžné budování zpětných odkazů.
Dopady na odkazovaný web
Pokud vím, Google sám neříká nic o tom, jak s takto identifikovanými odkazy zachází dále. S největší pravděpodobností však SpamBrain úplně eliminuje efekt takového odkazu na cílovou stránku. Alespoň to potvrzují různé zahraniční studie. Zároveň také neexistuje cesta, jak takový odkaz později zachránit.
Je také možné, že při zjištění více takových odkazů si daný web označí jako podezřelý z manipulace. A patřičně mu sníží hodnocení, nebo ho dokonce postupně úplně odstraní z výsledků hledání.
Tady už nemáme žádná relevantní data, ale zdá se mi logické, že nejspíš záleží na celém obrázku, který SpamBrain vidí. Tj. na celkovém odkazovém profilu webu, jaký podíl z něho dělají podezřelé odkazy, jak vznikají v čase, jestli web ve škodlivé činnosti pokračuje apod.
Dopady na odkazující web
A teď pozor – tohle je novinka. Manipulace s odkazy má nyní značné dopady i na odkazující weby. Jsou známy případy mnoha webů, které úplně zmizely z výsledků vyhledávání, protože začaly ve velkém prodávat odkazy. Přesto, že k tomuto účelu vybudovaly užitečný, unikátní a pro uživatele zajímavý obsah.
Nešlo o manuální penalizaci. Sestup obvykle nebyl skokový, ale web se propadal postupně – přibližně rok – až zmizel úplně.
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Co to znamená pro SEO a linkbuilding
Zavedení algoritmu SpamBrain mělo okamžitý přímý dopad na miliony webů, které se náhle propadly ve výsledcích vyhledávání. Zároveň však znamenalo změnu toho, jak o linkbuildingu přemýšlíme.
Čistá cesta
Pokud chcete být na 100 % z obliga, dodržujte všechna doporučení Google, odkazy nevyměňujte, nekupujte a neprodávejte. Raději pracujte na kvalitním, unikátním obsahu, na který uživatelé rádi sami odkážou přirozenou cestou. A neohlížejte se jen na SEO a šiřte ho i dalšími dostupnými marketingovými kanály – přes sociální sítě, email marketingem, placenou propagací atd.
Efektivnější cesta
Další možností je vzít prostě existenci algoritmu SpamBrain v úvahu a upravit podle toho naše linkbuildingové strategie. Zejména omezit techniky, které jsou na automatickou detekci náchylné. A snažit se co nejvíce přemýšlet nad tím, jaké naše budování odkazů nechává Googlu signály. V čem jsou ty právě ty snadno identifikovatelné vzory?
Typické podezřelé signály a vzory obvykle zahrnují:
- náhlé skokové změny v počtu odkazů
- náhlý vznik odkazů na obsah, který se nezměnil
- nově přidané odkazy do obsahu, který se nezměnil
- shodná či hodně podobná klíčová slova v anchor textech odkazů na různých webech
- velké množství site-wide odkazů
- příliš vysoký poměr odkazů vedoucích na úvodní stránku ku všem odkazům na webu
- velké množství odkazů vedoucích z různých webů na jedinou podstránku odkazovaného webu
- odkazy z komerčních a PR článků
Je tedy třeba mnohem více přemýšlet nad celým kontextem vzniku odkazu, od jeho umístění na daném webu, dané stránce, lokaci dané stránky přes to, jaký text obsahuje jeho okolí či jaký použijeme anchor text až po to, kam se přesně odkazujeme, na jakou stránku a jak vypadají další odkazy, které sem směřují.
Opatrnost se určitě vyplatí.
A co víc, SpamBrain pravděpodobně dobře vnímá i další souvislosti, například různé typy a druhy příchozích a odchozích odkazů pro jednotlivé domény, podobnosti mezi odkazovými profily jednotlivých webů, vztahy a příbuzenství mezi samotnými weby atd.
Připadá vám to extrémně komplikované? Však také je. Ale čekali byste, že snažit se obelstít umělou inteligenci bude jednoduché?