Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Anchor text

Už od počátku funguje internet na principu hypertextu, textových dokumentů vzájemně pospojovaných odkazy. Internetový odkaz pak tvoří dva hlavní prvky – adresa, kam se člověk kliknutím dostane, a anchor text, samotný text odkazu. Nejčasteji jde o slovo, frázi či krátkou větu, které uživateli slouží jako popisek cílové stránky.

Pokud s anchor texty pracujeme správně, lidé se na webu lépe orientují, snáze si vyhledávají informace a sdělení je pro ně srozumitelnější. Anchor texty také pomáhají při optimalizaci pro vyhledávače, jde o jeden z významných off-page faktorů.

Pohled do zdrojového kódu

Nejjednodušší odkaz vypadá v HTML takto:

<a href="https://www.strafelda.cz">
   Jan Štráfelda – konzultace webů
</a>

Zeleně je zde vidět adresa cílové stránky, černě vidíte právě textový popisek odkazu.

Druhy textů v odkazech

Textem odkazu může být:

Který druh anchor textu používat

Lidé obvykle stránku nejdříve rychle proskenují, než se rozhodnou, zda si ji přečtou. A protože odkazy bývají obarveny odlišně od zbytku textu a navíc ještě podtrženy, slouží lidem při skenování textu jako záchytné body (společně s nadpisy, vytučněnými frázemi a případnými obrázky).

Pokud však texty odkazů uvedeme v podobě obecných frází typu „klikněte“, moc jim v orientaci nepomůžeme. Mnohem lépe budou v textu odkazů fungovat klíčová slova. Také z hlediska optimalizace pro vyhledávače samozřejmě odkazy s klíčovými slovy v anchor textu fungují mnohem lépe, protože pro vyhledávač je text odkazem signálem, co se na cílové stránce nachází. Platí to zejména, když klíčové slovo s obsahem odkazované stránky koreluje.

Příklady

Příklad špatné podoby textu příchozího odkazu:

Více informací o linkbaitingu zjistěte zde.

Mnohem lépe bude fungovat:

Zjistěte více v mém článku o linkbaitingu.

Udělejte si analýzu anchor textů zpětných odkazů a vložte do nich klíčová slova. Pomůže vám to ve vyhledávačích.

Tweetnout jedním klikem

Výše uvedené platí pro interní odkazy (odkazy mezi stránkami našeho webu) i pro odkazy externí (které k nám směřují z jiných webů). Možná s link buildingem začínáte a ve snaze po lepším umístění ve vyhledávačích se proto rozhodnete přebudovat všechny zpětné odkazy vedoucí na některou vaši stránku do shodné podoby. Tak, aby jejich anchor texty odpovídaly klíčovým slovům, na která se stránkou cílíte. Ale to by byla chyba.

Pokud vyhledávač zjistí, že máte anchor texty odkazů vedoucích na určitou stránku shodné, usoudí z toho, že něco takového nemohlo vzniknout přirozenou cestou. A že tedy s odkazy manipulujete a snažíte se ho podvést.

Co s tím? Samotná strategie je správná, opravdu tak ze svých odkazů vytěžíte větší efekt. Ale nesmí mít přesně shodné texty. Pokuste se vymyslet různé fráze, které budou vždy obsahovat dané klíčové slovo, ale budou se od sebe trochu lišit. Například „Jan Štráfelda, konzultant webů“, „Konzultaci zajistil Jan Štráfelda“ apod. Vhodné je také používat synonyma klíčových slov. Velký prostor pro kreativitu Emotikon: úsměv

Texty odkazů v Google Search Console

Tip: pokud využíváte službu Google Search Console (dříve známou jako Google Webmaster Tools), najdete tam report anchor textů odkazů z jiných webů. Pokud tuto službu nepoužíváte a zajímáte se o SEO, rozhodně ji používat začněte, Google ji poskytuje zdarma a pro majitelé webů je stejně důležitá, jako třeba měřící systém Google Analytics.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.



Nezávazná poptávka

  (volitelné)