Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Sitelinky

Sitelinky (anglicky sitelinks) jsou rozšiřující odkazy, které vyhledávače v některých případech zobrazují ve výsledcích vyhledávání pod hlavním odkazem z nejrelevantnější domény a které vedou dovnitř daného webu. Zobrazují se jak v organických (neplacených), tak i v placených výsledcích.

Sitelinky mohou vypadat jako řádka poměrně nenápadných odkazů oddělených tečkami, ale také jako velmi výrazné odkazy zabírající velkou plochu výsledků, s doplňujícími textovými popisy, na desktopu obvykle zarovnané ve dvou sloupcích (tzv. rozšířené sitelinky).

Čím jsou sitelinky užitečné

Sitelinky webům, u kterých se zobrazují, velice prospívají, protože jim zásadně zvyšují míru prokliku. To proto, že:

Dopady na míru prokliku jsou obrovské:

Sitelinky zároveň umožňují, že se o nás uživatel dozví více informací. Zejména v PPC kampaních, kde si lze obsah sitelinků řídit, dostává inzerent do rukou významný nástroj, jak doplnit informace uvedené v inzerátu. Ale i v organických výsledcích sitelinky často zobrazují informace o produktech či stránku „O nás“, protože to bývají stránky z pohledu vyhledávače nejdůležitější (vede na ně nejvíce odkazů).

Sitelinky také značně posilují vnímání značky.

Sitelinky v přirozeném vyhledávání

Sitelinky v přirozeném (neplaceném) vyhledávání se na Google prvně objevily v roce 2005, od roku 2007 se staly běžnou součástí výsledků vyhledávání. Vyhledávač je zobrazuje u tzv. navigačních dotazů, tedy když je vyhledávací dotaz natolik specifický pro danou doménu, že se zdá pravděpodobné, že uživatel nehledá nic jiného. Sitelinky pak mohou návštěvníkovi webu ušetřit jedno kliknutí – místo, aby ho vyhledávač poslal na úvodní stránku webu, umožní mu dostat se rovnou na některou podstránku.

Běžné sitelinky

Sitelinky v přirozených výsledcích vyhledávání mohou vypadat jako několik odkazů oddělených tečkami. Takto je Google zobrazuje v případě, kdy si není tak úplně jistý webem, který hledáte (ale přece jen už jde o navigační dotaz):

Běžné sitelinky v organických výsledcích

Klasické sitelinky v přirozených výsledcích vyhledávače Google

Rozšířené sitelinky

Čím více si je vyhledávač jistý, co přesně hledáte, a čím významnější web hledáte, tím spíše vám u něj zobrazí rozšířené sitelinky (Enhanced Sitelinks). Při zobrazení na desktopu to může být dvojice odkazů, čtveřice, ale také šestice:

Rozšířené sitelinky v organických výsledcích

Rozšířené sitelinky v organických výsledcích vyhledávače Google

Jak ovlivnit sitelinky v organických výsledcích

Vyhledávač generuje sitelinky automaticky. To znamená, že pokud se u vašeho webu sitelinky nezobrazují, neexistuje žádný způsob, jak si jejich zobrazení vynutit. Nemůžete si také nijak řídit, jaké odkazy se v sitelincích objeví.

Sitelinky na mobilním telefonu Sitelinky zobrazené na mobilním telefonuDříve existoval v Google Webmaster Tools (dnešní Search Console) nástroj, který umožňoval některé odkazy ze sitelinků skrýt (tzv. sitelinks demotion), ale v říjnu 2016 ho Google po devíti letech fungování zrušil.

Stále je tu však pár věcí, které udělat můžete:

  1. Pojmenovat svou firmu/web unikátním názvem

    Sitelinky se v organických výsledcích zobrazují, když si je vyhledávač jistý, že hledáte právě danou doménu. Pokud se ale vaše firma či váš web jmenuje hodně obecně, vyhledávač si nikdy jistý nebude.

  2. Dostat se na první místo v SERP

    Sitelinky se obvykle zobrazují u webů na prvních místech výsledků vyhledávání. Pokud na ně nedosáhnete, sitelinky vás nemusí zajímat. Na druhou stranu, dostat se na první místo na navigační dotazy typu „Název vaší firmy“, k tomu obvykle stačí málo. Pokud tedy někdo vaši značku zná a vyhledává (→ budujte si značku).

  3. Promyslet strukturu webu a navigaci

    Aby se sitelinky zobrazily, vyhledávač musí mít jasno v tom, které stránky jsou na vašem webu důležité. Web tedy musí mít srozumitelnou, hierarchicky definovanou strukturu.

  4. Zlepšit interní prolinkování

    Pokud v rámci webu vede na nějakou stránku velké množství vnitřních odkazů, z pohledu vyhledávače bude považována za důležitou a zvýší se tak šance, že se dostane mezi sitelinky.

  5. Zapracovat na titulcích

    Titulek stránky je stále jedním z nejdůležitějších signálů pro vyhledávače. Měl by být stručný, odpovídat obsahu stránky a napříč webem by měly být titulky unikátní. Mrkněte na příslušný report v nástroji Search Console.

  6. Rozchodit sitemap.xml

    Soubor sitemap.xml pomáhá vyhledávačům s crawlingem webu a také umožňuje nastavit jednotlivým stránkám priority. Ty mohou být pro vyhledávač dalším signálem, které stránky zobrazit mezi sitelinky. Nezapomeňte sitemap.xml přidat do souboru robots.txt a také přímo do Search Console.

U některých výsledků se sitelinky zobrazuje vyhledávač Google také vyhledávací políčko, které uživateli vyhledávače umožňuje omezit vyhledávání přímo pro daný web. Výsledky vyhledávání se pak zobrazí stejně, jako byste rovnou do vyhledávání zadali původní dotaz společně s omezením hledání na danou doménu (například „samsung galaxy s20 site:alza.cz“).

Sitelinky a vyhlávací formulář

Vyhledávací formulář se může zobrazit i nad pouhými dvěma sitelinky

Zákaz vyhledávacího formuláře

Pokud si vyhledávací formulář v sitelincích pro svůj web nepřejete, můžete ho zakázat přidáním speciálního meta tagu na úvodní stránku svého webu:

<meta name="google" content="nositelinkssearchbox">

Vlastní vyhledávání v SERP Google

Vyhledávací formulář nad sitelinky v Google také můžete nasměrovat na vlastní fulltextové vyhledávání. Dělá se to implementací strukturovaných dat typu Website na úvodní stránku webu. Zde specifikujete speciální typ potenciální akce SearchAction a u něj pak jako target uvedete adresu svého vyhledávání.

Na ukázce níže zápis ve formátu JSON-LD, což je nyní nejvíce doporočovaný způsob implementace strukturovaných dat.

<script type="application/ld+json">
{
    "@context": "https://schema.org",
    "@type": "WebSite",
    "url": "https://www.example.com/",
    "potentialAction": {
        "@type": "SearchAction",
        "target": "https://example.cz/hledat?q={search_term_string}",
        "query-input": "required name=search_term_string"
    }
}
</script>

Nic složitého, že? Kousek JavaScriptu v kódu úvodní stránky a návštěvníci pak při hledání přijdou rovnou k vám na web, takže se zmenšuje pravděpodobnost, že by přešli v Google na další hledání někde jinde. Podle mě je to must have feature pro všechny weby velkých značek.

Sitelinky v PPC reklamě

Sitelinky zobrazují vyhledávače v placené části výsledků vyhledávání pod některými inzeráty, aby zvýšily jejich viditelnost. Konkrétně pod inzeráty na top pozicích. Jde o jedno z prvních rozšíření inzerátů v PPC kampaních. Google sitelinkům říká „Odkazy na podstránky“ a Seznam je nazývá „Odkazy“.

Stejně jako u organických výsledků vyhledávání, sitelinky zásadně zvyšují míru prokliku inzerátu. A to i přesto, že lidé na ně prakticky neklikají (obecná míra prokliku sitelinku bývala 0,2 %, i když byl inzerát hodně klikaný – nemám aktuální čísla, ale počítám, že se to moc nezměnilo).

Proto platí, že je vždy lepší mít u inzerátu špatný sitelink, než žádný. Absence sitelinků u inzerátů je hrubá chyba a pokud vám je správce PPC reklamy nenastavil, dává smysl ho kvůli tomu seřvat.

Za kliknutí na sitelinky si Google počítá stejně, jako za kliknutí na samotný inzerát.

Běžné sitelinky

Vidíte, že klasické sitelinky vypadají podobně jako sitelinky v organickém vyhledávání. Na obrázku níže trochu zanikají kvůli mnohem výraznějšímu hodnocení inzerenta, ale i tak inzerát hodně zvětšují a zviditelňují.

Běžné sitelinky v placených výsledcích

Rozšířené sitelinky

Rozšířené sitelinky vypadají téměř shodně jako sitelinky v organických výsledcích. Tj. u každého odkazu se zobrazí ještě textový popisek. Rozšířené siltelinky se zobrazují zejména při hledání frází spojených se značkou a měli bychom je tedy přidat hlavně u brandových sestav.

Google rozšířené sitelinky v ČR spustil 15. 9. 2012. V prvotní podobě to fungovalo tak, že k brandové sestavě bylo třeba přidat čtyři klasické sitelinky a k nim pak mít čtyři další sestavy se stejnými názvy inzerátů, Google si to následně spároval. Dnes už je to jednodušší a rozšiřující text sitelinků se píše rovnou do zvláštního políčka u klasického sitelinku.

Rozšířené sitelinky v placených výsledcích

Sitelinky na Seznamu

Sklik, reklamní systém Seznamu, spustil sitelinky 8. 7. 2014. Fungují podobně, jako v Google Ads, dokonce je lze importovat pomocí Ads editoru. V administraci se pak upravují na záložce „Odkazy“ (vpravo vedle nejdůležitější záložky „Reklamy“) – jen zde nefungují rozšířené sitelinky, zadat lze pouze text odkazu o 25 znacích a cílovou URL.

Na obrázku vidíte sitelinky u placené reklamy na Seznamu a hned pod nimi vyhledávač zobrazí velice podobné sitelinky v organickém hledání.

Sitelinky na Seznamu

Tipy pro lepší sitelinky v PPC kampaních

Užitečné odkazy k sitelinkům

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.



Nezávazná poptávka

  (volitelné)