Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Obsah stránky (TOC)

TOC je zkratka z anglického Table of contents a označuje se tak obsah v podobě tabulky odkazů vedoucích do hlouby stránky. Podobně, jako to vidíte na této stránce a na detailech pojmů v sekci Encyklopedie. Nebo možná znáte podobný obsah z Wikipedie.

Jak obsah stránky zlepšuje UX

Hodí se zejména, pokud je stránka rozsáhlá. Protože:

  1. TOC ukazuje uživateli obsah stránky

    Návštěvník webu si tak ryhle prohlédne, o čem stránka je a co vše na ní najde. Obsah stránky ho možná motivuje k důkladnějšímu studiu. To oceníte zejména ve chvíli, kdy přišel z vyhledávače, neboť si tím značně zvýší dwell time, podle kterého vyhledávač naši stránku hodnotí.

  2. TOC umoňuje rychlý přechod do hloubi stránky

    Pokud uživatel nechce číst celý text, může pomocí obsahu rychle přeskočit na část, která ho zajímá. Nebo se možná vrací znovu kvůil nějaké informaci na stránce, která ho při předchozím čtení zaujala.

  3. TOC umožňuje odkazovat z cizích webů do hloubi stránky

    U krátké stránky na tom nezáleží, ale pokud mluvíme o stránce, která obsahuje několik normostran textu, už může být užitečné odkázat přímo na danou část textu. Když to na webu umožníte, podpoříte si tím vznik zpětných odkazů.

  4. TOC odděluje úvod k textu od zbytku obsahu

    Nezdá se to jako důležitá funkce obsahu stránky, ale je to užitečné. Úvod stránky se tak chová jako perex článku, aniž bychom ho museli nějak zvýrazňovat.

Obsah stránky ve vyhledávačích

Pokud máte na stránce obsah v podobě čitelné pro roboty vyhledávačů, oba v ČR důležité vyhledávače umí zobrazit ve výsledcích vyhledávání odkazy do hlouby stránky. Dělají to jen někdy a nedá se to nijak vynutit. Obvykle je zobrazují hlavně na prvních pozicích výsledků.

Je to takový bonus k těm UX výhodám popsaným výše, protože další řádek navíc zvyšuje viditelnost snippetu, odlišuje ho od konkurenčních odkazů a tím mu zvyšuje míru prokliku.

Vyhledávač Google

Pozor na to, že Google hodně podobně zobrazuje i sitelinky v přirozeném vyhledávání.

TOC ve výsledích vyhledávání na Google

Odkazy získané z obsahu stránky ve výsledcích vyhledávání na Google. Všimněte si, jak je zkracuje a doplňuje tečky, pokd jsou moc dlouhé.

Vyhledávač Seznam

V Seznamu říkají obsahu stránky „osnova“:

TOC ve výsledcích vyhledávání na Seznamu

Odkazy získané z obsahu stránky ve výsledcích vyhledávání na Seznamu.

Jak obsah stránky vytvořit

Je to poměrně jednoduché. Napsal jsem si na to automatickou funkci, která při uložení pojmu v administraci:

  1. Najde na stránce pomocí regulárních výrazů všechny podnadpisy úrovně H2 a H3.
  2. Přidá k nim identifikátory (kotvy, na které lze odkazovat pomocí URL fragmentů).
  3. Vytvoří seznam hierarchicky tříděných odkazů, přičemž do anchor textů zkopíruje text nadpisu.
  4. Hotový TOC vloží před první podnadpis.

Funkce se spustí pouze v případě, kdy jsou na stránce alespoň tři podnadpisy (aby se nevytvářel třeba obsah o jediné položce).

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.



Nezávazná poptávka

  (volitelné)