Příklad A/B testování banneru
Pokud bychom například chtěli A/B testováním zjistit, který ze dvou bannerů lépe plní svou funkci, zobrazujeme po určitou dobu obě varianty a sledujeme, která varianta přinese větší efekt (má větší míru prokliku).
Po vyhodnocení A/B testu již necháme zobrazovat jen vítězný banner. Nebo ještě lépe, odvodíme od něj novou, již efektivnější variantu pro další test. Podstatné je, že A/B testování můžeme takto neustále opakovat a postupně se tak učit, co na potenciální návštěvníky nejvíc platí.
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Kdy sáhnout po A/B testování
A/B testování inzerátů
Nejsnazší bývá A/B testování PPC reklamy. Například v Google Ads je nasazení další varianty inzerátu otázkou jednoho kliknutí. Je v zájmu reklamního systému, aby vaše inzeráty byly úspěšné.
A/B testy newsletteru
U newsletteru to bude trochu složitější. Máte-li dostatečně velikou databázi přijemců, můžete z ní odělit dvě stejně velké části. Každé takto vzniklé skupině pošlete jinou variantu, vyhodnoťe, která fungovala lépe a zbytku následně pošlete tu lepší.
Další příklady využití
PO A/B testech nejspíš sáhnete při úvahách o novém layoutu či změně grafické podoby webu nebo můžete dokonce testovat celou novou prezentaci (v takovém případě bude vhodné při hodnocení A/B testování sledovat dosažené konverzní poměry).
Výhody a nevýhody A/B testování
Výhody
Mezi hlavní výhody A/B testování patří:
- vysoká návratnost investic
- snadné nasazení
- vyhodnocování A/B testování bývá poměrně jednoduché
Nevýhody a rizika
Hlavní nevýhodou A/B testů je fakt, že používané nástroje zpomalují načítání a zobrazování webu. To může mít různé důsledky, například zhoršení umisťování webu ve vyhledávačích, nebo o něco dražší PPC reklamu. Je potřeba si vybrat vhodný nástroj a také ho správně implementovat.
Rizikem pro relevanci A/B testování mohou být i různé vnější vlivy (anglicky history effects). Výsledky A/B tesování mohou být totiž v některých případech ovlivněny například zprávami a dalšími v médiích publikovanými informacemi, jež mají k testovaným prostředkům nějaký vzah.