Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Banner

Banner je grafická forma internetové reklamy. Česky se mu správně říká reklamní proužek, ale moc se to nepoužívá. V nejjednodušší podobě jde o obrázek doplněný odkazem. Uživatel na banner klikne a dostane se na cílovou stránku reklamní kampaně (tj. na web zadavatele reklamy, do jeho e-shopu apod.).

Typy bannerů

Složitější typy bannerů lépe upoutávají pozornost, nelze je však použít všude. Než si je necháte vytvořit, ověřte si možnosti daného reklamního systému. Většina reklamních systémů má také definované limity maximální datové velikosti banneru.

K čemu se bannery hodí

Bannery mají význam především pro budování značky (jako každá grafická reklama). Po banneru však také sáhnete, chcete-li levně zasáhnout velké množství lidí a tlačí-li vás čas (např. je potřeba publikovat informace o prodeji nového výrobku či služby, o sezónních nabídkách či o aktuálních slevách).

Bannery se tedy hodí také v případech, které nelze pokrýt klasickou optimalizací pro vyhledávače nebo textovou PPC reklamou. K takovým případům může patřit i vysoká konkurence v oboru nebo potřeba propagovat produkt, který nikdo aktivně nehledá (třeba u nejrůznějších gadgetů, či pokud vytváříme nový trh).

Existují i tzv. self-promo bannery. Ty nepropagují jiný web, ale majitel webu je používá, aby přesměroval část návštěvnosti na nějakou konkrétní podstránku téhož webu.

Výhody a nevýhody bannerů

Výhody bannerů

Významnou výhodou bannerů je jejich rozšířenost, existuje mnoho systémů pro výměnu reklamních bannerů. Téměř každý portál či větší informační web má vlastní ceník reklamy s využitím bannerů. Bannerovou reklamu můžete spravovat také v obou hlavních PPC systémech, Google Ads a Seznam Sklik.

Naprosto nepostradatelné jsou bannery pro remarketing.

Nevýhody bannerů

K nevýhodám bannerů patří:

Jak poznat kvalitní banner

Aby dnes banner dosáhl rozumné míry prokliku, musí splnit šest základních předpokladů:

Hledáte-li inspiraci ohledně kreativity, doporučuji prozkoumat galerii bannerů vyrobených v Seznamu.

Rozměry bannerů

Nejznámější jsou tzv. full bannery o rozměrech 468 × 60 pixelů. Existuje však celá řada dalších ustálených formátů:

  • Micro Bar (ikonka) [88 × 31]
  • Button I [120 × 60]
  • Button II [125 × 125]
  • Square Button [120 × 90]
  • Rectangle [180 × 150]
  • Medium Rectangle [300 × 250]
  • Vertical Rectangle [240 × 400]
  • Half Banner [234 × 60]
  • Square Banner [250 × 250]
  • Vertical Banner [120 × 240]
  • Skyscraper [120 × 600]
  • Wide Skyscraper [160 ×600]
  • Mega Banner [770 × 100]
  • Inpage Banner [740 × 100]

První banner na internetu

První banner vznikl v roce 1994 a odkazoval na specializovanou microsite. Zadavatelem byla telekomunikační společnost AT&T. Banner vypadal takto:

První banner

Všimněte si, že na banneru vůbec nebylo logo zadavatele. Ale nechyběla výzva k akci, byť trochu krkolomná (protože se odkazovala ke sloganu reklamní kampaně). A teď si představte, že takový banner měl míru prokliku 44 %!

Zajímá-li vás více, okolnosti vzniku prvního banneru popisuje prastarý článek na Mashable.com.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.



Nezávazná poptávka

  (volitelné)