Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Slogan (claim)

Reklamní slogan neboli claim je stručné heslo či motto, které pomáhá upoutávat pozornost ke společnosti nebo k jejímu produktu a budovat tak značku. Jde o základní nástroj marketingové komunikace a významnou součást firemní identity. Slogan funguje stejně jako logo, jen v textové podobě – musí proto být stejně odlišitelný a snadno zapamatovatelný. Ty nejlepší slogany se časem stávají synonymy pro produkty, jež nabízejí.

Vyhněte se klišé aneb sedm nejhorších typů sloganů

Existuje několik osvědčených příkladů, jak by slogan rozhodně neměl vypadat. Slogany bez špetky invence a originality, které pochopitelně nijak nepomáhají s budováním značky. Přesto takové slogany používá mnoho významných firem. Ke své škodě.

Více než jen slogan

Místo slova „slogan“ si doplňte svůj obor podnikání. Případně můžete vynechat i slovo „jen“. A máte hotovo:

Váš slogan, náše potěšení

Další osvědčený vzoreček na tvorbu sloganů: Vaše [doplňte svůj obor], naše [doplňte slovo].

Váš partner pro slogany

Opět si vystačíte s jednoduchým vzorečkem: Vaš partner pro [doplňte, co zákazník hledá]

Specialista na slogany

Označit se za specialistu se vyplatí. Kdo by s ním také nechtěl okamžitě spolupracovat, že ano?

Komplexní řešení pro slogany

Stejný koncept jako dvě předchozí klišé. Pro zjednoušení lze také vynechat přebytečné slovíčko „pro“ a pouze doplnit obor.

Tak trochu jiný slogan

Chápu ten odkaz na rebelství, ale je-li něco odlišné, neznamená to přece, že to zákazníkovi bude lépe vyhovovat. Nebylo by lepší ve sloganu zdůraznit spíše unikátní odlišnost?

Nejlepší slogan. Ideální slogan. Perfektní slogan.

Superlativ doplněný názvem činnosti či vlastnosti. Jednodušší už to být nemůže Emotikon: úsměv Tento typ špatných sloganů se často používá u produktů.

Typologie sloganů

Obvykle lze rozlišit dva základní typy sloganů. Zaprvé jsou to slogany popisné. Doplňují název značky o další informace – například o vysvětlení, čím se značka zabývá (obor podnikání), čím se liší od konkurentů (unikátní odlišnost), nebo jakým stylem danou zákaznickou potřebu řeší. Popisné slogany obvykle využívají méně známé firmy, které se potřebují na trhu prodsadit a vybudovat si nové publikum.

Druhým typem jsou slogany asociativní. Snaží se potenciálním zákazníkům předat silný emocionální náboj, často vycházející z archetypu značky. Případně obsahují nějakou volnější asociaci, se kterou se značka ztotožňuje. Po asociativních sloganech obvykle sahají značky, které už se na trhu nemusí nijak představovat, každý je zná a ví, co dělají. Případně značky, jejichž poslání nedostatečně zřejmé z jejich názvu.

Etymologický původ slova „slogan“

Toto mi v kontextu výše popsaného připadá zajímavé. Slovo „slogan“ se prý odvozuje od staroanglického „slogorn“, což zase vzniklo z galského „sluagh-ghairm“. A to prý znamená vojenský pokřik.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.



Nezávazná poptávka

  (volitelné)