Vyhněte se klišé aneb sedm nejhorších typů sloganů
Existuje několik osvědčených příkladů, jak by slogan rozhodně neměl vypadat. Slogany bez špetky invence a originality, které pochopitelně nijak nepomáhají s budováním značky. Přesto takové slogany používá mnoho významných firem. Ke své škodě.
Více než jen slogan
Místo slova „slogan“ si doplňte svůj obor podnikání. Případně můžete vynechat i slovo „jen“. A máte hotovo:
- „Více než taxi“ (Modrý anděl)
- „Více než zaměstnání“ (Policie ČR)
- „Více než banka“ (Oberbank)
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Váš slogan, naše potěšení
Další osvědčený vzoreček na tvorbu sloganů: Vaše [doplňte svůj obor], naše [doplňte slovo].
- „Váš e-shop – naše radost“ (NetDirect)
- „Vaše oči, naše starost“ (Glanc Optik)
- „Vaše zahrada je naše potěšení“ (Fidoteam)
Váš partner pro slogany
Opět si vystačíte s jednoduchým vzorečkem: Vaš partner pro [doplňte, co zákazník hledá]
- „Váš partner pro transformaci IT“ (Autocont)
- „Váš partner pro digitalizaci“ (Adastra)
- „Váš partner pro Vietnam“ (Lobrace)
Specialista na slogany
Označit se za specialistu se vyplatí. Kdo by s ním také nechtěl okamžitě spolupracovat, že ano?
- „Specialista na Chorvatsko“ (Atlas Adria)
- „Specialista na kapry“ (Nikl)
- „Specialista na software“ (SW.cz)
Komplexní řešení pro slogany
Stejný koncept jako dvě předchozí klišé. Pro zjednoušení lze také vynechat přebytečné slovíčko „pro“ a doplnit pouze obor.
- „Komplexní řešení pro zdravotnictví“ (Compek Medical Services)
- „Komplexní řešení volání pro firmy“ (Vodafone)
- „Komplexní řešení bezpečnostních služeb“ (Suez)
Tak trochu jiný slogan
Chápu ten odkaz na rebelství, ale je-li něco odlišné, neznamená to přece, že to zákazníkovi bude lépe vyhovovat. Nebylo by lepší ve sloganu zdůraznit spíše unikátní odlišnost?
- „Tak trochu jiná banka“ (opět Oberbank)
- „Tak trochu jiná kosmetika“ (Tiande)
- „Tak trochu jiné elektro“ – pod tímto názvem se firma dokonce prezentuje
Nejlepší slogan. Ideální slogan. Perfektní slogan.
Superlativ doplněný názvem činnosti či vlastnosti. Jednodušší už to být nemůže Tento typ špatných sloganů se často používá u produktů.
Typologie sloganů
Obvykle lze rozlišit dva základní typy sloganů. Zaprvé jsou to slogany popisné. Doplňují název značky o další informace – například o vysvětlení, čím se značka zabývá (obor podnikání), čím se liší od konkurentů (unikátní odlišnost), nebo jakým stylem danou zákaznickou potřebu řeší. Popisné slogany obvykle využívají méně známé firmy, které se potřebují na trhu prodsadit a vybudovat si nové publikum.
Druhým typem jsou slogany asociativní. Snaží se potenciálním zákazníkům předat silný emocionální náboj, často vycházející z archetypu značky. Případně obsahují nějakou volnější asociaci, se kterou se značka ztotožňuje. Po asociativních sloganech obvykle sahají značky, které už se na trhu nemusí nijak představovat, každý je zná a ví, co dělají. Případně značky, jejichž poslání nedostatečně zřejmé z jejich názvu.
Etymologický původ slova „slogan“
Toto mi v kontextu výše popsaného připadá zajímavé. Slovo „slogan“ se prý odvozuje od staroanglického „slogorn“, což zase vzniklo z galského „sluagh-ghairm“. A to prý znamená vojenský pokřik.