Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Unikátní návštěvník

Majitele webů pochopitelně zajímá, kolik lidí jejich stránky používá. Jasnou odpověď jim nabízí měřící systém Google Analytics, který v přehledech zobrazuje tzv. uživatele. Takto naměřený počet návštěvníků však zdaleka neodpovídá počtu reálných lidí, kteří v daném období na web přišli.

Jak GA měří unikátní uživatele

Aktuální verze Google Analytics, tzv. Universal Analytics, automaticky při první návštěvě návštěvníka vytvoří cookie jménem _ga. Jde o tzv. tzv. first party cookie a Google jí nastaví expiraci na dva roky. Do ní vkládá takovýto řetězec:

GA1.2.1212295215.1566580482

Tečkami je zde odděleno několik údajů:

Client ID a průzkumník uživatelů

Poslední dvě části řetězce v cookie (1212295215.1566580482) Google označuje jako tzv. Client ID. Je to jednoznačný identifikátor daného uživatele, se kterým se někdy pracuje v pokročilé analytice.

Google Analytics dokonce umožňuje si chování jednotlivých unikátních návštěvníků projít. Vše najdete v reportu Průzkumník uživatelů, který se nachází v sekci Publikum. Google si to může dovolit, protože data poskytuje anonymizovaná (Client ID těžko přiřadíte konkrétnímu zákazníkovi):

Přehled Průzkumník uživatelů

Můžete si vybrat unikátní uživatele, kteří uskutečnili velké množství návštěv, nebo přinesli velké tržby, a podívat se na celou jejich cestu webem během jejich životního cyklu – jak často se vraceli, co na webu dělali, odkud tam přicházeli, jaké používali zařízení a další zajímavé informace.

Proč jsou čísla v Google Analytics nepřesná

Co zkresluje počty návštěvníků:

Cross-device měření pomocí User ID

Google Analytics umožňuje webům v rámci pokročilých nastavení označit uživatele unikátním řetězcem, tzv. User ID. Pokud si stejným řetězcem označí návštěvníka přicházejícího postupně pomocí různých zařízení, v Google Analytics s nimi pak pracuje jako s jediným unikátním návštěvníkem. To by mělo údaje o reálných uživatelích webu výrazně zpřesnit.

Háček je v tom, že web musí být schopný tyto unikátní návštěvníky nějak rozpoznávat. Například tím, že se z různých zařízení zalogují do téhož účtu. Nebo že na web přijdou z newsletteru, ve kterém byly odkazy označkovány identifikátorem mailu v databázi. Pro velkou část webů tedy tato funkce není nijak užitečná a musí si vystačit s nepřesnými údaji.

Automatické měření

Protože stále stoupá počet zařízení, ze kterých se lidé na web přihlašují, současné měření je čím dál nepřesnější. Předpokládá se proto, že Google usilovně pracuje na tom, aby do Google Analytics implementoval automatické cross-device měření. Nástroje na to ostatně má, například pokud je člověk přihlášen z různých zařízení do Google Account, stačilo by ho započítat pouze jednou. Pokud by si Google zároveň uložil unikátní otisk takového zařízení, měření by fungovalo i při vymazání cookies.

A první vlaštovky tohoto chování už se objevují. Od 15. května 2017 umožňují remarketingová publika v systémech AdWords a DoubleClick zobrazování reklamy návštěvníkům webů napříč zařízeními.

Nový či vracející se návštěvník

Občas se mě klienti ptají na report Nový vs. vracející se, který najdete v sekci Publikum, pod volbou Chování:

Výřez z reportu Nový vs. vracející se návštěvník

Vidíte zde, že za dané období měřící systém zaznamenal 112 416 unikátních návštěvníků, nových bylo údajně 89 %, tj. 111 812. A vracejících se (tj. návštěvníků, kteří na web přišli za dané období dvakrát a vícekrát) bylo 10,75 %, tj. 13 469. Také Vám tak čísla nesedí? 111 812 + 13 469 = 125 281 a nikoliv 112 416!

Je to proto, že návštěvníci, kteří přišli během vybraného období na web poprvé a pak se během daného období znovu vrátili, jsou započítaní v obou řádcích. Takových návštěvníků bylo zřejmě 12 865. Procenta, která u daných řádků Google Analytics udává, jsou tedy nesmyslná.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.



Nezávazná poptávka

  (volitelné)