Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Hit

Hit je pojem z oblasti webové analytiky. Jde o jakousi základní jednotku každého měření. Pokud si například v prohlížeči zobrazíme webovou stránku, u které vývojáři nastavili měření pomocí Google Analytics, spustí se na ní trackovací kód a ten zobrazení stránky zaznamená.

Zjednodušeně si můžete představit, že každé zavolání trackovacího kódu měřícího systému představuje jeden hit.

Hity podle typu interakce

Existuje celá řada různých hitů. Například:

  1. Zobrazení stránky či obrazovky

    Nejčastějším hitem je výše zmíněné zobrazení stránky na webu (pageview), případně obrazovky (screenview) v mobilní aplikaci. Tyto hity měří trackovací kód automaticky. Z pageviews pak Google Analytics počítají další metriky, například délku či hloubku návštěvy.

  2. Události

    Události (events) jsou interakce, které uživatel udělal na dané stránce. Není to tedy prokliknutí na jinou stránku, kdy se v adresním řádku prohlížeče změní URL, ale třeba přepnutí záložek, kliknutí na nějaký konkrétní prvek (banner či odchozí odkaz), spuštění videa, doscrolování na konec článku apod. Měření událostí je třeba manuálně nastavit.

  3. Transakce a další měření e-commerce

    Jakmile uživatel dokončí nákup v e-shopu, na děkovací stránce se mu zobrazí trackovací kód, který na server Google pošle v parametrech hitu informace o nákupu, například o produktu, platbě, dani apod. Díky tomu může majitel e-shopu v Google Analytics sledovat, z jakých zdrojů mu chodí lidé, kteří kupují daný produkt nebo kteří mají nejvyšší hodnotu objednávky. I trackování transakcí je třeba nastavit manuálně.

  4. Sociální interakce

    Pokud na webu používáte tlačítka sociálníchí sítí, třeba Facebooku či Twitteru, můžete pomocí Google Analytics měřit jejich využívání návštěvníky. Měřící systém pak zaznamená jako zvláštní hit pokaždé, když na ně někdo klikne nebo třeba retweetne tweet vložený jako plugin do stránky.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Jak funguje měření hitů technicky

Technicky to funguje tak, že prohlížeč během vykreslování stránky spustí i trackovací kód naprogramovaný v jazyce JavaScript a ten si na serveru Google vyžádá průhledný obrázek o velikosti 1 × 1 pixel. Google však na této adrese nezobrazuje jen obrázek, ale spouští také skript, který zavolání obrázku zaznamená a z volání obrázku si zároveň přečte parametry, které charakterizují onu námi zobrazenou stránku, nás identifikátor návštěvníka, charakteristiky našeho zařízení (třeba rozlišení monitoru), prohlížeč apod. Tyto informace uloží do databáze a pak dále zpracuje.

Jak to konkrétně vypadá si můžete sami vyzkoušet, když si stránku zobrazíte třeba v prohlížeči Chrome a otevřete si v něm i Nástroje pro vývojáře. V záložce Network pak uvidíte takovéto volání:

https://www.google-analytics.com/collect?v=1&_v=j79&a=1646003133&t=pageview&_s=1&dl=https%3A%2F%2Fwww.strafelda.cz%2F&ul=cs&de=UTF-8&dt=Kdo%20je%20%C5%A0tr%C3%A1felda%3F&sd=24-bit&sr=1366x768&vp=1349x212&je=0&fl=32.0%20r0&_u=YGBAgAAB~&jid=461124051&gjid=1983758007&cid=908278459.1576175329&tid=UA-58103-16&_gid=648548856.1576175329&gtm=2wgc615M8P92&z=2123664258

Každé zavolání této adresy zaznamená jeden hit.

Measurement protocol

Hity nemusí na server Google posílat pouze trackovací kód, ale může je posílat také náš server nebo jiný nástroj formou HTTP requestu (tzn. zavoláním příslušné adresy). Measurement Protocol se typicky využívá ve třech případech:

  • Když chceme na server poslat nějaká citlivá data (třeba reálnou výši marže), které by nemělo být možné odposlechnout. Protože hit posílá náš server přímo na server Google, komunikace nejde přes prohlížeč návštěvníka a ten si tedy nemůže nic zobrazit.
  • Když chceme k nějaké transakci či události doplnit později další informace, například objednávku stornovat (protože si ji návštěvník nevyzvednul nebo byla nějak nesmyslná a zbytečně nám ovlivňuje statistiky). Nebo si naopak ukládat objednávky, které vznikly offline.
  • Pokud chceme Google Analytics využít k měřění něčeho speciálního, třeba využití zasedačky, otevření dveří na chalupě apod.

Kolik hitů můj web zaznamenal?

Určitě si umíte představit, že i malý web vygeneruje spoustu hitů. Každý návštěvník při zobrazení každé stránky vytvoří alespoň jeden hit. Měříte-li události či sociální interakce, hitů může být při zobrazení jedné stránky i několik. Vynásobte si to počtem zobrazených stránek a i na středně navštěvovaném webu dostanete obrovská čísla. Zpracovat tolik dat do dimenzí a metrik rozhodně není nic snadného.

Od roku 2015 se můžete sami podívat, kolik hitů váš web reálně zaznamenal. Stačí se přihlásit do Google Analytics a přepnout se do nastavení služby (property). Zde najdete přehled Počet požadavků služby (v angličtině Property Hit Volume):

Počty hitů v Google Analytics

Limit hitů v Google Analytics

Proč je důležité vědět, kolik hitů náš web vytváří? Protože verze Google Analytics dostupná zdarma má nastaven měsíční imit 10 milionů hitů na účet.

Je také důležité si uvědomit, že na výše zobrazeném přehledu vidíte počet hitů k jedné službě, tzn. pokud účet využívá více služeb, je třeba tato čísla sečíst. Při překročení limitu se pak v Google Analytics zobrazí upozornění a je třeba upgradovat na placenou verzi Google Analytics Premium či přejít na jiný měřící nástroj.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.