ROI je zkratka z anglického Return on investments, tedy návratnost investic. Jako ROI (někdy též ROI index) označujeme poměr čistého zisku k penězům investovaným. ROI tedy udává výnos v procentech z utracené částky.
Nyní již tušíte, že pro základní výpočet ROI stačí dosadit do vzorce:
ROI (%) = (výnosy - investice) / (investice * 100)
Pro lepší představu výpočtu ROI konkrétní příklad: prodáváte knihy, z prodeje každé máte 100 Kč. Platíte si PPC reklamu, jeden návštěvník vás stojí korunu. Web máte velmi dobře zpracovaný, dokážete prodat knihu každému 20. návštěvníkovi – konverzní poměr máte 5 %.
Jak z toho spočítat návratnost investic?
Prodej knih se vám vyplácí. Pokud by však ROI vyšel pod 100 % (např. kdybyste prodali jen každému stodesátému návštěvníkovi), už se vám tento způsob prodeje nevyplatí. ROI nižší než sto procent znamená ztrátu.
Z výše uvedeného příkladu je zřejmě, že návratnost investic je jedním z rozhodujících marketingových ukazatelů obchodní efektivity webu. Proto je tak zarážející, že podle průzkumů 45 % firem vůbec ROI neměří.
ROAS je zkratka z anglického Return on Advertising Spend a udává návratnost z každé proinvestované koruny. Počítá se stejně jako návratnost investic, pouze se na konci nenásobí stem:
ROAS = (výnosy - investice) / investice
V našem předchozím příkladu by tedy ROAS vyšel 4 Kč, tj. z každé investované koruny do reklamy získáváme 4 koruny.
Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:
Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.