Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Vyhledávací dotaz (search term)

Vyhledávací dotazy (anglicky search query, search term či user search string) jsou přesné fráze, které lidé zadávají do internetových vyhledávačů. Laikům se vyhledávací dotazy často pletou s klíčovými slovy. Je to jednoduché: klíčová slova už jsou vlastně očištěné, interpolované vyhledávací dotazy.

Vyhledávací dotazy vs. klíčová slova

Vyhledávacích dotazů najdete i v jediném tématu tisíce – obsahují různé překlepy, zkomoleniny, gramatické chyby apod. Také často také mívají nesprávný a nelogický slovosled, který vzniká tím, jak uživatel při hledání postupně připisuje další slova do vyhledávacího políčka. Proti klíčovým slovům bývají vyhledávací dotazy obvykle delší a obsahují i slova, která nás jako marketéry nezajímají (třeba velikosti při hledání oblečení, ulici v rámci lokálního vyhledávání apod.).

Projdeme-li si podobné vyhledávací dotazy, očistíme je od chyb a najdeme v nich opakující se vzorce, dostaneme klíčová slova. Jsou to fráze, na které pak cílíme stránku při optimalizaci pro vyhledávače, nebo na která se zaměřujeme v PPC kampaních.

Práce s klíčovými slovy a vyhledávacími dotazy v PPC kampaních

Vytváříte-li placené reklamy ve vyhledávačích, klíčová slova, na která reklamy zaměříte, potřebujete znát předem. Obvykle proto začnete analýzou klíčových slov. Získaná slova si pak rozdělíte do reklamních sestav a napíšete k nim inzeráty.

Reklamní systémy vám však zároveň poskytují přehledy reálně vyhledávaných frází – vyhledávacích dotazů. Správce PPC reklamy by si je měl jednou za čas důkladně projít. Může zde najít další zajímavá slova (a jejich nečekané kombinace), které ho zatím nenapadly, a které mají tolik hledání, že stojí za to je vyvést do samostatných sestav.

A najde zde také fráze, které vzhledem k cílům reklamy nedávají smysl. Třeba „film madagaskar“, když propagujete cestovní kancelář. Nebo „mp3 zdarma“, když prodáváte lístky na koncert. Tato slova je pak vhodné přidat jako vylučovací.

Víte, čím se liší vyhledávací dotazy a klíčová slova? A jaké druhy vyhledávacích dotazů existují? Píše o tom @strafelda.

Tweetnout jedním klikem

Druhy vyhledávacích dotazů

  1. Informační dotazy

    Informační dotazy jsou vyhledávací dotazy, které uživatel vyhledávači pokládá, když se chce něco nového dozvědět, nebo potřebuje odpověď na nějakou konkrétní otázku.

  2. Transakční dotazy

    Jako transakční dotazy se označují vyhledávací dotazy, které směřují k nějakému obchodu, objednávce produktu či služby apod. Typicky jsou to hledání obsahující značku a typ produktu, produktové kategorie apod.

  3. Navigační dotazy slouží uživatelům vyhledávače k tomu, aby se někam dostali. To znamená, že už hledají nějaká konkrétní web nebo jeho podstránku. Příkladem může být třeba hledání „youtube“ či „facebook“. Na takový dotaz existuje jen jedna správná odpověď, vyhledávače u nich proto často zobrazují sitelinky.

  4. Připojovací dotazy

    Čtvrtá kategorie vyhledávacích dotazů, která je proti zbytku mnohem méně frekventovaná. Spadají sem například dotazy obsahující „site:“ (omezení odpovědí jen na danou doménu), „filetype:“ (specifikace typu souboru) apod.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.



Nezávazná poptávka

  (volitelné)