Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Rich snippet

Jako rich snippets (v překladu „bohaté úryvky“, někdy se jim říká také „strukturované úryvky“) se označují části výsledků vyhledávání některých vyhledávačů, které kromě obvyklého titulkupopisku obsahují i další informace navíc. Například cenu produktu, jeho dostupnost na skladě, hodnocení uživateli apod. Nebo třeba u receptu čas na přípravu či průměrné hodnocení ve formě hvězdiček.

Proč chtít výsledek v podobě rich snippet

Především proto, že zobrazení výsledku v podobě rich snippet vede k vyšší míře prokliku, neboť výsledek je výraznější, zabírá větší plochu a tím si získává více pozornosti. Zejména v případech, kdy rich snippet obsahuje hodnocení pomocí barevně odlišených hvězdiček. Zobrazení v podobě rich snippet nám tedy přináší značnou konkurenční výhodu ve výsledcích vyhledávání.

Zákazník se také rovnou dozvídá informace, pro které by se jinak musel na web prokliknout a které ho mohou přimět k nákupu či konverzi. Pokud je nezobrazíme a konkurence ano, možná se k nám na web vůbec nedostane.

Jak vyhledávač data pro rich snippet získá

Data Highlighter

Existují dva hlavní způsoby. Za prvé můžeme data vyhledávači na svých stránkách označit pomocí speciálního nástroje zvaného Data Highlighter. Pomocí srozumitelného průvodce si projdete svůj web a data označíte klikáním. To má zásadní výhodu v tom, že nepotřebujeme zapojit vývojáře. Nevýhodou pak je to, že tato data nevidí nikdo jiný než Google. Data Hightlighter také neobsahuje všechny aktuálně podporované rich snippets.

Strukturovaná data

Za druhé tyto informace můžeme poskytnout vyhledávači v podobě tzv. strukturovaných dat. Další výhodou tohoto řešení je, že je mnohem odolnější vůči budoucím změnám v HTML kódu (neznalý vývojář může něco na našem webu změnit a vyhledávač by pak informace navíc neviděl).

U strukturovaných dat mají vývojáři na výběr tři možnosti:

Existují přesné specifikace strukturovaných dat pro různé typy stránek (například výše zmíněný produkt v e-shopu, recept, událost apod.). O vznik a průběžné rozšiřování těchto specifikací se stará komunita zvaná Schema.org.

Podpora rich snippets ve vyhledávačích

Podvody s rich snippety

Protože rich snippet významně zvyšuje počty kliknutí ve výsledcích vyhledávání, někteří majitelé webů se o takové zobrazení snaží, i když jejich stránka neobsahuje potřebné informace. Například záměrně používají nesprávné typy, podvrhují nepravdivá strukturovaná data nebo v nich zobrazují hodnocení, i když na samotné stránce pak nic takového vidět není.

Pokud takto podvádí vaše konkurence a vám to snižuje návštěvnost, je nejjednodušším řešením nahlásit ji Google pomocí speciálního formuláře.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.