Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Mikrodata

Jako mikrodata označujeme doplňkové informace přidávané do HTML kódu stránky k jejímu běžnému obsahu. Jde vlastně o speciální HTML atributy, které mají definovaný sémantický význam.

Internetovým vyhledávačům například mikrodata umožňují obohatit výsledky vyhledávání o hodnocení daného produktu, jeho cenu či třeba počet produktů, které má daný e-shop právě na skladě.

Google a rich snippets

S těmito rozšířeními běžných výsledků přišel jako první vyhledávač Google. Říká se jim Rich snippets. A jako marketéři či majitelé webu o ně u svého webu rozhodně stojíme, neboť náš odkaz ve výsledcích hledání zvýrazňují a zvyšují mu tak míru prokliku. A užitečné bývají i pro uživatele vyhledávače, neboť ti tak získávají větší přehled ještě dříve, než si odkazovanou stránku rozkliknou.

A právě mikrodata byla prvním způsobem předávání těchto doplňujících informací, který se významněji mezi tvůrci webů rozšířil.

Mikrodata a WordPress

Pro redakční systém WordPress existují desítky pluginů, které umožňují mikrodata na web vložit. Jejich stručný přehled najdete přímo na stránkách WordPress.org.

Strukturovaná data

Dnes už se však mikrodata tolik nepoužívají, postupně je nahrazuje Googlem doporučovaný formát JSON-LD, který si můžete představit jako malý kousek JavaScriptu umístěný na dané stránce. Mikrodata mají totiž proti JSON-LD značnou nevýhodu – vývojář, který je nezná, je snadno při úpravách šablon odmaže. A nic ho neupozorní na to, že něco pokazil.

Souhrně se všem těmto způsobům předávání doplňkových informací, ještě společně s prehistorickým formátem RDFa, říká strukturovaná data.

Příklad označení mikrodaty

Takto vypadá film označený mikrodaty:

<div itemscope itemtype="https://schema.org/Movie">
  <meta itemprop="name" content="Footloose">
  <div itemprop="potentialAction" itemscope itemtype="https://schema.org/WatchAction">
     <a itemprop="target" href="http://example.com/player?id=123">Watch <cite>Footloose</cite></a>
  </div>
</div>

Vidíte, že je to poměrně hodně psaní. A že kód je celkem nesrozumitelný a tedy náchylný na chyby.

Jak ověřit nasazení mikrodat

Jednoduše. Google pro to vytvořil speciální nástroj, Test rozšířených výsledků.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

Zprávy posílám cca 8× ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.