Meta tag description je jedním z mnoha meta tagů, tj. speciálních HTML značek v hlavičce stránky, které nesou doplňkové informace k obsahu stránky. Do této konkrétní značky pak vkládáme text, který stránku stručně popisuje.
Meta description se sice nezobrazuje nikde na samotné stránce, ale vyhledávače ho používají ve výsledcích vyhledávání. A také sociální sítě ho vypisují u sdílených odkazů.
Obsah
Jak vypadá meta tag descripiton
Takto se meta tag description zobrazuje ve zdrojovém kódu v sekci <head>
:
<meta name="description" content="Toto je popisek stránky.">
Pokud HTML stránku nekódujete ručně, ale spravujete ji pomocí redakčního systému, v administraci stránky na to nejspíš budete mít určené políčko. Bude se pravděpodobně jmenovat nějak takto:
- meta tag description
- meta description
- popisek stránky
- SEO popisek
Redakční systém si vyplněný text uloží do databáze a při každém zobrazení stránky jej do atributu content
vypíše.
Meta description ve vyhledávačích
Jak nám popisek pomáhá
Obsah meta tagu description mohou vyhledávače zobrazit jako popisek odkazu ve výsledcích vyhledávání. Vypadá to přibližně takto:
Úryvek z vyhledávání v Google z března 2022. Modře vidíte titulek stránky a pod ním se tmavě šedě vypisuje obsah meta tagu description. Všimněte si, že hledané klíčové slovo Google vypsal tučně.
Meta tag description nepatří mezi faktory, podle kterých vyhledávače stránky řadí. Jeho vhodná podoba však může významně může zvýšit míru prokliku odkazu. Vylepšením popisku tedy nezlepšíme umístění stránky ve vyhledávání, z daného umístění však získáme více návštěvnosti.
Přepisování meta descripiton
Podobně jako u titulku stránky, vyhledávače nemusí obsah meta tag description vůbec použít. Pokud je popisek nesmyslný, nekonkrétní či není dostatečně relevantní k vyhledávacímu dotazu, vyhledávač raději místo popisku zobrazí textový úryvek vybraný z obsahu stránky.
Ve skutečnosti se toto přepisování děje velice často. Podle studie Ahrefs ze září 2020 tak Google činí v 63 % případů. Ve stejné studii mimochodem zjistili, že 25 % stránek vůbec nemá meta description vyplněný. Podle jiné studie pak Google přepisuje 68 % popisků na desktopech a dokonce 71 % popisků při hledání na mobilních telefonech.
Meta tag description a sociální sítě
Sociální sítě zobrazují meta tag description, pokud odkaz na vaši stránku někdo sdílí. Alespoň pokud zdrojový kód neobsahuje značku og:description s odlišnými popiskem. Většina redakčních systémů už dnes popisek stránky propisuje do obou těchto značek.
Ukázka sdíleného odkazu na Facebooku. Obsah meta tagu description se zkrátí a zobrazí jako jediný šedivý řádek dole pod obrázkem a hlavním nadpisem.
Má stále smysl se meta description věnovat?
Rozhodně ano. Dobře napsané popisky mohou významně zvyšovat návštěvnost. A těch cca 35 % případů, kdy se původní obsah meta tagu description zobrazí, je stále dost.
Šetřete si však práci a postupujte systémem nízko visícího ovoce. Tj. nesnažte se napsat popisky plošně pro všechny stránky svého webu. Soustřeďte se hlavně na stránky, které:
- už si dobře stojí ve výsledcích vyhledávání
- mají potenciál se ve vyhledávačích do budoucna dobře umístit
- bývají hodně sdílené na sociálních sítích
Jak napsat ideální meta description
-
Vejděte se do 155 znaků
155 znaků je běžná délka popisku, kterou vyhledávače ještě nezkracují. Využijte tento prostor naplno. I když kratší popisek také může dobře fungovat, mezi ostatními výsledky lépe vynikne. Opravdu krátké popisky však Google nejspíš nahradí jím vybraným úryvkem.
-
Použijte klíčové slovo
Víte-li, že na stránku přichází většina lidí hledáním určitého klíčového slova, v meta tagu description jej zopakujte. Stránka tak bude relevantnější k vyhledávacímu dotazu a Google s větší pravděpodobností váš vymazlený popisek nepřepíše. Vyhledávače klíčové slovo také vytuční a úryvek tak získá ve výsledcích vyhledávání větší viditelnost.
-
Rozšiřte titulek stránky
Meta description se téměř vždy zobrazuje pod titulkem stránky. Počítejte s tím a informaci z titulku rozveďte. Pokud například může být titulek nejasný, vysvětlete ho. Nebo doplňte další souvislosti a kontext. Titulkem návštěvníka nalákejte a popiskem ho doražte.
-
Reagujte na záměr hledání
Do meta description určitě nepatří prázdný seznam superlativ týkajících se produktu. Zamyslete se, co opravdu daný člověk hledal. Jaký má search intent. Chce něco koupit? Chce se něco dozvědět? Hledá nějakou konkrétní informaci?
-
Dejte uživateli důvod k přečtení
Vysvětlete potenciálnímu návštěvníkovi, co přečtením stránky získá. Jakou hodnotu mu přinášíte. Pokud stránka nabízí nějaký produktu či službu, inspirovat vás může také jedinečný prodejní argument (USP).
-
Vyzvěte návštěvníka k akci
Lépe než obecné definice fungují slovesa na začátku. „Zjistěte více o…“. „Naučte se…“. Nepoužívejte trpný rod. Zkuste zkrátka k meta description přistupovat, jako by to bylo tlačítko v newsletteru nebo na cílové stránce kampaně. Více popisuji v článku Výzva k akci.
Meta tagy description testujte
S meta popisky stránek pracujte dlouhodobě. Udělejte si z toho proces. Sledujte, jaké popisky vám nejlépe fungují. Postupně je vylepšujte. Dívejte se, v jakých případech vám Google meta description přepíše a kdy ho nechá v původním znění. A nezapomínejte doplňovat popisky ke stránkám, které se nově dostaly do výsledků vyhledávání.
Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:
Zprávy posílám cca 8× ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.