Co je long tail – vysvětlení na grafu
Řekněme, že konzultant SEO připravil v rámci analýzy klíčových slov tabulku všech slov a frází, které se týkají nějakého oboru. Třeba internetového marketingu. U každého slova víme, kolikrát v měsíci je hledáno ve vyhledávači. Všechna slova seřadíme podle počtu hledání a vyneseme do grafu.
Nejvíce hledání budou mít obecná slova. V mém oboru by k obecným frázím patřilo třeba „internet marketing“ nebo „online marketing“. Zkrátka obecné fráze, které napadnou každého bez hlubšího přemýšlení a z nichž každou hledají měsíčně tisíce lidí. Takových klíčových slov ale v každém oboru existuje jen malý počet.
Dále je tu velká skupina dalších frází, z nichž každou hledá jen několik lidí měsíčně. Avšak takových frází už jsou desítky tisíc. Obvykle jde o víceslovné fráze, často složené ze tří a více obecných slov. U mě by to byly třeba „optimalizace obchodní účinnosti webu“ nebo „permanentní redesign“. A mnoho dalších. Součet jejich hledání značně převyšuje hledání obecných frází. A právě tomu říkáme long tail.
Jde vlastně o aplikaci známého Paretova pravidla. Populární klíčová slova hledá jen asi 20 % uživatelů vyhledávače, zbylých 80 % tvoří unikátnější slova, z nichž každé je jen málo hledané.
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Proč je long tail důležitý
-
Menší konkurence
Lidé obvykle přeceňují význam obecných frází. Pokud se na ně v SEO zaměříme, těžko ve výsledcích vyhledávání dosáhneme dobrého umístění. Bude to drahé a bude to trvat dlouho, pokud se to vůbec podaří. Protože na ně optimalizují všichni. Budeme potřebovat hromady kvalitních zpětných odkazů a bude obtížné předehnat weby, které jsou na dané fráze z pohledu vyhledávačů vepředu.
I v PPC kampaních budou tyto fráze hodně drahé, protože vysoká konkurence už dávno vyhnala ceny. Zaměříme-li se ale na long tail, půjde vše mnohem snáz. Je zde spousta volných nik, o kterých konkurence neví nebo se na ně nezaměřuje.
-
Long tail lépe konvertuje
Druhý důvod je ještě důležitější. Představte si, že chcete koupit zrcadlovku. Nejspíš do vyhledávače zadáte obecnou frázi „digitální zrcadlovka“, „výběr zrcadlovky“ apod. Přečtete si řadu článků a začnete hledat zrcadlovku konkrétní značky. A nakonec i konkrétní model a jeho cenu, třeba frází „zrcadlovka nikon d7200 cena“.
Mluvíme tu o nákupním cyklu. Obecné fráze používají lidé, kteří teprve začínají něco hledat a nejsou ještě připravení k uzavření obchodu. Jak si postupně ujasňují, co vlastně potřebují, používají konkrétnější a delší fráze. Optimalizace na long tail tedy znamená, že získaní návštěvníci s větší pravděpodobností nakoupí. To platí i pro PPC reklamu, long tailové výrazy mají proti obecným frázím mnohem větší konverzní poměr.
-
Long tail má vyšší návratnost
Z výše uvedených důvodů je zřejmé, že zaměříme-li se na fráze z oblasti long tailu, dosáhneme vyšší návratnosti investic, než při zaměření na obecné, konkurenční a méně konverzní fáze.
Proč se zaměřit na long tail? Je méně konkurenční a lidé lépe konvertují → vyšší návratnost.
Přidat na X jedním klikem Sledovat autora na platformě XJak se na long tail zaměřit
Cílíme na long tail v SEO
Optimalizace pro vyhledávače funguje u long tailu jinak, než u obecných frází. U hledanějších frází (tzv. short tail) se ještě vyplácí taktika „jedna fráze = jedna stránka“. Tak třeba funguje tato encyklopedie, různé slovníčky pojmů apod.
U méně hledaných frází už to ale nedává smysl. Cca 20 % hledání jsou unikátní fráze, které nikdo nepoužije řadu měsíců. Hodně frází se skládá ze čtyř a více slov. Na ně se proto optimalizuje systematickým budováním obsahu. Píšete zkrátka o svém oboru a klíčová slova z long tailu tím samovolně pokrýváte. To je také jedním z důvodů popularity content marketingu.
Další oblíbenou strategií je využití obsahu generovaného uživateli (komentáře u článků, diskuzní fórum, časté dotazy apod.). I ty long tail skvěle posilují, navíc často obsahují fráze, které by vás nenapadly, nebo byste je úmyslně nepoužili (protože jsou nepřesné, málo odborné či nespisovné).
Long tail z pohledu copywritingu
Toto téma by vydalo na samostatný článek. Ale ukážeme si jeden příklad. Jednou z nejdůležitějších částí stránky je titulek. Ten u hodně konkurenčních frází obvykle optimalizujeme na jedno klíčové slovo, v jeho nejhledanější podobě. Případně v několika variantách. Nechceme si ho moc „ředit“ dalšími texty.
Protože nyní ale píšeme pro méně konkurenční prostředí, můžeme si dovolit pokrýt v titulku podstatně více frází. Třeba se nesoustředíme jen na frázi „seo analýza“, ale i na méně hledané fráze „seo audit“ a „seo analýza webu“:
Když pak ještě přidáme výzvu k akci, která ve výsledcích vyhledávání návštěvníka ke čtení naláká, titulek může znít: „Jak na SEO analýzu: udělejte si audit webu sami“.
Stejně tak se vyplatí použít odlišný titulek a hlavní nadpis stránky, pokryjeme tím více frází, jejich gramatických tvarů, různá synonyma nebo fráze s různým pořadím slov.
Long tail v PPC kampaních
V PPC kampaních skvěle fungují tyto postupy:
- Long tail cíleně pokryjeme v rámci dané struktury vyhledávací kampaně (na hledanější fráze ručně pravíme speciální inzeráty s frázovou shodou).
- U e-shopu využijeme Product Listing Ads generované z feedů pro zbožové vyhledávače (proto je ostatně oba vyhledávače spustily).
- Vyrobíme produktové kampaně s využitím nástrojů typu PPC Bee.
- Jako backup použijeme dynamické reklamy ve vyhledávání (DSA), které Google automaticky vytvoří naindexováním webu.
Autor pojmu
Termín long tail poprvé použil Chris Anderson v roce 2004. Pracoval tehdy jako šéfredaktor časopisu Wired a napsal článek o tom, jak internet podporuje prodej okrajových produktů pro specificky zaměřené zákazníky. Později téma rozepsal v podobě knihy nazvané The Long Tail. Ta v roce 2010 vyšla i v češtiněv pod názvem Dlouhý chvost.
Většina velkých obchodů se totiž zaměřuje na prodávané produkty a podle toho optimalizují skladové zásoby. Internetové obchody však nejsou limitovány plochou prodejen a mohou nabídnout i menšinové produkty. Stejně jako váš web, také nemá žádné limity ohledně počtu stránek. Využijte toho!