Význam mise a vize
Mise a vize jsou termíny pocházející z oblasti strategického plánování. Obvykle jde o stručný interní dokument popisující poslání a hlavní cíle firmy. Při jakémkoliv rozhodování lze s definicí mise a vize porovnat zvažované varianty, což vedení firmy i řadovým zaměstnancům pomáhá udržet vytyčený směr. Znalost mise a vize mezi zaměstnanci také zvyšuje motivaci, neboť vytváří pocit spoluodpovědnosti.
E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Co je mise
Mise (anglicky mission či mission statement) odpovídá na následující otázky:
- Kdo jsme?
- Co děláme?
- Proč to děláme?
- V čem jsme dobří a proč?
- Pro koho tu jsme?
- Kdo nebo co za námi stojí?
Říká tedy, jací bychom chtěli nyní být, měla by ukazovat pole působnosti firmy a odkazovat na její základní hodnoty. Na rozdíl od vize se mise soustředí na přítomnost či nejbližší budoucnost. Například v Adapticu máme definici mise takovouto:
„Porozumět skutečným potřebám jednotlivým klientů a pomáhat jim efektivně využívat internetový marketing. To vše na principu oboustranně výhodných a dlouhodobých vztahů.“
Co je vize
Vize (anglicky vision či vision statement) udává směr, kterým se firma ubírá. Popisuje vzdálenější budoucnost (obvykle v řádu 2–5 let). Říká, čeho bychom chtěli časem dosáhnout. V Adapticu máme vizi definovanou takto:
„Stát se všeobecně preferovaným partnerem jak pro zákazníky, tak pro zaměstnance. Pružně reagovat na budoucí rozvoj internetu poskytováním nadstandardních služeb dle nejmodernějších trendů.“
S misí a vizí se setkáte v nejrůznějších marketingových dotaznících a analýzách, např. u SWOT analýzy. Často od nich bývá odvozen firemní slogan. Na rozdíl od vize se funkční formulaci mise obvykle podaří vytvořit až po určité době fungování společnosti (kdy už firma dobře zná své místo na trhu).
Formulace mise i vize
Pokud ještě misi a vizi nemáte definovanou, zkuste to. Budou se vám při vašem podnikání hodit v mnoha situacích a věnovaný čas se určitě vyplatí. Snažte se, aby vaše formulace mise i vize byla:
- přesná, aby jasně vyjadřovala pozici i záměry společnosti přitom však dostatečně obecná, aby určovala dlouhodobý směr a nemusela se každou chvíli měnit
- stručná, obvykle se doporučuje rozsah 150–250 znaků
- pozitivně laděná, aby pomáhala zlepšovat motivaci zaměstnanců i potenciálních zákazníků
Tip: Osvědčeným způsobem vytváření mise a vize je vzít prvotní nástřel, vybrat z něj klíčová slova nejlépe popisující firemní poslání, seřadit je dle jejich logiky a teprve poté se z nich pokoušet sestavit finální definice.
Využití mise a vize na internetu
Je zřejmé, že v internetovém marketingu se mise a vize uplatňují především při plánování koncepce webu a při definici jeho komunikační strategie. Protože se mise a vize obvykle týkají celé firmy, měly by být východiskem, od něhož se odvíjí další kroky. Proto byste definici mise a vize měli znát dříve, než oslovíte svého web developera či internetového konzultanta.
Mise a vize však nemusí být formulovány jen pro firmu jako celek, lze je s úspěchem využít i při popisech jednotlivých produktů či služeb. Obvykle tak pomáhají s identifikací USP, jedinečného prodejního argumentu. Mise a vize se také hodí při plánování projektů a dalších firemních aktivit, včetně těch internetových.
Ačkoliv šlo původně o interní dokument, dnes bývá přehledně strukturovaná stránka „Mise, vize a hodnoty“ často vkládána na firemní web místo dříve tak oblíbených vyprávění typu „Kdo jsme“. Je to trochu móda, ale firma tak zároveň dává najevo, že má ve své orientaci jasno.