Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Mobile First!

Jako Mobile First! se označuje způsob navrhování a vytváření webových aplikací, který upřednostňuje mobilní telefony a tablety před desktopy a notebooky.

Přikázání Mobile First! vzniklo v době počátků responzivních webů. Vývojáři tehdy uměli vyrábět weby pro velké monitory desktopových počítačů a notebooků, ale pro mobilní telefony, přes které zpočátku přistupovalo na web jen pár procent návštěvníků, se takový web obvykle přizpůsoboval až na závěr celého procesu. Opačný postup však s sebou nese několik zásadních výhod.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Výhody Mobile First! přístupu

  1. Omezená plocha displeje → lepší použitelnost

    Na desktopech bývaly běžně dvojsloupcové a dokonce i trojsloupcové layouty. Pomocné sloupce někdy obsahovaly navigaci, často se v nich však vyskytovaly prvky, které návštěvníkovi nijak nepomáhaly a pouze ho připravovaly o pozornost.

    Malé rozlišení displeje telefonu nutí vývojáře dobře si rozmyslet, co je na stránce opravdu důležité. A ty málo důležité části je nutné schovat. A když takové prvky můžeme na telefonech schovat, zřejmě tedy nedává smysl je zobrazovat ani na desktopech. Vznikají přehlednější, čistší a lépe konvertující weby.

    Mobile First! přístup také klade větší důraz na prioritu jednotlivých části stránky – protože návštěvník nevidí všechny prvky najednou, je opravdu důležité, v jakém pořadí mu je naservírujeme.

  2. Lepší využití možností technologií

    Obvykle si chytrý telefon představujeme jako dokonalý drahý iPhone, ale spousta návštěvníků si bude náš nový web zobrazovat i na prehistorickém stroji za pár tisíc korun. Je proto třeba web navrhnout a nakódovat jeho šablony tak jednoduše, aby to tyto „staré křápy“ s mizerným výkonem zvládly.

    Zároveň však další návštěvníci opravdu používají iPhony a iPady, i s jejich retina displeji s několikanásobným rozlišením. To vyžaduje úplně jiné technologie, například vektorový formát SVG pro grafiku či ikonky. Vidíte, že nebýt Mobile First! přístupu, těžko bychom se dodatečnými úpravami běžného desktopového webu dobrali k funkčnímu výsledku pro obě tyto cílové skupiny.

    Telefony zároveň přinášejí nové technologické možnosti, jaké jsme na destopech neznali. Příkladem může být informace o poloze uživatele. Díky mobilním telefonům také rychleji reagujeme na maily či zprávy na sociáIních sítích. Telefony mění chování lidí na internetu. I proto dává smysl přemýšlet Mobile First!

  3. Rychlost webu

    Mobilní zařízení lidé používají v mnoha různých kontextech. Uživatel může zrovna ležet doma u televize a být připojený přes wi-fi, ale také možná jede vlakem opuštěnou krajinou, kde nemá dostatečné pokrytí signálem. Nebo si váš web studuje v pražském metru a musí se mu načíst, než se metro rozjede do další zastávky.

    To klade vysoké požadavky na optimalizaci webu na rychlé načítání a zobrazování, z čehož samozřejmě těží i návštěvníci na desktopech – mají lepší uživatelský prožitek, web se lépe umisťuje ve vyhledávačích, PPC reklama na něm je levnější díky lepšímu skóre kvality atd. Aplikujeme-li pravidlo Mobile First!, nic nás to nestojí a web bude efektivnější.

Autor přikázání Mobile First!

Luke Wroblewski, autor myšlenky Mobile First! Luke Wroblewski, autor myšlenky Mobile First!S myšlenou Mobile First! jako první přišel Luke Wroblewski, americký konzultant, online produktový stratég a populární speaker na mnoha konferencích, ve svém článku již v roce 2009 – pouhé dva roky po uvedení prvního iPhone na trh. O další dva roky později na toto téma dokonce napsal knihu (pojmenovanou, jak jinak, Mobile First).

Asi vás nepřekvapí, že dnes Luke pracuje pro Google jako Product Director.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.