Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

URL parametry

URL parametry jsou části internetové adresy stránky či dokumentu, které umožňují přenášet doplňující data. Lze si je představit jako proměnné a jejich hodnoty. Například následující stránka má v URL dva parametry – presenteraction. První parametr nese hodnotu pages, druhý hodnotu list.

https://www.examle.cz/index.php?presenter=pages&action=list

Hodnoty se od proměnné oddělují lomítky, parametry se od sebe oddělují znakem &. Od názvu stránky se pak parametry oddělují znakem otazníku. Na pořadí parametrů obvykle nezáleží a stránka jich může mít libovolný počet – jde jen o to, co s nimi stránka dále dělá (které parametry si z URL čte a k čemu je pak používá).

Cool URL

Používání URL parametrů je pro vývojáře pohodlné, protože jim programovací jazyky poskytují nástroje, jak s parametry jednoduše pracovat. To pak často vede k tomu, že navrhují redakční systémy, e-shopy a další aplikace, které generují adresy stránek ve stylu:

https://www.examle.cz/index.php?page=354&lang=en

Mnohem lépe však fungují tzv. cool URL, adresy, kde se URL parametry nevyskytují:

https://www.examle.cz/en/contact

Takové adresy se lépe sdílejí, lépe pamatují, lidé u nich lépe poznají, co je jejcih obsahem.

URL parametry ve webové analytice

Speciální využití mají v online marketingu tzv. kampaňové parametry, které ve webové analytice pomáhají s měřením zdrojů návštěvy. Říká se jim také UTM parametry, protože jde o parametry utm_source, utm_medium, utm_utm_campaign, utm_contentutm_term. Z hodnot takto definovaných URL parametrů si pak měřící systém dokáže přečíst, odkud návštěvník na web přišel, z jakého médiači kampaně atd.

URL parametry a SEO

URL parametry se často v online aplikacích vyskytují v různých filtrech. Vývojář si třeba vytvoří parameter order, kam si ukládá, podle čeho je výpis (produktů, referencí…) řazený. To však naplňuje definici duplicitního obsahu, neboť to znamená, že se tentýž obsah vyskytuje na několika různých adresách. Řešení jsou dvě – jednak lze Google požádat, aby parametr ignoroval, nastavuje se to v nástoji Google Search Console. A nebo můžeme URL kanonizovat na verzi bez parametru.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.



Nezávazná poptávka

  (volitelné)