Kanonizace URL je pojem z oblasti optimalizace pro vyhledávače. Řeší problém duplicitního obsahu (stejného obsahu na více různých adresách) v případě, že nelze použít přesměrování. Například proto, že stránka funguje jako filtr produktů v e-shopu a přesměrování by tedy neumožnilo návštěvníkům filtrem procházet. Zároveň to ale řešit musíme, protože různá nastavení filtru zobrazují velice podobný obsah.
Canonical tag
Kanonizaci nejčastěji zajišťuje tzv. canonical tag, speciální HTML element umístěný v hlavičce stránky, který crawlerovi vyhledávače říká, jakou stránku považujeme za originální stránku. Canonical tag vypadá takto:
Kromě canonial tagu je možné kanonizaci zajistit i odesláním speciální HTTP hlavičky, ale pokud vím, nefunguje to pro vyhledávač Seznam.
Pozor na to, že adresa v tagu canonical musí být absolutní. Kdybychom použili relativní URL, vyhledávače budou kanonizaci ignorovat.