Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Řetězec přesměrování

Řetězec přesměrování (anglicky redirect chain) vznikne, když je cílem přesměrování další přesměrování. Například když stránku přesuneme na novou adresu a ze staré adresy se přesměrujeme na novou, aby uživatelé obsah stále našli, i když mají někde uloženou starou adresu. Na starou adresu už však mohlo vést jiné přesměrování.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Jak řetězce přesměrování vznikají

  1. Opakovanými přesuny stránky

    Například změníte název stránky či kategorie e-shopuredakční systém automaticky upraví i adresu a zároveň vytvoří přesměrování z původní adresy na novou.

  2. Při redesignech webu

    Při redesignu webu přejdete na jiný redakční systém, který vytváří adresy webu jiným způsobem, třeba do nich zahrnuje nadřazené stránky, nebo zobrazuje přípony skriptovacích souborů. Abyste nepřišli o původní draze získané odkazy, všechny je přesměrujete na novou podobu adres.

  3. Přesunem webu na HTTPS protokol

    Převedli jste web z HTTP na zabezpečený HTTPS protokol a tím se vlastně změnily adresy. Vývojáří vám proto nejspíš zároveň nastavili přesměrování ze starých adres na ty nové.

Dejte si pozor na řetězce přesměrování (redirect chain). Vnikají nenápadně, ale pak mohou hodně škodit. Odrazují vám uživatele i roboty vyhledávačů. #seo #tip

Proč je redirect chain problém?

Řetězce přesměrování vadí uživatelům

Řetězce přesměrování jsou pro návštěvníky nepříjemné v tom, že je zdržují – každé jednotlivé přesměrování chvíli trvá, protože prohlížeč musí počkat na odezvu serveru a pak si vyžádat další stránku, kde opět čeká. Snižuje se tak uživatelský prožitek z návštěvy webu a tím i pravděpodobnost splnění cílů webu.

Řetězce přesměrování vadí vyhledávačům

Jde o jedno z důležitých témat technického SEO, protože řetězce přesměrování zdržují roboty vyhledávačů, kteří pak mají menší ochotu web procházet (řetězce přesměrování požírají crawl budget).

A narazí-li robot na opravdu dlouhý řetězec přesměrování, může z webu odejít úplně:

Jak redirect chain zjistit

Můžete využít například bezplatný nástroj HttpStatus.io. Zadáte adresu stránky a on vám vypíše všechna přesměrování a jakého typu jsou (301, 302…). Hromadně, pro více odkazů najednou to umí i populární (ale placený) nástroj Screaming Frog.

Co s tím?

Nejlepší je řetezec přesměrování zrušit. Přesměrovat starou adresu na tu nejnovější. Pozor ale, nějaké odkazy mohou vést na tu prostřední, takže tu také musíme přesměrovat na finální adresu. A je třeba také opravit interní linky, pokud vedou na přesměrování (a ideálně i zpětné odkazy, je-li to možné).

Technicky to však může být složitější, protože ta přesměrování mohou být vytvořena na různých úrovních, třeba i mezi doménami. Nebo pomocí .htaccess souboru či nějakými pluginy do WordPressu apod.

Může také být obtížné dát dohromady všechny staré adresy za celou historii existence webu. S tím vám pomohu analytické nástroje a již zmiňovaný web Archive.org.

Shrnutí

Když byl váš web nový, žádná přesměrování na něj neexistovala. Postupně se však různě stěhoval, měnily se adresy a přidával se a přeskupoval obsah. Čím je web starší a čím složitější je jeho historie, tím více a tím delších řetězců přesměrování u něj pravděpobně vzniklo. A tím více mu tyto řetězce škodí.

Je třeba je odstranit a nebo alespoň co nejvíce zkrátit. Je to vlastně podobné jako s údržbou jakékoliv jiné staré infrastruktury.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.