E-book za mail
Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.
Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.
Historie AI Overviews
Google využití umělé inteligence dlouho testoval v Search Labs. Možná jste slyšeli pojem Search Generative Experience (SGE), kterým tento experiment dlouho nazýval. Má k tomu vytrénovaný vlastní velký jazykový model, kterému dříve říkal Bard a v únoru 2024 ho pak přejmenoval na Gemini. Ten funguje hodně podobně jako známější jazykový model ChatGPT od OpenAI.
14. kvěna 2024 proběhla konference Google IO/2024, na které Google funkci AI Overviews představil veřejnosti a zároveň ji postupně začal zpřístupňovat uživatelům v USA. Na této konferenci také Google oznámil, že AI Overviews zpřístupní jedné miliardě lidí do konce roku 2024.
V ČR tedy funkce AI Overviews zatím není dostupná. Nicméně se jí pravděpodobně brzy dočkáme.
Spuštění AI Overviews se v USA rozhodně neobešlo bez problémů. Populárními se staly především doporučení umělé inteligence jíst kameny nebo dávat do pizzy lepidlo. Google poté rychle omezil počty zobrazování této funkce užviatelům a nyní celý systém dále ladí.
Jak vypadají AI Overviews
AI Overviews mají podobou oranžových, modrých či zelených boxů, které se zobrazují na stejném místě jako klasické Vybrané úrvyvky (Featured Snippets). Získávají tedy velké množství pozornosti a odsouvají klasické organické výsledky (které ovlivňujeme pomocí optimalizace pro vyhledávače) dále do pozadí.
To je pro nás SEO konzultanty a digitální marketéry špatná zpráva, neboť to pravděpodobně posílí současný trend klesající organické návštěvnosti. Podrobněji to popisuji v článku Budoucnost SEO a online marketingu ve světě umělé inteligence.
Proč Google AI Overviews spustil
-
Aby dohnal konkurenci
Microsoft podobnou funkci ve svém konkurenčním vyhledávači Bing zprovoznil již v srpnu 2023. Nejdříve jí říkal Bing Chat, v listopadu 2023 ji pak přejmenoval na Copilot. Dlouhodobě spolupracuje s organizací OpenAI (provozovatelem aplikace ChatGPT), do které postupně investoval cca 13 miliard dolarů. Má tedy před Googlem velký náskok.
Rychlou integrací technologie ChatGPT do Bingu tak Microsoft na Google vytvořil obrovský tlak.
-
Aby si udržel uživatele
Podle některých studií postupně přestáváme hledat odpovědi na své otázky ve vyhledávačích a stále více je získáváme z AI chatů, jako je právě ChatGPT.
To proto, že že chatování je pro nás pohodlnější než procházení velmi odlišných webů a prohledávání odkazovaných stránek. Jsme na něj také zvyklí z WhatsApp a jiných instantních „kecálků“. A také se zde snadno můžeme doptat na další souvislosti.
Chce-li si tedy Google udržet uživatele, musí poskytnout stejnou (nebo lepší) uživatelskou zkušenost.
-
Aby obsloužil uživatele přímo ve výsledcích vyhledávání
Google dlouhodobě výsledky vyhledávání upravuje tak, aby uživatel pokud možno našel odpověď na svůj dotaz přímo zde a vůbec se tak neprokliknul na konkrétní web. Tomuto trendu se říká zero-click searches.
Přesně k tomu slouží všechny ty speciální widgety, jako jsou vybrané úryvky, Knowledge Graph, Direct Answer Box, People Also Ask… Existence umělé inteligence tak Googlu dává do rukou další mocnou zbraň.