Jako zero-click search, neboli vyhledávání bez prokliku či nulové prokliky, se označují hledání v internetových vyhledávačích, na které existuje poměrně jednoduchá odpověď. Například „kolik měří Sněžka?“. Vyhledávače v takových případech rovnou zobrazují odpověď, aniž by se pak uživatel vyhledávače prokliknul na konkrétní web. Platí to především při hledání na mobilních telefonech.
Existence zero-click searchs je pochopitelně značně nepříjemná pro marketéry, protože když uživatel zůstane na Googlu, nelze ho nijak vytěžit, nelze mu nic prodat, nemůžeme mu zobrazit reklamu a vyinkasovat za ni provizi…
Tento trend postupně zabíjí celé weby, zejména ty, které se na podobné dotazy zaměřovaly a návštěvníky získávaly pomocí organického vyhledávání. Typicky třeba weby o počasí.
Kdyby se zero-click searches týkaly jen pár procent hledání, ještě by to tolik nevadilo. Podle statistik společnosti SparkToro z června 2019 však již více než polovina hledání spadá do kategorie nulových prokliků. Přesně to bylo 50,33 %. Navíc tento trend stále posiluje, co hezky ukazuje následující graf:
Vývoj zero-click vyhledávání na mobilních telefonech v USA v letech 2019–2019
Jak je z grafu zřejmé, kromě evoluce vyhledávačů na tom mají velký podíl i hledání z mobilních telefonů, které často používáme v situacích, kdy si nechceme číst složitější texty. Zde dělají vyhledávání bez proliku až 62 % hledání (proti zhruba 33 % na desktopech).
Zajímavé mi na těchto datech také připadá, že zero-click hledání na telefonech nijak neohrožují placené prokliky, jejich křivka jasně stoupá.
Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:
Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.