Jako zero-click search, neboli vyhledávání bez prokliku či nulové prokliky, se označují hledání v internetových vyhledávačích, na které existuje poměrně jednoduchá odpověď. Například „kolik měří Sněžka?“. Vyhledávače v takových případech rovnou zobrazují odpověď, aniž by se pak uživatel vyhledávače prokliknul na konkrétní web. Platí to především při hledání na mobilních telefonech.
Obsah
Důsledky nulových prokliků
Existence zero-click searches je pochopitelně značně nepříjemná pro marketéry, protože když uživatel zůstane na Googlu, nelze ho nijak vytěžit, nelze mu nic prodat, nemůžeme mu zobrazit reklamu a vyinkasovat za ni provizi…
Tento trend postupně zabíjí celé weby, zejména ty, které se na podobné dotazy zaměřovaly a návštěvníky získávaly pomocí organického vyhledávání. Typicky třeba weby o počasí. Ale protože trend nulových hledání postupně roste, problém se začíná týkat praktivky všech webových stránek.
Jak jsou zero-click searches časté?
Nulové prokliky v roce 2019
Kdyby se zero-click searches týkaly jen pár procent hledání, ještě by to tolik nevadilo. Podle statistik společnosti SparkToro z června 2019 však již více než polovina hledání spadá do kategorie nulových prokliků. Přesně to bylo 50,33 %.
Vývoj zero-click vyhledávání na mobilních telefonech v USA v letech 2016–2019
Kromě evoluce vyhledávačů na tom mají velký podíl i hledání z mobilních telefonů, které často používáme v situacích, kdy si nechceme číst složitější texty. Zde dělají vyhledávání bez prokliku až 62 % hledání (proti zhruba 33 % na desktopech). Navíc tento trend stále posiluje.
Zajímavé mi na těchto datech také připadá, že zero-click hledání na telefonech nijak neohrožují placené prokliky, jejich křivka jasně stoupá. Předpokládám, že je to tím, že Google přílsušné widgety nepouští pro vyhledávání s potenciálem inkasování za placenou reklamu.
Nulové prokliky v roce 2020
Podle novějších statistik společnosti SparkToro z března 2021 už zero-click searches tvoří 65 % všech hledání na Google. V což počítají hledání na desktopech i mobilních telefonech a naopak tam vůbec nepočítají vyhledávání hlasem. Statistika však vychází z odlišných dat a nelze ji tedy naplno srovnávat s předchozím rokem.
Vývoj vyhledávání bez prokliku v letech 2018–2020 (mobilní telefony + desktopy)
Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:
Zprávy posílám cca 8× ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.