Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Zero-click searches

Jako zero-click search, neboli vyhledávání bez prokliku či nulové prokliky, se označují hledání v internetových vyhledávačích, které nevedou k prokliku na jiný web. Uživatelé buď dostanou odpověď přímo ve vyhledávači, nebo je naopak výsledek hledání neuspokojí a zkusí položit jiný vyhledávací dotaz.

Kdy vyhledávač odpovídá sám

Zero-click searches se nejčastěji projevují při hledání otázek, na které existuje poměrně jednoduchá odpověď. Například „kolik měří Sněžka?“. Google v takových případech rovnou zobrazí odpověď, takže uživatel vyhledávače vůbec nepotřebuje odcházet kamkoliv jinam.

Tyto jednoduché otázky pokládáme cca 2× častěji při hledání na mobilních telefonech než na desktopech, kde se tolik nebojíme delších textů. Určitě znáte hlášku „googlení zabíjí hospodské diskuze“. To je právě typický případ, kdy rychlou odpověď jako uživatelé oceníme.

Příklad odpovědi přímo ve vyhledávači Google
Příklad rychlé odpovědi přímo ve vyhledávači Google. I to vymodření výšky přímo v textu widgetu udělal Google sám.

Možná jste si všimli, jak ve výsledcích vyhledávání na Google postupně přibývá různých widgetů. Vybrané úrvyky, Knowledge Graph, Direct Answer Box a další. Google je tam přidává právě proto, aby uživatele obsloužil přímo ve výsledcích vyhledávání.

A s příchodem sofistikovaných widgetů AI Overviews, které nyní v roce 2024 testuje v USA a jejich obsah generuje v reálném čase pomocí umělé inteligence Gemini, mu to pravděpodobně půjde ještě výrazně lépe.

Důsledky nulových prokliků

Existence zero-click searches je pochopitelně značně nepříjemná pro marketéry, protože když uživatel zůstane na Googlu, nelze ho nijak vytěžit, nelze mu nic prodat, nemůžeme mu zobrazit reklamu a vyinkasovat za ni provizi…

Tento trend postupně zabíjí celé weby, zejména ty, které se na podobné dotazy zaměřovaly a návštěvníky získávaly pomocí organického vyhledávání. Typicky třeba weby o počasí. Ale protože trend nulových hledání postupně roste, problém se začíná týkat prakticky všech webových stránek.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Jak jsou zero-click searches časté?

Nulové prokliky v roce 2024

Kdyby se zero-click searches týkaly jen pár procent hledání, ještě by to tolik nevadilo. Podle studie SparkToro z 1. července 2024 však činí zero-click searches téměř 60 % všech vyhledávání v Evropě a o procento méně v Americe. Když zadáme dotaz do Googlu:

  • 37 % uživatelů už pak neudělá nic – pravděpodobně je výsledek vyhledávání uspokojil.
  • 22 % lidí položí další vyhledávací dotaz.
  • Pouze 40 % lidí se tedy proklikne jinam.

Z těchto prokliků jinam však:

  • 24 % vede na YouTube, Google Maps a jiné weby vlastněné Googlem.
  • 1 % vede na placenou reklamu.
  • A pouze 74 % vede neplacené, organické výsledky vyhledávání.

Z každých 1 000 vyhledávání na Google se tak pouze 374 uživatelů proklikne na organické výsledky!

Jak se chováme po zadání dotazu
Jak se chováme po zadání dotazu. Zero-click searches se týkají již téměř 60 % vyhledávání.

Nulové prokliky v roce 2020

Podle statistik společnosti SparkToro z března 2021 zero-click searches tvořily dokonce 65 % všech hledání na Google. V což počítali hledání na desktopech i mobilních telefonech a naopak tam vůbec nepočítali vyhledávání hlasem. Statistika však vychází z odlišných dat a nelze ji tedy naplno srovnávat s ostatními jejich statistikami.

Vývoj zero-click vyhledávání 2018–2020
Vývoj vyhledávání bez prokliku v letech 2018–2020 (mobilní telefony + desktopy)

Nulové prokliky v roce 2019

Podle statistik společnosti SparkToro z června 2019 více než polovina hledání spadala do kategorie nulových prokliků. Přesně to bylo 50,33 %. Při srovnání s rokem 2024 tedy vidíme, že trend zero-click searches stále posiluje.

Vývoj zero-click vyhledávání 2019–2019
Vývoj zero-click vyhledávání na mobilních telefonech v USA v letech 2016–2019

Kromě evoluce vyhledávačů na tom měly velký podíl i hledání z mobilních telefonů, které často používáme v situacích, kdy si nechceme číst složitější texty. Zde dělaly vyhledávání bez prokliku až 62 % hledání (proti zhruba 33 % na desktopech). 

Zajímavé mi na těchto datech také připadá, že zero-click hledání na telefonech nijak neohrožují placené prokliky, jejich křivka jasně stoupá. Předpokládám, že je to tím, že Google příslušné widgety nepouští pro vyhledávání s potenciálem inkasování za placenou reklamu.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 210 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.