Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Zero-click searches

Jako zero-click search, neboli vyhledávání bez prokliku či nulové prokliky, se označují hledání v internetových vyhledávačích, na které existuje poměrně jednoduchá odpověď. Například „kolik měří Sněžka?“. Vyhledávače v takových případech rovnou zobrazují odpověď, aniž by se pak uživatel vyhledávače prokliknul na konkrétní web. Platí to především při hledání na mobilních telefonech.

Důsledky nulových prokliků

Existence zero-click searches je pochopitelně značně nepříjemná pro marketéry, protože když uživatel zůstane na Googlu, nelze ho nijak vytěžit, nelze mu nic prodat, nemůžeme mu zobrazit reklamu a vyinkasovat za ni provizi…

Tento trend postupně zabíjí celé weby, zejména ty, které se na podobné dotazy zaměřovaly a návštěvníky získávaly pomocí organického vyhledávání. Typicky třeba weby o počasí. Ale protože trend nulových hledání postupně roste, problém se začíná týkat praktivky všech webových stránek.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Jak jsou zero-click searches časté?

Nulové prokliky v roce 2019

Kdyby se zero-click searches týkaly jen pár procent hledání, ještě by to tolik nevadilo. Podle statistik společnosti SparkToro z června 2019 však již více než polovina hledání spadá do kategorie nulových prokliků. Přesně to bylo 50,33 %. 

Vývoj zero-click vyhledávání 2019–2019
Vývoj zero-click vyhledávání na mobilních telefonech v USA v letech 2016–2019

Kromě evoluce vyhledávačů na tom mají velký podíl i hledání z mobilních telefonů, které často používáme v situacích, kdy si nechceme číst složitější texty. Zde dělají vyhledávání bez prokliku až 62 % hledání (proti zhruba 33 % na desktopech). Navíc tento trend stále posiluje.

Zajímavé mi na těchto datech také připadá, že zero-click hledání na telefonech nijak neohrožují placené prokliky, jejich křivka jasně stoupá. Předpokládám, že je to tím, že Google přílsušné widgety nepouští pro vyhledávání s potenciálem inkasování za placenou reklamu.

Nulové prokliky v roce 2020

Podle novějších statistik společnosti SparkToro z března 2021 už zero-click searches tvoří 65 % všech hledání na Google. V což počítají hledání na desktopech i mobilních telefonech a naopak tam vůbec nepočítají vyhledávání hlasem. Statistika však vychází z odlišných dat a nelze ji tedy naplno srovnávat s předchozím rokem.

Vývoj zero-click vyhledávání 2018–2020
Vývoj vyhledávání bez prokliku v letech 2018–2020 (mobilní telefony + desktopy)

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.