Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

IndexNow

IndexNow je jednoduchý komunikační protokol, pomocí kterého je možné dát vyhledávači obratem vědět o novém obsahu na našem webu. Nebo o tom, že jsme nějaký obsah upravili.

Protokol IndexNow v roce 2021 zavedly internetové vyhledávače Yandex a Bing. Český vyhledávač Seznam jej implementoval v březnu 2022 a Google ho nyní testuje.

Proč IndexNow potřebujeme?

Protokol IndexNow značně zrychluje informování vyhledávače o změnách na našem webu. Dokonce se mluví o tzv. instantní indexaci.

Klasickým způsobem, jak se vyhledávače již od roku 1993 dozvídají o novém obsahu, je procházení webu (crawling). Robot vyhledávače chodí přes odkazy z jedné stránky webu na druhou, až narazí na nový obsah. Je to však poměrně zdlouhavé a u velkých webů často narážíme na to, že se crawl budget (ochota robota se webu věnovat) vyčerpá rychleji, než robot čerstvý obsah objeví. Některé weby také nejsou správně provázené odkazy, takže crawler nenajde stránky, na které žádný odkaz nevede.

V roce 2005 proto byly představeny soubory sitemap.xml, kam nové či upravené stránky zapisujeme a odkud si je robot vyhledávače při každé návštěvě může přečíst všechny najednou. Některé problémy to sice vyřešilo, ale stále jsme závislí na robotovi vyhledávače, neboť čekáme, až někdy přijde na náš web a sitemapu si stáhne.

Proti tomu protokol IndexNow předává míč na stranu tvůrce obsahu – můžeme vyhledávač informovat ihned v okamžiku publikace článku. A ten se tak okamžitě dozví o nejčerstvějším obsahu na našem webu.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Jak IndexNow funguje

IndexNow je vlastně jednoduché API, komunikační rozhraní. Funguje to jednoduše:

  1. IndexNow klíč

    Provozovatel webu si vytvoří IndexNow klíč, jakési veřejně dostupné heslo, které v podobě textového souboru vystaví do kořenového adresáře domény. Odtud si ho vyhledávač jednou za čas stáhne, uloží si ho do keše a pomocí něj průběžně ověřuje, že požadavky na API opravdu posílá vlastník webu.

  2. Pingnutí vyhledávače

    Jakmile na webu upravíme nebo přidáme nějakou stránku, můžeme jednoduše zavolat speciální adresu vyhledávače (tzv. GET požadavek) a URL naší upravené stránky mu předat. Tím vyhledávač upozorníme na změnu. Tuto část jde velmi snadno zautomatizovat, takže redakční systém může zavolat přes protokol IndexNow daný vyhledávač pokaždé, když článek aktualizujeme.

  3. Infomace pro ostatní vyhledávače

    IndexNow protokol zaručuje, že informování jednoho vyhledávače znamená zároveň informování všech ostatních vyhledávačů. Neboť ty si informace o změnách URL vzájemně sdílejí. Už žádné ruční přidávání článků do Google Search Console či Seznam Webmaster Tools!

Nejčastější dotazy k pojmu IndexNow

01Zvyšuje protokol IndexNow šanci, že vyhledávač nový obsah promítne do indexu?

Nezvyšuje. Protokol IndexNow slouží pouze k informování vyhledávače, že na dané adrese je něco nového. Jak s touto informací pak vyhledávač naloží a jestli obsah skutečně zaindexuje, to už záleží na jeho algoritmech a na tom, jak moc je pro něj nový obsah zajímavý.

02Umožňuje protokol IndexNow informovat o změnách více adres jedním požadavkem?

Ano, lze to udělat pomocí požadavku typu POST, kam vložíme objekt typu JSON, jehož součástí celé pole adres, o kterých chceme vyhledávač informovat.

03Posílají se pomocí IndexNow i URL, které vrací chybu 404 nebo přesměrovávají?

Ano, na rozdíl od XML sitemap, kam zapisujeme pouze stránky se stavovým kódem 200 (stránka existuje a vrací požadovaný obsah), u protokolu IndexNow se očekává, že vyhledávač informujeme i o změnách, jako je smazání stránky nebo její přesměrování.

Další odkazy k IndexNow

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 004 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.