Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

SEO nástroje

Začínáte řešit optimalizaci pro vyhledávače a potřebujete se rychle zorientovat, jaké SEO nástroje aktuálně trh nabízí? Pak určitě čtěte dále, představím vám dvacítku nejdůležitějších. Pomohou vám nasbírat data, prověřit technický stav webu, vytvořit klíčovku atd.

Placené nástroje na SEO

Ahrefs

Hned na začátku musím rozhodně zmínit Ahrefs. Pro většinu profesionálních marketérů je to SEO nástroj číslo jedna, přestože je pekelně drahý. Poskytuje totiž cenná data pro analýzy klíčových slov, pro linkbuilding, pro analýzy konkurence… Můžete se například podívat, jaká klíčová slova přivádí organickou návštěvnost vaší konkurenci.

Majestic SEO

SEO nástroj Majestic, nebo také Majestic SEO, je jedním z hlavních konkurentů Ahrefs. Je to podobně komplexní webová aplikace, také umožňuje zjistit zpětné odkazy pro zadanou doménu, prozkoumat její odkazový profil apod. Vždycky samozřejmě záleží na postupech konkrétního člověka, avšak já mám raději Ahrefs – i když je dražší, umí toho více a výstupy jsou pro mě přehlednější.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Marketing Miner

Marketing Miner je český SEO nástroj, díky čemuž zobrazuje data pro oba hlavní vyhledávače v ČR, nejen pro Google, jako u zahraničnícjh SEO nástrojů, ale i pro Seznam. Podobně jako Ahrefs využívá tzv. click-stream data, tj. data o výsledcích vyhledávání v Google, kombinuje je však s mnoha dalšími zdroji informací, které si třeba umí zjistit pomocí nejrůznějších minerů. Je to takový ekvivalent zavíracího nože pro MacGyvera, s tímto nástrojem totiž dokážete kolem SEO vyřešit spoustu různorodých úkolů.

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog je prvním crawlerem v tomto přehledu, funguje tedy podobně jako roboti vyhledávačů. Stáhnete si program do počítače, zadáte mu doménu a on postupně prochází web stránku po stránce. A na všech kontroluje požadované záležitosti, nejčastěji nefunkční odkazy, přesměrování apod.

Čistokrevný SEO nástroj Ahrefs
Ahrefs je představitelem komplexních SEO nástrojů, jejichž výstupy využijete na mnoha úrovních optimalizace pro vyhledávače, linkbuildingu či třeba copywritingu. Jestli vás moc netrápí rozpočet, určitě jeho možnosti prozkoumejte.

Sitebulb

Sitebulb je známý SEO nástroj pro automatizované audity webu. V některých funkcích se překrývá se Screaming Frogem. Je proti němu jednou tak drahý, ale lépe uživatele vede a vysvětluje mu, jaký problém objevil, jakou prioritu máte dát řešení problému atd. Ze všeho generuje přehledné reporty. Nevýhodou proti Screaming Frogu je fakt, že umí projít pouze weby do 500 000 stránek.

Collabim

Collabim je druhým českým SEO nástrojem v tomto přehledu. Používá se zejména k monitorování pozic webu ve výsledcích vyhledávání. Zadáte do něj klíčová slova, která vás zajímají, a pak už jen sledujete, jak si stojíte a kde se vaše pozice zlepšily či zhoršily. A to jak na Google, tak i na Seznamu. Totéž můžete samozřejmě dělat i s weby konkurentů.

SEO nástroje zdarma

Google Search Console

Google Search Console, dříve známá jako Google Webmaster Tools, je jednoduché webové rozhraní, pomocí kterého Google komunikuje s provozovateli webů. Najdete tu spoustu přehledů, na kterých snadno zjistíte, jak si váš web v Google stojí, zda Google indexuje jednotlivé adresy vašeho webu, na jaká klíčová slova se dobře umisťujete, jestli Google správně přečetl vaše strukturovaná data atd.

Seznam Webmaster

Seznam Webmaster je podobný Search Consoli, ale jak už název napovídá, nezobrazuje informace od Google, nýbrž od vyhledávače Seznam. I v tomto SEO nástroji si můžete ověřit, jak se vyhledávač dívá na konkrétní stránku vašeho webu, jestli o ní vůbec ví, zda ji má v indexu apod. Složitější přehledy jsou potom dostupné přes API.

Google Analytics

Možná se divíte, že řadím Google Analytics mezi SEO nástroje. Samozřejmě je to především nástroj pro webovou analytiku. Nicméně každý SEO konzultant by měl Google Analytics ovládat a umět si v něm najít všechny důležité přehledy. Neboť neoddělitelnou součástí SEO je také definice cílů, z nich vycházejících KPI a tedy i sledování a pravidelné vyhodnocování příslušných metrik. Jak byste jinak poznali, že děláte SEO správně?

Ukázka SEO nástroje Návrh klíčových slov v rozhraní reklamního systému Sklik
Ukázka nástroje Návrh klíčových slov v rozhraní reklamního systému Sklik. Jestli vás zajímá SEO a přitom máte omezený rozpočet, tohle je to pravé místo, kde začít s analýzou klíčových slov.

Stále ještě zůstávám u SEO nástrojů, které nám poskytují data. A mezi ně patří také Google Trends – jednoduchý formulář, kam zadáte téma a zjistíte, jak se v průběhu času měnila jeho hledanost. Data jsou dotupná od roku 2004. Pochopitelně můžete filtrovat hledání jen v rámci České republiky. Užitečné je také doporučování dalších souvisejících dotazů nebo porovnávání více klíčových slov mezi sebou.

Seznam Sklik

Sklik je reklamní systém vyhledávače Seznam. Součástí jeho rozhraní je také vynikající nástroj Návrh klíčových slov, který se vám může hodit při tvorbě klíčovky, pokud si nechcete platit žádný z profesionálních SEO nástrojů. Po zadání slova zjistíte všechny související fráze, jak často je daná fráze hledaná a jak je na Seznamu konkurenční. Stačí se jen registrovat do Skliku, abyste získali přístup do jeho rozhraní, nemusíte však platit žádnou kampaň, ani ji vůbec vytvářet.

Jestli je na vás Screaming Frog příliš drahý, vyzkoušejte Xenu. Je sice mezi SEO nástroji opravdovým stařečkem, jeho vývoj započal někdy kolem roku 1997. I tak vám však může stále skvěle posloužit. Snadno se ovládá, je opravdu rychlý a nenáročný na hardware, takže i na to běžném notebooku zvládnete nacrawlovat opravdu velké weby.

SEO Macroscope

SEO Macroscope je o něco mladší alternativou Xenu. Podle mého názoru už je trochu složitější na ovládání, ale zase toho umí trochu více – například rozpoznat řetězce přesměrování, problémy v kanonizaci a další složitosti technického SEO.

PageSpeed Insights

Nástroj PageSpeed Insights také pochází z dílen Googlu. Umožňuje zjistit, jak rychle se daná stránka načítá na počítači nebo na telefonu. A rovnou zobrazuje i tipy, jak rychlost načítání webu zlepšit. Použití je naprosto triviální – do formuláře napíšete adresu stránky a nástroj ji proměří a následně vám vygeneruje report s doporučeními. Jen je třeba už mít více znalostí dané problematiky, některá doporučení totiž mohou být trochu zavádějící, nebo nemají zdaleka takovou prioritu jako jiná.

OpenRefine

V kontextu SEO se vám nástroj OpenRefine může hodit ve chvíli, kdy pracujete s rozsáhlými daty, a možnosti obvyklejšího Excelu či Google Sheets už přestávají stačit. Například pokud řešíte analýzu klíčových slov a potřebujete u nich sloučit data z více zdrojů. Nebo je nějak vyčistit či clusterizovat.

Doplňky do prohlížeče

Velmi efektivním SEO nástrojem se může stát i samotný váš internetový prohlížeč. Stačí si do něj naistalovat příslušné rozšíření. Pro SEO speciality jich existují spousty. Mezi ty nejoblíbenější patří „Redirect Path“, který vás upozorní na přesměrování stránky. Nebo „SEO META in 1 CLICK“, který umí zobrazit obsah meta tagů, titulek stránky a další informace užitečné pro SEO. Či třeba „Hreflang Tag Checker“, který umí zkontrolovat správnou implementaci tagu Hreflang. A nakonec zmíním rozšíření „Nofollow“, které dokáže označit nofollow odkazy.

Nástroje pro vývojáře

V prohlížeči Chrome se vám po stisknutí klávesové kombinace „Ctrl + Shitf + I“ zobrazí tzv. Nástroje pro vývojáře, ze kterých se dá zjistit spousta užitečných informací o dané stránce. Mně z hlediska SEO obykle nejvíce zajímá záložka „Performance“, která mi ukazuje problémy s rychlostí načítání webu a s Core Web Vitals.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 3 004 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.