Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Vyhledávací dotazy se prodlužují

Lidé stále častěji hledají ve vyhledávačích zadáním víceslovných frází. Více než polovina všech vyhledávacích dotazů položených v USA se skládá ze tří a více slov, více než třetina pak ze čtyř a více slov. Long tail se postupně zvětšuje.

Vyplývá to ze statistik Hitwise (pdf, 37 kB) zveřejněných 24. února 2009. Podle nich v meziročním srovnání ubývá jedno- a dvouslovných vyhledávacích frází a přibývá frází víceslovných. Podíl víceslovných frází roste přímo úměrně počtu slov. Viz následující tabulka:

Počet slov Leden 2008 Prosinec 2008 Leden 2009 Meziroční změna
1 20,96 % 20,70 % 20,29 % -3 %
2 24,91 % 24,13 % 23,65 % -5 %
3 22,03 % 21,94 % 21,92 % 0 %
4 14,54 % 14,67 % 14,89 % 2 %
5 8,20 % 8,37 % 8,68 % 6 %
6 4,32 % 4,47 % 4,65 % 8 %
7 2,23 % 2,40 % 2,49 % 12 %
8 a více 2,81 % 3,31 % 3,43 % 22 %

Není důvod předpokládat, že by se v ČR výsledky lišily, až na určité zpoždění ve vývoji. Ten myslím logicky vyplývá z neustále přibývajících webových stránek (pro vyhledání konkrétní informace je tedy třeba dotaz lépe specifikovat) a ze stále vzdělanějších uživatelů internetu (ti umí vyhledávače účinněji používat).

Důsledky pro SEO

Pro tvůrce a správce webů z toho vyplývá především závěr, že optimalizace pro vyhledávače na několik málo obecných a často hledaných frází bude postupně čím dál méně účinná. A naopak, zvyšovat se bude efekt optimalizace na tzv. long tail, tedy konkrétní víceslovné fráze, z nichž každá je relativně málo vyhledávaná, ale v součtu jejich hledání daleko převyšuje hledání obecných frází.

V praxi to znamená především doporučení k ústupu od krátkodobých metod optimalizace (typu výměna odkazů) a potvrzení trendu směrem k rozsáhlým a obsahově bohatým webovým stránkám.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.

Komentáře (1)

Gravatar

Homer

Souhlasím, na jeden můj web s rybářskou tématikou se někdo dostal ze Seznamu použitím tohoto dotazu:”nejhezčí barevné rybičky do našeho zahradního rybníčku.cz”.

31. března 2009, 18.38 hod.

Přidávání nových komentářů k tomuto článku bylo uzavřeno.