Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Broken link

Broken link je anglický termín pro nefunkční odkaz. Tj. pro odkaz směřující na stránku, která už na webu neexistuje a vrací chybu 404. Třeba proto, že jsme stránku nedávno smazali, či přesunuli jinam bez nastavení vhodného přesměrování.

V čem nám broken linky škodí

Pokud jde o vnitřní odkaz, tj. broken link z jiné stránky našeho webu, způsobí nám dva hlavní problémy:

  1. Lidé se nedostanou na to, co hledají

    Pokud na webu na něco odkazujeme a ono to tam není, klademe tím zbytečně návštěvníkovi překážky v používání webu, získávání informací a také tím ohrožujeme dosažení konverze či plnění jiných cílů webu.

  2. Špatný signál pro vyhledávače

    Větší množství broken odkazů na webů může být signálem pro vyhledávače, že o web jeho majitel nepečuje a tudíž že informace na stránkách už nemusí být aktuální a tedy relevantní pro dosažení umístění ve výsledcích vyhledávání.

Jak broken linky na webu najít

Nejjednodušší je pustit na web robota, který nefunkční odkazy identifikuje a my je pak v redakčním systému opravíme. Robot je speciální program, který spustíte v počítači, zadáte do něj adresu svého webu a on si najde úvodní stránku, na ní všechny odkazy, přes ně přejde na odkazované podstránky, na nich zase najde odkazy… A tímto způsobem postupně proleze celý web.

K takovým robotům patří Screaming Frog nebo Xenu's Link Sleuth. To je dnes již trochu zastaralý robot, ale zase je rychlý a zcela zdarma. Na odkazu si můžete přečíst podrobný návod, jak ho k odhalování broken linků používat.

Další možností je podívat se na příslušné reporty do placených nástrojů, které odkazy hlídají. Například do Ahrefs či do aplikace Majestic.

Broken linkbuilding

Získávání zpětných odkazů

Broken linky nám marketérům přinášejí také příležitosti. Pokud si všimnete na cizím webu nefunkčního odkazu a na svém webu máte na dané téma zajímavý článek, můžete majiteli webu napsat a on nejspíš rád rozbitý odkaz nasměruje k vám. Tyto cenné zpětné odkazy pak přináší přímou návštěvnost a jsou také důležitým signálem pro vyhledávače, neboť svědčí o kvalitě vašeho obsahu.

Na podobné odkazové příležitosti samozřejmě nemusíme narazit jen náhodou, ale můžeme je cíleně vyhledávat pomocí specializovaných nástrojů. Třeba pomocí zmiňovaného Xenu, funguje totiž i pro jiné weby než je ten váš (vlastnictví webu nemusíte nijak ověřovat). Této aktivitě se říká broken linkbuilding a patří k těm méně náročným a hodně účinným metodám budování zpětných odkazů.

Oprava rozbitých zpětných odkazů

S největší pravděpodobností směřují broken linky z jiných webů i na váš web. Nejčastěji se to stává při redesignech webu, když se změní adresy stránek a není nastavené správné přesměrování. A nebo třeba vývojáři nastaví přesměrování z předchozí verze webu, ale nikdo už neřeší URL stránek z verze ještě před tím.

Pokud již na webu příslušný obsah nemáme, pak je v pořádku, že o tom informujeme návštěvníky i vyhledávače chybou 404. Ale pokud se vhodný obsah na webu někde nalézá, je potřeba přesměrování dodatečně vytvořit a tím daný zpětný odkaz vytěžit. Je to takové linkbuilderské trhání nízko visícího ovoce, protože při malém úsilí můžeme získat poměrně velký efekt.

Pro více informací zkuste mrknout do Google Search Console na přehled Pokrytí → Nenalezeno 404. Najdete tam všechny broken linky, které na vašem webu Google identifikoval, často také včetně chybně odkazujících stránek (kliknutí na ikonku lupy).

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.