Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Vlastní dimenze

Vlastní dimenze (v angličtině custom dimensions) je způsob, jak si v měřícím systému Google Analytics můžete rozšířit dimenze výchozí. Tj. přidat si další atributy, které doplní informace o hitech, návštěvách nebo návštěvnících. Případně i o produktech, pokud máte aktivované měření e-shopu Enhanced Ecommerce.

Jak se data do Google Analytics dostanou

Do Analytics pak data k vlastním dimenzím dostanete několika způsoby:

  • úpravou měřícího kódu
  • nahráním dat pomocí funkce Import údajů
  • „zadními vrátky“ pomocí Measurement Protocolu

K čemu se vlastní dimenze hodí

Klasickým příkladem vlastní dimenze může být třeba informace o tom, zda je návštěvník přihlášený do administrace, nebo třeba zda už je naším zákazníkem (pokud to v okamžku jeho návštěvy víme). Nebo třeba typ stránky, která se právě zobrazila (článek, kategorie e-shopu, detail produktu apod.), podobně jako u Content Groupingu.

Do vlastní dimenze si také můžeme ukládat počasí v místě návštěvníka v okamžiku návštěvy. To vám následně umožní sledovat, jak počasí ovlivňuje návštěvnost a chování návštěvníků vašeho webu.

Hezký návod na využití vlastních dimenzí k měření chybových stránek napsal v roce 2015 André Heller.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Limity vlastních dimenzí

Nápadů, co si do vlastní dimenze uložit, budete mít určitě spoustu. Jen pozor na to, že máte k dispozici omezený počet slotů. U standardních Google Analytics si můžete vytvořit pouze 20 vlastních dimenzí. Placená verze Google Analytics 360 má limit nastaven až na 200 vlastních dimenzí.

Jak si vytvořit vlastní dimenzi

1. Založíme vlastní dimenzi v Google Anylytics

V nastaveních Google Analytics klikneme v části Služby na odkaz Vlastní definice a zde pak na odkaz Vlastní dimenze. Objeví se nám stručný formulář, kam zadáme název nové dimenze, rozsah a zda je vlastní dimenze aktivní (zapnutá a sbírá data). 

Jen si dejte pozor je to trochu podivně přeložené. Ten rozsah (v angličtině scope) musí odpovídat tomu, co opravdu chcete měřit:

  • požadavky na server = hity
  • uživatele = návštěvníci
  • relace = návštěvy
  • produkty

2. Naplníme vlastní dimenzi daty

Pokud nepoužíváte Google Tag Manager (GTM), potřebujete modifikovat měřící kód Google Analytics takto:

ga('create'), 'UA-XXXX-Y'), 'auto'));
ga('set'), 'dimension1'), 'hodnota dimenze');
ga(''), 'pageview'));

Ono číslo v dimension1 je index (pořadí) dané dimenze v seznamu vlastních dimenzí, které jste si zatím vytvořili.

Používáte-li GTM, přijde vám možná vhod návod na implementaci vlastních dimenzí.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.