Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Facebook

Facebook je jednou z největších sociálních sítí na světě, v roce 2020 ho údajně používalo 2,8 miliardy lidí. V ČR jej používá něco málo přes 50 % populace a je zde tedy nejsilnější sociální sítí, těsně následován YouTube.

Zároveň jde o významný marketingový kanál, využívá se zejména pro propagaci výrobků, budování značky či virální marketing. Oborově zaměřené skupiny mohou sloužit k výměně znalostí či k náboru nových zaměstnanců. Facebook je také velice efektivní reklamní platformou – PPC reklama na Facebooku směle konkuruje reklamnímu systému Google Ads, reklamu lze cílit podle mnoha kritérií, funguje zde remarketing apod.

Kritika Facebooku

Logo FacebookLogo Facebook Úspěch Facebooku je však vyoupen negativními stránkami – Facebook bývá kritizován za cílené vytváření psychické závislosti u svých uživatelů (zejména těch pubertálních, kteří jsou k tomu více náchylní). Najděte si k tomu na Wikipedii pojem FOMO.

Facebook je také všeobecně znám svým podezřelým přístupem k ochraně soukromí uživatelů, jejich neustálému sledování (včetně těch neregistrovaných) a zejména úpornou snahou získávat všechna možná data o jejich chování.

Nezapomeňte začít sledovat můj pracovní profil na Facebooku.

Stručná historie Facebooku

  • 2004 – Mark Zuckerberg a Eduardo Saverin zakládají Facebook při studiu na Harvardu jako jednoduchý web sloužící pro seznamování studentů. Zuckerberg však později Saverina od Facebooku odřízl, což skončilo soudní pří a následným mimosoudním vyrovnáním.
  • 2006 – Facebook byl otevřen široké veřejnosti (pro starší 13 let).
  • 2007 – v USA zavedena služba Facebook Marketplace, která slouží jako bazar. 
  • 2008 – Facebook spouští funkci Facebook Chat, která byla později přejmenována na Facebook Messenger a v mnoha zemích se stala nejdůležitější platformou pro instant messaging (přímé zasílání krátkých zpráv konkrétnímu uživateli či skupině uživatelů).
  • 2012 – Facebook kupuje sociální síť Instagram, která slouží pro sdílení obrázků (za miliardu dolarů). Ve stejném roce byl Facebook uveden na burzu NASDAQ, která firmu ocenila na 104 miliardy dolaru.
  • 2014 – kupuje Facebook platformu WhatsUp, která konkurovala jeho službě Facebook Messenger v posílání zpráv (za 19 miliard dolarů). Nyní obě služby provozuje paralelně.
  • 2017 – Marketplace dorazil do ČR a rychle si zde ukrojil podíl z tradičního trhu bazarových serverů.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

Zprávy posílám cca 8× ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.