Pojem weblog vznikl spojením anglických slov web a log a znamená tedy něco jako internetový deníček. Někdy se slovo weblog také zkracuje na pouhé blog.
Weblogy jsou specializované webové aplikace, které slouží k pravidelné publikaci krátkých příspěvků (tzv. spotů). Tyto příspěvky jsou obvykle řazeny chronologicky a zároveň je jimi možné listovat podle kategorií. Každý příspěvek má svůj unikátní odkaz (tzv. permalink). Nové spoty jsou často šířeny i pomocí RSS kanálu. Díky dobrému propojení odkazy jsou weblogy oblíbené i u vyhledávačů.
Vytváření komunity
K jednotlivým spotům je obvykle možné přidávat komentáře a tak se kolem mnohých weblogů rychle tvoří různě velké komunity. Zároveň na sebe weblogy často vzájemně odkazují, čímž čtenáři weblogů i jejich autoři – bloggeři – tvoří jakési relativně uzavřené společenství, obvykle nazývané blogosféra.
Blog může vydávat jedna osoba, ale i celá skupina autorů. Existuje tzv. guest blogging, kdy autor vydá příspěvek na blogu jiného autora a tím si získá pozornost jeho příznivců. Tento postup se v komerčním segmentu osvědčuje i jako linkbuildingová aktivita.
Firemní weblogy
Protože je weblog jednoduchým a přitom účinným nástrojem, velmi rychle se ujal i v komerční oblasti. Existuje celá řada úspěšných firemních weblogů. Blogy vydávají freelanceři, kteří s jejich pomocí prokažují svou odbornost. Postupně se objevují i blogy novinářské. Také v politickém marketingu má dnes weblog své nezastupitelné místo.
Weblog je idální platformou pro publikaci textů vytvářených v rámci obsahového marketingu. Pokud takové texty následně propagujete na sociálních sítích či pomocí firemního newsletteru, může jít o velice silnou marketingovou zbraň. Aby to však fungovalo, je potřeba správně pochopit potřeby cílové skupiny a vytvářet obsah, který pro ni bude užitečný. Weblog rozhodně není místo pro firemní tiskové zprávy.