Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Hashtag

Jako hashtag slouží například „#marketing“ či „#MamRadost“. Jde o slovo zapsané se znakem mřížky # na začátku. Hashtagem může být také spojení více slov, zkrátka jakákoliv sekvence obvyklých znaků anglické abecedy a čísel (bez mezery), která začíná znakem #. Hashtagy jsou důležité při publikování na sociálních sítích.

K čemu jsou hashtagy dobré

Hashtagy zavedl jako první Twitter někdy kolem roku 2007. Postupně je pak adoptovaly všechny velké sociální sítě, jako Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram či Pinterest.

Při uložení příspěvku změní hashtag na odkaz, přes který si uživatelé mohou procházet všechny příspěvky daný hashtag obsahující. Pokud tedy na konec příspěvku přidáme vhodný hashtag, významně mu zvýšíme viditelnost. V terminologii informační architektury hashtagy fungují na sociálních sítích jako fasetová navigace.

Hashtagy na Twitteru

Příspěvky označené stejným hashtagem na Twitteru vytvářejí tzv. konverzace, vlákna příspěvků věnovaná danému tématu. Na Twitteru bývá zvykem označovat příspěvek jedním až dvěma hashtagy na konci textu.

Toho se využívá například při pořádání konferencí či festivalů. Pořadatel si vymyslí speciální hashtag, který sdělí účastníkům a ti jím své příspěvky označují. Lidé, které akce zajímá, pak mohou snadno sledovat vše, co o ní bylo napsáno.

Úplně stejně se hashtagy používají při všech dalších událostech, třeba při volbách, různých katastrofách apod. Označují se jimi také lokality, třeba můžete sledovat dění věnované hashtagu „#melnik“. Nebo jste možná zaznamenali kampaň „MeToo“, ve které v roce 2017 ženy sdílely nepříjemné zkušenosti se sexuálním obtěžováním.

Hashtagy na Facebooku a LinkedIn

Stejně jako na Twitteru fungují hastagy i na Facebooku. Lze podle nich také vyhledávat. Jen výše popsané příklady tu nebudou fungovat tak dobře, protože na Facebooku spousta lidí příspěvky publikuje v neveřejném módu a ty se proto zobrazují jen jejich přátelům. Hashtagy zde tedy často slouží spíše jako doplňující informace, třeba k označené ironie nebo nálady. Například „#uzZasePondeli“.

Naopak na LinkedIn můžete vyhledávat příspěvky označené hashtagem i od lidí, se kterými nejste přímo ve spojení. Hashtag lze také přidat do komentáře a můžete si nastavit i dlouhodobé sledování konkrétních hashtagů. Hashtagy vám tak usnadní nalezení nových spolupracovníků či sledování toho, co se děje ve vašem oboru. Vyplatí se zaměřit se na typické oborové zkratky, jako je třeba hashtag „#seo“ či „#ppc“.

Hashtagy na YouTube, Instagramu a Pinternestu 

Stejně dobře slouží hahtagy pro vyhledávání videí na YouTube, tady se přidávají do popisků videí, obvykle na prvním řádku. Vůbec nevadí, přidáte-li jich více než dva.

Na Instagramu a Pinterestu je takovou běžnou normou dokonce desítka hashtagů. Funguje to jako magnet – čím používanější hashtag připíšete, tím více lidem se obrázek zobrazí. A zejména mladí lidé umí hashtagy dobře používat při vyhledávání.

Jak využít hashtag pro budování značky

Pokud na sociálních sítích reprentujete některou z větších a známějších značek, využívat pro ni speciální hashtag je skoro povinnost. Pomůže vám sdružovat fanoušky a sledovat jejich vzájemné konverzace, do kterých se samozřejmě musíte zapojit. Stejným způsobem používají hashtagy nejrůznější herečky, sportovci, veřejné osobnosti nebo instituce. Své vlastní hashtagy mají také oblíbené seriály či televizní pořady.

Proč se tomu říká hashtag

Hash je anglický název pro mřížku #. V češtině se jí také někdy říká dvojkřížek. V mnoha programovacích jazycích se hash používá k označení komentáře ve zdrojovém kódu.

Pokud hashtagy píšete často, zapamatujte si klávěsovou zkratku Pravý Alt + G. Ušetříte si složité přepínání na anglickou klávesnici. Případně funguje také kombinace Levý Alt + 35.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.