Jan Štráfelda - Průvodce online -projektem
Praha/Mělník  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz  |  Pošlete mi poptávku

Grafický rozcestník na úvodní stránce

Úvodní stránka webu obvykle plní několik úkolů, například informuje návštěvníka o účelu prezentace nebo mu poskytuje nejnovější aktuality. Především však slouží jako rozcestník k nejdůležitějším podstránkám. Chceme-li některé z těchto podstránek opravdu zvýraznit, upoutáme na ně pozornost pomocí speciálního grafického panelu.

Grafický rozcestník funguje podobně jako tzv. self promo bannery – grafické paletky, pomocí nichž lze návštěvníka postrčit k námi preferované cestě webem. Na rozdíl od nich však jednotnou formou sdružuje odkazy na větší množství podobných typů stránek, například na produkty, služby, nejhledanější kategorie e-shopu apod.

Grafické rozcestníky patří k základním technikám informační architektury. Přesto je překvapivě málo grafiků používá. Přitom použitím grafického rozcestníku získáme stejně jako u self promo bannerů hned několik výhod:

Míra výraznosti rozcestníku obvykle závisí na citu grafikavizuální prioritě, kterou chceme rozcestníku dát (v kontextu k dalšímu obsahu stránky). U projektů s většími ambicemi či rozpočtem lze už při tvorbě grafického návrhuladit výraznost grafického rozcestníku s využitím oční kamery.

Ukázky grafických rozcestníků

Namátkou vybírám tři starší ukázky z referencí Adapticu:

Grafický rozcestník Atec

Jednoduchý grafický rozcestník na produkty firmy Atec, která vyrábí ultralehká letadla.

Grafický rozcestník Accord

Jiné pojetí grafického rozcestníku na webu firmy Accord. Jednotlivé produkty jsou stručně popsány, což novému návštěvníkovi usnadňuje orientaci.

Grafický rozcestník IOB

Jednoduchý rozcestník na nejčastější produkty a služby na stránkách firmy IOB. Stejně jako v předchozím případě jsou upoutávky doplněny o odkaz „Více informací“, kerý zvyšuje míru prokliku (vyzývá k akci).

Měření účinnosti rozcestníku

Obvykle stačí měřit návštěvnost webu pomocí Google Analytics. Pokud se občas podíváte na úvodní stránku se zapnutou funkcí Site Overlay (v záložce Content), snadno zjistíte, na co lidé nejvíce klikali a kolik z nich dosáhlo konverze. Z toho lze například usuzovat, zda je rozcestník dostatečně výrazný a zda obsahuje odkazy na stránky, které návštěvníky opravdu zajímají.

Aktualizace 15. 10. 2010

Google v Analytics funkci Site Overlay zrušil. K měření účinnosti rozcestníku tedy doporučuji nastavit na jednotlivé paletky rozcestníku události (Events). Požádejte svého vývojáře, aby to udělal.

Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:

 

Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.

Komentáře (6)

Přidat nový komentář
Gravatar

Michal Feltl

Odkaz na firmu IOB je nefunkční. Jinak zajímavé počtení. Víceméně souhlasím. Pěkně zpracovaný rozcestník je rozhodně “koukatelnější” než strohý textový úvod na 4 odstavce…

11. června 2009, 13.36 hod.  |  reagoval(a) #2 Jan Štráfelda

Gravatar

Jan Štráfelda

#1 Michale Feltle Děkuji za upozornění, chybu jsem opravil.

11. června 2009, 13.39 hod.

Gravatar

Filosof

Přiznám se, že mě vždy znervózní, když nemůžu kliknout na CELOU položku grafického rozcestníku… třeba jako v případě Accord (tady třeba realizovanou pomocí JS)… jinak hezký článek Emotikon: úsměv

11. června 2009, 20.42 hod.

Gravatar

Richard Dobiáš

Můžete upřesnit ty Google Analytics? Site Overlay myslím nerozlišuje odkazy, ale pouze URL, takže pokud je na stránce přímý odkaz na stejnou URL jako z grafické upoutávky, tak ze Site Overlay nelze poznat, jestli uživatel klikl na odkaz někde na stránce, nebo na grafický rozcestník.

Řešíte pomocí events, případně pak nějakým jiným JS řešením, které dokáže sledovat i přesná místa kliků? Nebo to již umí GA řešit sám lépe?

11. června 2009, 23.30 hod.  |  reagoval(a) #5 Jan Štráfelda, #6 Hermit

Gravatar

Jan Štráfelda

#4 Richarde Dobiáši Ano, je to tak. Pokud se na danou podstránku odkazujete z jiného místa dané stránky, nejen z rozcestníků, u Site Overlay uvidíte součet prokliků z obou odkazů.

Ten events tracking by v tomto případě byl rozhodně lepším řešením.

12. června 2009, 2.12 hod.  |  reagoval(a) #6 Hermit

Gravatar

Hermit

#4 Richarde Dobiáši #5 Jane Štráfeldo - pokud je potreba merit presna mista kliku, tak je velmi sikovnym pomocnikem clickheat, jen bacha na JS vysouvadla a zasouvadla Emotikon: úsměv

25. června 2009, 18.05 hod.

Přidávání nových komentářů k tomuto článku bylo uzavřeno.


Nezávazná poptávka

  (volitelné)