Jan Štráfelda - Průvodce internetovými projekty
celá ČR (přes video)  |  776 678 044  |  jan@strafelda.cz

Ergonomie firemního intranetu

Dušan Janovský nedávno publikoval zajímavý spot o nejčastějších problémech firemních intranetů. Letmo se dotkl i ergonomie intranetu a časté neochoty firem do jejího zlepšování investovat. Při čtení mě napadl užitečný vzoreček na počítání návratnosti investic do podobných zlepšení. Třeba se bude hodit i vám.

E-book za mail

Získejte podrobný návod Jak na e-mail marketing (52 stran). Více informací.

Žádný spam, jen užitečný obsah. Newsletter posílám cca 8× ročně. Odhlásíte se kdykoliv.

Čas jsou peníze

Ve zmiňovaném článku píše Dušan Janovský v závěrečných doporučeních:

„Každá minuta času kodéra strávená na vylepšování ergonomie klíčových částí intranetů se astronomicky vrátí (ovládání klávesnicí, tabindex, doplňování častých položek, ošetření zavření prohlížeče apod.).“

— Dušan Janovský

Napadlo mě, že návratnost investic do úprav ergonomie intranetu lze orientačně spočítat následovně:

x = (PZ * HCU * ČK * ŽI * (25030)) / (HCK * 8 * 60)

Výsledek vychází jako počet pracovních dní kodéra, které se do ladění intranetu ještě vyplatí investovat. Přitom platí:

  • PZ – počet zaměstnanců, kteří ve firmě používají intranet
  • HCU – průměrná cena hodiny práce všech uživatelů intranetu (v Kč)
  • ČK – konstanta udávající denní ztráty na jednoho uživatele způsobené špatně nakódovaným rozhraním (v minutách, dle pracovní náplně obvykle 2–10 minut)
  • ŽI – předpokládaná životnost intranetu (v letech) 250 – počet pracovních dní v roce 30 – obvyklá roční dovolená a další nepřítomnost u jednoho zaměstnance
  • HCK – hodinová cena kodéra (v Kč)
  • 8 – převod hodin na pracovní dny
  • 60 – převod minut na hodiny

Příklad: intranet ve firmě se 100 zaměstnanci

Jako příklad si vezměme firmu, kde intranet každý den používá 100 zaměstnanců. Společnost si průměrně účtuje 400 Kč za hodinu každého z nich, konstanta denní ztrátovosti je 5 minut. Firma předpokládá, že intranet bude používat nejméně 2 roky. Aktuální cena za hodinu kódování se pohybuje kolem 600 Kč.

Po doplnění do vzorečku vychází, že se firmě vyplatí investovat do zlepšování intranetu celých 319 dní práce kodéra (= 1,3 pracovního roku!!!). Při současných možnostech javscriptových frameworků typu jQuery si zkuste představit, jaké by to muselo být hyperUI dílo Emotikon: úsměv

Shrnutí

Jak je z příkladu patrné, vzoreček nelze brát dogmaticky. Už proto, že nelze přesně spočítat některé jeho vstupy. Avšak i odhady myslím ukazují zajímavá čísla. Cílem bylo ukázat, že investice do úprav ergonomie intranetu se téměř vždy vyplatí. A vyplatí se tím více, čím víc lidí ho používá, čím déle ho používají a čím dražší je jejich čas.

O autorovi

Jsem Jan Štráfelda a působím jako průvodce online projekty. Potřebujete předělat web či e-shop? Nebo posunout internetový marketing? Poradím s obojím. 14 let budování vlastní digitální agentury mě skvěle vyškolilo – a rád se o zkušenosti podělím.

S čím také umím pomoci:

Své znalosti sdílím i na LinkedIn. Přidejte se k 2 811 marketérům, kteří z nich již pravidelně těží.

Komentáře (0)

Zatím tu nejsou žádné komentáře.

Přidávání nových komentářů k tomuto článku bylo uzavřeno.