Grafický návrh je obvykle obrázek, který vytvořil webový grafik a který ukazuje, jak bude budoucí webová stránka vypadat. Vytváří se obvykle pro všechny důležité typy stránek a pro zpracovává se pro různá zařízení (jak stránku uvidí člověk na desktopu, tabletu či mobilním telefonu). Některé moderní grafické nástroje už umožňují grafikům vygenerovat přímo HTML kód včetně kaskádových stylů, což šetří čas grafika, kodéra a není pak potřeba vytvářet obrázky pro různá rozlišení obrazovky.
Jak řekl známý marketingový konzultant Steve Rivkin, jádrem dnešního úspěšného marketingu je diferenciace, umění odlišit se. A právě s tím pomáhá grafický návrh.
Grafický návrh plní tyto úkoly
-
Vytváří první dojem
Grafický návrh ovlivňuje ochotu uživatele web dále zkoumat poté, co na něj přišel. Ošklivý a nepřehledný web návštěvník opustí hned na první stránce.
-
Zlepšuje důvěryhodnost webu
Kvalitní grafický návrh zvyšuje ochotu uživatelů věřit uváděným informacím. Je také snazší přimět je k akci.
-
Zvedá zapamatovatelnost
Jen málo obchodů je uzavřeno při návštěvě, lidé si objednávku rozmýšlejí a přicházejí opakovaně. Snadno zapamatovatelný grafický návrh proto dává webu náskok.
-
Podporuje image firmy
Ať už svou atraktivitou, celkovým vyzněním, čistotou či moderností, grafický návrh významně ovlivňuje způsob, jakým návštěvníci vaši společnost vnímají.
Grafický návrh musí být funkční
Málokdo si uvědomuje, že zhotovení grafického návrhu vyžaduje vedle kreativity i další rozsáhlé znalosti a zkušenosti. Grafik ve skutečnosti balancuje mezi mnoha omezeními. Významně jej například limituje corporate design, který často kromě loga, s nímž je především nutno grafiku budoucího webu sladit, určuje i barvy, fonty písma a podobu dalších vizuálních prostředků.
Některé restrikce pramení i z požadavků na přístupnost webu. Přiměřeně veliké písmo, dostatečný kontrast (rozdíl mezi barvou textu a jeho pozadí), barvy vhodné i pro barvoslepé uživatele, povinné podtržení odkazů – to jsou jen některé z nároků, jenž musí kvalitní grafický návrh splňovat, aby byl přístupný.
Svou daň si vybírá i použitelnost stránek. Použitelný grafický návrh je především přehledný a intuitivní, na první pohled lze odlišit důležité informace od méně významných, je zřejmá jejich struktura a hierarchie (tzv. informační design). Také layout (rozmístění prvků na stránce) má svá omezující pravidla, která často vychází ze zvyku uživatelů (např. podoba navigace, logo v levém horním rohu, políčko pro fulltextové vyhledávání v pravém horním rohu…).
Výsledný grafický návrh je tedy kompromisem mezi těmito často protichůdnými požadavky. Zkušený grafik však s těmito limity předem počítá a dokáže vytvořit zajímavý design webu i v tomto omezeném prostoru. A právě proto je nakonec nutná i velká míra oné výše zmiňované kreativity, chceme-li přes všechna tato omezení vytvořit originální vzhled v souladu s nejmodernějšími trendy současnosti.
Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:
Zprávy posílám cca 8× ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.