Obchodní sdělení je termín z e-mail marketingu. Jde o kategorii e-mailů, které podle tzv. antispamového zákona, neboli č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, nesmí být zasílány příjemcům bez jejich souhlasu, pokud to nejsou zákazníci rozesílatele.
Stát se tím podnikatelům snaží bránit v obtěžování občanů nevyžádanou elektronickou komunikací. Obchodní sdělení se tedy netýkají jen e-mailů, ale zákon se vztahuje i na všechny další způsoby hromadného elektronického oslovování zákazníků, třeba na SMS zprávy.
Za obchodní sdělení jsou považovány všechny e-maily a zprávy, jejichž cílem je propagovat obchodní činnost podnikatele. A to nejen informace o produktech a službách, slevách a výprodejích či další podobná reklama, ale i různé uživatelské recenze, newslettery s užitečným obsahem, odkazy na články atd.
Pozor na to, že mezi obchodní sdělení spadají také další aktivity podporující značku podnikatele, byť třeba nepřímým způsobem, jako jsou přání k svátku či k narozeninám, oznámení o změnách otvírací doby, informace o sponzoringu apod.
Takto definovaná obchodní sdělení je podle zákona možné zasílat pouze ve dvou případech:
Svobodným souhlasem se myslí, že byl učiněn bez nátlaku. Informovaný souhlas znamená, že příjemce věděl, kdo a co mu bude zasílat. Souhlas tedy například není přenositelný na jiné firmy, nelze souhlasit se zasíláním obchodních sdělení obecně.
Není třeba možné souhlasit se zařazením do databáze, která bude následně nabízena k prodeji. Takovou databázi si sice můžete legálně koupit, ale na získané adresy již nesmíte žádná obchodní sdělení posílat. Dokonce ani žádost o souhlas se zasíláním obchodních sdělení. K čemu pak taková databáze je, že?
Prokazatelným souhlasem je myšleno, že podnikatel musí být schopný prokázat, jakým způsobem k odsouhlasení došlo. Obvykle k tomu slouží záznam s datem a časem odsouhlasení, s IP adresou příjemce a s celým, v té době aktuálním textem souhlasu.
Další podmínkou zasílání obchodních sdělení je, že příjemci musí být umožněno se jednoduše a rychle z rozesílky odhlásit. Obvykle se to řeší odkazem v patičce e-mailu, který je unikátní pro adresu daného příjemce a tedy funguje i případě, kdy si uživatel nepamatuje, na jaký e-mail dal souhlas, či si e-maily přeposílá mezi více adresami.
Rychlá možnost odhlášení zasílání obchodních sdělení je pro marketéry užitečná i z dalších důvodů:
Další podmínkou je, že se podnikatel zaregistruje na Úřad na ochranu osobních údajů, do jehož kompetence výše uvedený zákon spadá. Totéž platí i pro rozesílatele, jde-li o třetí stranu. Zkrátka pro všechny, kdo s osobními údaji přichází do styku. Registrace však není nic náročného.
Poslední podmínkou zákona je, že e-mail musí být jasně označen jako obchodní sdělení (například v hlavičce či patičce mailu) – to mohou příjemci využít například pro nastavení nějakých filtrů v mailovém programu. A dále musí být zřejmé, kdo za rozesláním mailingu stojí (jméno firmy, ideálně i kontakty).
Za rozesílání nevyžádaných obchodních sdělení může ÚOOÚ udělit následující pokuty:
A víte, jak to chodí – neznalost zákona neomlouvá.
Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:
Zprávy posílám cca 8 × ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.