Před čtyřmi dny oznámil vyhledávač Google zahájení testování nového způsobu reklamního cílení, tzv. zájmově orientované reklamy. Na rozdíl od dosud používané kontextové reklamy se inzeráty a grafické reklamní prvky nebudou zobrazovat podle obsahu stránky, ale podle zájmů a zálib konkrétního návštěvníka.
Zájmově orientovaná reklama (Interest-based Advertising = IBA) je dalším logickým krokem ve zvyšování relevance nabízené reklamy a tím i její účinnosti. Na rozdíl od zdlouhavého nástupu kontextové reklamy po roce 1998 vytlačujícího špatně necílenou bannerovou reklamu bude tentokrát záměna rychlá, neboť obsahová síť vyhledávače Google již nyní zasahuje zhruba 3/4 internetové populace.
Zájmově orientované reklama by měla být výhodná:
- pro uživatele: internetová reklama bude relevantnější a tudíž užitečnější
- pro inzerenty: lepší cílení a tedy i vyšší návratnost investic
- pro majitele stránek: lepší zhodnocení reklamního prostoru, navíc nezávislé na tématu webu
- pro Google: vyšší zisky, reklama už nyní tvoří 97 % příjmů firmy
V ČR systém představila ředitelka české pobočky Taťána le Moigne a oficiální blog Google. Podle těchto zdrojů je nyní systém testován v obsahové síti Googlu (AdSense) a na videoserveru YouTube, do ostrého provozu bude spuštěn během několika týdnů. V ČR se nový druh reklamy zřejmě objeví ve druhé polovině roku.
Princip fungování zájmově orientované reklamy
Informace o zájmech uživatele budou zjišťovány dvěma způsoby:
- automaticky dle tématu často navštěvovaných stránek v minulosti (či zobrazených videí v případě YouTube)
- ručním nastavením na speciální stránce, v tzv. Ads Preference Manageru
V Ads Preference Manageru si také bude moci uživatel cílení reklamy dle zájmů úplně vypnout. Ve všech případech se informace uloží do anonymní cookie (textového souboru v počítači uživatele) a odtud bude načítána reklamním systémem při zobrazení stránky s reklamou.
Potřebnou technologii získal Google v roce 2007 nákupem společnosti DoubleClick v hodnotě 3,1 miliardy dolarů.
Zaujal jsem vás? Přihlašte se do mailingu a mé další texty už vám neuniknou:
Zprávy posílám cca 8× ročně. Odhlásit se můžete kdykoliv. Více informací.
Komentáře (2)
Přidat nový komentář#1 Homer
Už je známo alespoň přibližní znění zásad ochrany osobních údajů? Google vyhrožuje, že to od 8. dubna na stránkách musí být.
31. března 2009, 18.29 hod. | reagoval(a) #2 Jan Štráfelda
#2 Jan Štráfelda
#2 Homere Ahoj, zkus se mrknout do nápovědy AdSense, víc ti asi nikdo nikde neřekne.
31. března 2009, 18.49 hod.